Liciten les obres del tram Montfullà-Bescanó a la 'carretera de la vergonya' per enllestir-la el 2017

Es destinaran 4,3 milions d'euros

El Departament de Territori licitarà aquest dimecres la millora de la 'carretera de la vergonya' a la zona de la Pilastra per 4,3 milions d'euros (MEUR). En aquest tram, comprès entre Montfullà i Bescanó (Gironès), la carretera és sinuosa i estreta, i passa encaixada entre el talús de la muntanya i el riu Ter. L'obra permetrà eixamplar la calçada, adreçar el revolt i, com ha concretat el conseller Josep Rull, "millorar la seguretat en una carretera que passa per zona obaga".

L'objectiu és que els treballs s'adjudiquin al setembre i s'enllesteixin durant el 2017. Durant una reunió amb els alcaldes dels municipis per on passen l'N-141e i la C-63, el conseller també ha avançat que Territori prioritzarà la variant d'Anglès (Selva), que permetrà treure del nucli urbà el trànsit de camions que vulguin enllaçar cap a l'eix transversal. L'objectiu és licitar el projecte, pressupostat en 29 MEUR, l'any 2018. Pel què fa a la resta de trams de la 'carretera de la vergonya', encara no tenen data. La Generalitat, això sí, n'enllestirà els projectes per engegar-los quan hi hagi disponibilitat pressupostària. El conseller de Territori s'ha reunit aquesta tarda amb els nou alcaldes dels municipis compresos al tram de l'N141e i la C-63 entre Salt (Gironès) i Sant Feliu de Pallerols (Garrotxa), l'anomenada 'carretera de la vergonya'. Rull ha admès que la situació de la via, designada amb aquest "apel·latiu sòrdid" exigeix a la Generalitat actuar-hi per millorar-ne el traçat.

Sense amagar que la situació financera del Govern els té lligats, el conseller sí que ha detallat als alcaldes la planificació per executar les millores. "Ens basem en tres eixos a l'hora de prioritzar-les: seguretat, congestió i inversions", ha concretat Josep Rull.

L'obra més immediata, i que de fet es licitarà demà mateix, és la millora de l'N-141e al tram de la Pilastra, comprès entre Montfullà i Bescanó. "Aquí, la carretera és estreta, passa per zona obaga i no n'hi ha prou amb millorar l'enquitranat", ha precisat el conseller.

Adreçar el revolt i eixamplar la calçada

La millora, que es licitarà per 4.316.000 euros, permetrà adreçar el revolt tancat que hi ha en aquest tram i eixamplar la calçada (que passarà dels 6-6,5 metres als 9). Per fer l'obra, es guanyarà terreny a la muntanya, rebaixant part del talús existent. A més, a l'altra banda –la que dóna al riu- s'aixecarà un mur de separació entre la carretera i la via verda que hi passa a tocar.

L'objectiu del Departament és enllestir la millora a finals del 2017. Es calcula que caldran uns dotze mesos d'obres, però el conseller ja ha avisat que la data no és definitiva. "És una zona que concentra un trànsit elevat; si hem d'allargar el termini una mica més ho farem, amb l'objectiu de no impactar en la mobilitat", ha concretat el titular de Territori.

La variant d'Anglès, a mig termini

Després d'aquesta actuació "immediata", Rull ha concretat que la propera que es preveu a mitjà termini serà la variant d'Anglès. Aquesta obra permetrà enllaçar l'N-141e des de la rotonda de l'Antex amb la C-63 a l'alçada del cementiri. D'aquesta manera, el trànsit pesant que enllaci amb l'eix transversal no haurà de creuar el poble.

S'estima que el cost de la variant serà de 29 MEUR. L'objectiu del Departament és actualitzar-ne el projecte entre aquest any i el vinent, amb la intenció de licitar l'obra el 2018 i engegar els treballs aquell mateix any. "És una obra que té una envergadura significativa, i hem volgut ser molt pragmàtics", ha concretat el conseller de Territori.

La resta de trams, sense data

Més enllà d'això, el conseller també ha admès que la resta de trams de la 'carretera de la vergonya' encara no tenen data. "A curt i mitjà termini, la manca de disponibilitat pressupostària fa impossible engegar-los", ha precisat. En concret, són sis projectes, amb una "valoració econòmica molt alta": les variants d'Amer (27 MEUR), de Bescanó (52 MEUR), la de les Planes d'Hostoles (11 MEUR) i la de Sant Feliu de Pallerols (20 MEUR), i la millora dels trams compresos entre Bescanó i Anglès (73 MEUR), i entre la sortida d'aquest municipi selvatà i Amer (44 MEUR).

Tot i que ara no es puguin engegar, Rull ja ha concretat als alcaldes que la Generalitat avançarà en la redacció dels projectes per tenir-los a punt "i preparats per licitar" quan la situació econòmica ho permeti. "Aquest 2016 ens centrem en millorar la seguretat al tram de la Pilastra, una obra que hem pogut salvar amb els pressupostos prorrogats", ha conclòs el conseller.