TP Ferro lluitarà per evitar la fallida i atribueix la seva situació a l'Estat

L'empresa té un forat de 500 milions d'euros

La concessionària del túnel del Pertús, immersa en concurs de creditors des del setembre, està formada a parts iguals per l'espanyola ACS i la francesa Eiffage. Després que tant l'estat espanyol com el francès es neguessin a assumir el seu forat comptable (que es calcula en 500 MEUR) l'empresa té de temps fins a mitjans juny per intentar arribar a un acord amb els creditors que li permeti evitar la fallida.

El seu director general, Petros Papaghiannakis, assegura que lluitaran "fins al final" per remuntar la situació. "De moment és difícil fer una previsió, però allò que és cert és que tothom treballa dur per aconseguir un acord", indica. Si això passa, i el Jutjat Mercantil de Girona avala la proposta de conveni, TP Ferro podria superar el concurs.

Sinó, la concessionària es veuria abocada a la fallida. "És veritat que estem en un període determinant, i estem fent tot el possible per evitar la liquidació; però tot i això, si s'hi arriba arribant, el procés es faria de manera ordenada i coordinada amb els dos estats per evitar posar en perill la continuïtat del servei", ha subratllat Papaghiannakis.

Mentrestant, el rellotge corre. A priori, el termini per arribar a un acord s'acaba el proper 16 de juny. El director general admet que TP Ferro ha arribat a la situació actual per un "problema d'ingressos que vénen de la manca de trànsit" que registra el túnel del Pertús. I és que, al tram transfronterer del TAV, tant el pas de combois d'alta velocitat com el de mercaderies no és l'esperat.

Manca d'inversió al corredor mediterrani

Petros Papaghiannakis deixa clar, però, que el poc trànsit de trens no és culpa, en cap cas, de la concessionària. "Es deu a una sèrie de factors que estan fora del control de TP Ferro", precisa el director general. I entre aquests, Papaghiannakis apunta directament a la manca d'inversió de l'executiu espanyol al corredor mediterrani.

"Hi ha factors més macroeconòmics, que es relacionen amb el context ferroviari global; però també n'hi ha d'altres que es troben sota el control dels estats espanyol i francès", indica el director general de TP Ferro. "I sí que és veritat que, a dia d'avui, allò que més penalitza el trànsit de mercaderies és la poca inversió al corredor mediterrani", precisa Papaghiannakis, recordant que això suposa que el tram transfronterer del TAV perdi nodes de connexió (i trànsits de mercaderies) amb ports, fàbriques i plataformes multimodals.

Per últim, el director general tampoc s'ha estat de recordar que, en el moment en què es van presentar per optar a la concessió, TP Ferro va ser qui va fer les previsions "més pessimistes" de trànsits. "Desafortunadament, però, encara estem per sota d'aquelles", ha conclòs Papaghiannakis.

Accident d'un tren de mercaderies

Mentrestant, enmig de la incògnita sobre el futur de TP Ferro, la concessionària, els estats espanyol i francès i la Generalitat han fet un simulacre d'emergències d'un tren de mercaderies dins el túnel del Pertús, la infraestructura estrella del tram internacional del TAV. Aquests exercicis, que posen a prova la seguretat del túnel de 8,3 quilòmetres, es fan anualment.

El simulacre d'aquest divendres a la nit és el sisè que es fa al túnel transfronterer, d'ençà que l'any 2010 els dos estats van signar un pla conjunt per fer front a possibles emergències. Fins ara, els simulacres que s'han fet al túnel han simulat accidents amb combois de passatgers (descarrilaments, incendis, etc.).

El d'aquest juny, però, és el primer simulacre que es fa amb un tren de mercaderies. De fet, cada setmana n'hi ha una trentena que circulen pel túnel del Pertús, comptant els dos sentits de la marxa. Això sí, de mitjana, són una tercera part del trànsit total que registra la infraestructura (perquè per contra, cada dia hi ha deu TAV de passatgers que el creuen).

L'exercici ha començat poc després de les nou del vespre. El tren de mercaderies ha entrat al túnel per la banda francesa i, aproximadament quan es trobava a la meitat, el maquinista s'ha hagut d'aturar perquè ha tingut una avaria als frens. Quan ha revisat l'estat del comboi, ha vist com una de les cisternes vessava amoníac.

Alerta a la sala de control

L'home ha donat l'alerta a la sala de control que TP Ferro té al costat de la boca nord del túnel. Els vapors tòxics que desprenia la fuita, però, han marejat el maquinista, que s'ha hagut de refugiar en una galeria que connecta els dos tubs del túnel i ha quedat inconscient.

L'emergència ha obligat a activar el pla d'emergència i a mobilitzar efectius a banda i banda dels Pirineus. Al capdavant del comitè de crisi hi havia el prefecte dels Pirineus Orientals, Philippe Vignes; el subdelegat de l'Estat a Girona, Juan Manuel Sánchez Bustamante; el director general de la concessionària, Petros Papaghiannakis, i el director territorial d'Interior a Girona, Albert Ballesta.

Mossos d'Esquadra, Bombers, SEM, policia espanyola, Guàrdia Civil, Policia Local de la Jonquera (Alt Empordà) i efectius de Protecció Civil s'han mobilitzat a la part catalana. A la francesa, s'han desplaçat fins a la boca del túnel agents de la policia de fronteres, bombers, militars i gendarmes, entre d'altres. En total, més d'una cinquantena d'efectius.

El simulacre ha durat cap a unes tres hores. Els efectius d'emergències han entrat al túnel (TP Ferro té dos camions de Bombers que circulen sobre rails) i han evacuat el maquinista. També han contingut la fuita d'amoníac.

El prefecte Philippe Vignes ha assegurat que simulacres com aquest són "imprescindibles" per garantir la seguretat al túnel del Pertús. També ha explicat que la coordinació ha estat efectiva, i que exercicis com aquests els serveixen per "polir detalls" del procediment.