Cada cop més motoristes corren a velocitats excessives per les carreteres gironines

Els mossos admeten que són un col·lectiu "heterogeni" a qui costa conscienciar

Els Mossos d'Esquadra han posat un 35% més de denúncies contra motoristes que corren a velocitats excessives per carreteres gironines. L'any passat, en van arribar a interposar fins a 871 (davant les 643 del 2014).

Prémer massa l'accelerador –sovint, per carreteres de corbes- és una de les infraccions estrella entre el col·lectiu. A aquesta, la segueixen d'altres com portar una moto amb cilindrada superior a la permesa o sortir a fer carretera amb els pneumàtics desgastats.

Aquest segon grup d'infraccions també ha anat en augment i, per això, els mossos incideixen damunt del col·lectiu amb xerrades i controls específics (emmarcats dins el dispositiu 'Premot'). El sotscap de Trànsit de Girona, el sergent Juli Lloret, admet però que els motoristes són difícils de conscienciar. Precisament, perquè són un grup molt heterogeni.

Ampliació:

Diumenge al matí. Els mossos instal·len un radar mòbil a la carretera GI-681, que uneix Llagostera amb Tossa de Mar. És una de les que solen escollir els motoristes per anar-hi a fer corbes. A més de caçar aquells qui van massa ràpid, els agents també munten un control. Aturen motoristes, comproven l'estat dels vehicles i s'asseguren que tota la documentació estigui en ordre.

En poca estona, els mossos interposen set denúncies. Tres són per excés de velocitat, una altra per avançar en contínua i una cinquena per dur els pneumàtics desgastats. La resta, són per incompliments administratius (com ara no tenir assegurança o no haver passat la ITV).

Aquestes dades només recullen el resultat d'un control, però tot i això, són el reflex d'allò que passa a nivell global. I és que el gruix de les denúncies que els mossos posen al col·lectiu s'emmarquen, sobretot, dins aquestes tipologies d'infraccions. "Anar a una velocitat molt per sobre del límit, fer avançaments antireglamentaris saltant-se una contínua o bé per la dreta i no dur la documentació en regla", concreta el sotscap de l'Àrea Regional de Trànsit (ART) de Girona, el sergent Juli Lloret.

L'any passat, a les comarques gironines la policia va denunciar 2.329 motoristes, un 22% més que al 2014 (quan van ser-ne 1.906). Si es mira la tipologia de sancions, qui s'emporta la palma és l'excés de velocitat. No només perquè és la que acapara més denúncies (871 motoristes caçats) sinó també perquè, d'un any per l'altre, és l'il·lícit que ha augmentat més, i amb diferència. Ho ha fet fins a un 35%. Al 2014, per prémer massa l'accelerador, es van denunciar 643 motoristes.

Al costat de l'excés de velocitat, un altre gruix d'infraccions que ha anat en ascens són totes aquelles referides a les característiques de la moto. Aquí, d'un any per l'altre, s'ha passat de 371 a 446 sancions. Dins aquest global s'hi inclouen, per exemple, portar una moto amb cilindrada superior a la permesa o sortir a fer carretera amb el dibuix dels pneumàtics desgastat.

Controls específics

Per incidir damunt del col·lectiu, els Mossos d'Esquadra fa anys que periòdicament posen en marxa un dispositiu específic. S'ha batejat amb el nom de 'Premot'. Se sol fer coincidir amb els mesos de bon temps (quan més motoristes surten a trepitjar asfalt), tot i que no té calendari fix. La part més visible són els controls que es fan a peu de carretera. Aquí, no només es controlen motos de gran cilindrada, sinó també ciclomotors.

"Els dies feiners, solem situar-nos a les entrades i sortides dels nuclis urbans; i als caps de setmana, en aquelles carreteres de corbes on hi sol haver afluència de motoristes", concreta el sergent Juli Lloret. A la demarcació, a més de la GI-681, els agents situen el radar mòbil en altres trams, com ara la carretera de Vallfogona del Ripollès o la que porta al santuari de la Salut.

El sotscap de Trànsit admet, però, que els motoristes són un col·lectiu difícil de conscienciar. Sobretot, per la seva heterogeneïtat. "Hi ha qui fa servir la moto per anar a treballar, però d'altres que la vinculen amb l'oci del cap de setmana; com que estem parlant d'un grup tan dispers, es fa difícil arribar-hi i ho fem pràcticament amb comptagotes", concreta el sergent dels mossos.

A diferència dels cotxes, aquí l'alcohol no és un problema. De fet, a la demarcació, l'any passat els mossos només van interposar 61 denúncies a conductors de motos i ciclomotors que anaven beguts. Però per contra, a l'hora d'incidir damunt del col·lectiu, cal fer-ho amb altres infraccions. Entre aquestes, la velocitat, els avançaments o prendre consciència que, damunt d'un vehicle de dues rodes, la persona és el xassís.

"Allò que han d'entendre és que, tot i que les motos donin més facilitats de desplaçament, serà l'actuació del motorista qui el salvarà de tenir o no un accident", explica el sotscap de l'ART de Girona. I precisa: "En definitiva, estem parlant d'un canvi d'actitud".

Xerrades preventives

El dispositiu 'Premot', però, va més enllà dels controls policials. També inclou xerrades preventives a col·lectius de motoristes i a concessionaris. Precisament, fa pocs dies, els mossos de Girona en van fer una a l'associació 'Dimonis de Santa Eugènia', que compta amb una cinquantena de socis.

Els agents els van donar consells de seguretat, com ara la importància d'anar ben equipats (no només amb casc integral, sinó també amb espatlleres, botes i roba màniga llarga). "A molta velocitat, i en cas de caiguda, l'asfalt es converteix en paper de vidre per al motorista", van subratllar els mossos durant la xerrada. Comprovar els pneumàtics, vigilar amb els avançaments o –si se surt en grup- anar sempre ben coordinats amb la resta són altres de les recomanacions que van donar els agents.

Al final, la xerrada es va fer més distesa. Els mossos van aprofitar per fer dos jocs. Amb un, van treballar la importància de fer equip (dividint-los en grups de quatre o cinc i demanant que tots trepitgessin un full de paper de diari que cada cop era més petit). Amb l'altre, i amb l'ajuda d'Internet, van fer un qüestionari en línia per veure si s'havien assimilat els conceptes.

El president dels 'Dimonis de Santa Eugènia', Cèsar Coll, explica que iniciatives com aquesta són profitoses per prendre consciència. "Quan sortim amb moto hem de tenir els cinc sentits a la carretera i sí que és veritat que s'ha d'incidir més amb la problemàtica de la velocitat", admet. "Malauradament, però, també és cert que no sempre les carreteres estan en bon estat perquè hi passin les motos, i que la resta d'usuaris també han d'entendre que, si ens donen un petit cop amb el cotxe, pràcticament això suposa anar a parar per terra", indica Coll.

L'any passat, comptant totes les denúncies a motos i ciclomotors, els Mossos d'Esquadra van interposar 3.712 sancions arreu de la demarcació. Això suposa un lleuger repunt respecte el 2014, quan van ser-se 3.265. A Catalunya, la xifra global de denúncies a ciclomotors i motors va ser de 45.493. Aquí, a diferència de les comarques gironines, hi ha hagut una tendència a la baixa (el 2014, van ser 46.720).