Les rutes per a bicicleta creixeran en 143 quilòmetres els propers 5 anys

Els projectes tenen un pressupost global de 25 MEUR

Generalitat i Diputació de Girona han unit esforços per estendre la xarxa de vies verdes i de rutes pensades per fer en bicicleta a la demarcació. L'objectiu és que, des d'ara i fins al 2021, se sumin fins a 143 nous quilòmetres als traçats actuals i, de retruc, les vies verdes entrin ja a la comarca del Pla de l'Estany (l'única del territori, juntament amb la Cerdanya, que fins ara no en té).

Els projectes que es volen tirar endavant són més d'una desena, amb una inversió global de 25 MEUR. Per assumir-los, tant el Govern com la Diputació de Girona volen demanar ajudes als fons europeus Feder, aprofitant les diferents convocatòries que s'obriran.

D'aquest global, el Departament de Territori assumeix l'execució de sis projectes. Seran noves rutes ciclables i vies verdes que abasten la demarcació de punta a punta. Al Ripollès, entre Sant Joan de les Abadesses a Setcases; a cavall dels empordans, entre Verges i Figueres; a la Costa Brava, de Sant Feliu de Guíxols a Palamós; a la Garrotxa, a Santa Pau (per connectar Olot amb el parc natural); a la Selva, a Breda (per enllaçar el municipi amb l'estació de tren) i, al Gironès, de Riudellots de la Selva a Campllong.

En global, aquests projectes tenen un pressupost de 20 MEUR. S'aniran fent per fases, però la Generalitat ja ha consignat partides de 4,5 MEUR per començar a adequar algunes rutes. Aquest 2016, per exemple, ja es volen fer les vies de Riudellots a Campllong, part de la de Sant Joan de les Abadesses i licitar la que unirà Figueres amb Vilamalla.

La Costa Brava, per al 2017

"Per a l'any vinent, volem centrar-nos en el litoral i engegar també la de la Costa Brava Centre", ha dit el secretari de Territori, Ricard Font. El secretari també ha posat en valor el Consorci de les Vies Verdes a l'hora de fer manteniment d'aquests itineraris. "Aquest és el model a seguir, perquè molts cops des de la Generalitat ens trobem que adeqüem rutes i, després, no hi ha ningú que se'n faci càrrec", ha precisat.

En paral·lel als projectes que assumeix la Generalitat, la Diputació de Girona també n'engegarà d'altres. Tenen un pressupost global de 5 MEUR, que es vol cobrir en gran part amb les ajudes europees. Les noves vies verdes s'estructuren al voltant de tres eixos: Girona-Banyoles-Serinyà, Olot-Ripoll i Ripoll-Campdevànol.

Aquest 2016, la Diputació ja destinarà 183.000 euros per connectar Girona i Sarrià de Ter amb via verda (i des d'aquí, en un futur, entrar al Pla de l'Estany). Els projectes de la Diputació fins al 2021 també inclouen, entre d'altres, condicionar un nou itinerari que passi pel coll de Collabós.

Redefinir el model

El president de la Diputació, Pere Vila, ha agraït el suport de la Generalitat per tirar endavant l'ampliació de les rutes. Sobretot, després que l'estat espanyol se n'hagi desentès. "Ara el Consorci de les Vies Verdes té bona salut, però hem passat una època complicada, en què hem hagut de redefinir el model; ara, però, tenim la complicitat del Departament de Territori per tirar endavant aquesta xarxa", ha subratllat Vila.

El president també ha recordat els avantatges –sobretot, turístics- que suposen les vies verdes per al territori. "Cada cop tenim més demandes d'alcaldes que volen ser a dins del consorci", ha dit Pere Vila. Reprenent aquest fil, el conseller Rull ha subratllat "el retorn social i econòmic" que tenen aquestes rutes, perquè ajuden a posar en valor i potenciar el turisme.

"Pot semblar una inversió aparentment modesta, però no cal oblidar que en els moments actuals costa molt de plantejar-la, i que demanarem recursos a la Unió Europea per tirar-la endavant; perquè estendre aquesta xarxa de rutes és necessari", ha recordat. A més, el conseller de Territori ha dit que els itineraris també potencien la bicicleta com a mitjà de transport. "Relliguem el territori amb uns corredors que ens ajuden a impulsar la mobilitat sostenible", hi ha afegit el conseller de Territori.

Per últim, el conseller ha recordat que l'impuls de vies verdes i rutes ciclables "no és un projecte isolat sinó que forma part d'una estratègia global de país". No només en el terreny econòmic –pel què suposa d'impuls al turisme- sinó també ambiental.