L'Estat no rescatarà TP Ferro

El Govern garanteix que continuaran passant trens d'alta velocitat pel túnel del Pertús

L'Estat no rescatarà TP Ferro, immersa des de fa mesos en concurs de creditors, però garanteix que continuaran passant trens d'alta velocitat pel túnel del Pertús si la concessionària acaba fent fallida. La ministra de Foment, Ana Pastor, ha assegurat que l'executiu espanyol no es dedica a rescatar sinó a "donar un servei i resoldre els problemes" que, desgraciadament, ha hagut de "patir i heretar" (en referència al contracte de concessió).

L'empresa que gestiona el tram transfronterer del TAV, formada a parts iguals per l'espanyola ACS –en mans de Florentino Pérez- i la francesa Eiffage va presentar concurs de creditors arran del deute milionari que arrossegava, perquè el trànsit de combois pel túnel transfronterer no és l'esperat.
La concessionària del túnel del Pertús, immersa en concurs de creditors des del setembre, està formada a parts iguals (50% i 50%) per la francesa Eiffage i l'espanyola ACS/Dragados. Precisament, qui ostenta la presidència d'aquest grup és Florentino Pérez, a qui l'Estat ja va compensar amb 1.350 MEUR pel tancament de la planta de gas Castor (després que li anul·lessin l'explotació del magatzem marí davant la impossibilitat que no comportés risc sísmic).

La situació que viu el tram transfronterer del TAV s'ha de desencallar, a priori, a principis d'estiu. De moment, el Jutjat Mercantil de Girona, que és qui porta el concurs de creditors, està a l'espera que la concessionària li comuniqui si hi ha acord per refinançar el deute (entrant aleshores en fase de conveni) o, per contra, TP Ferro es veu abocada a la fallida.

De totes maneres, però, ni l'estat espanyol ni el francès estan disposats a assumir el forat comptable de la concessionària (que es calcula en uns 500 MEUR). La ministra de Foment, Ana Pastor, ha estat meridianament clara aquest dijous. "Nosaltres no ens dediquem a rescatar, sinó a donar un servei i a resoldre els problemes que desgraciadament he hagut de patir i heretar", ha dit durant una trobada amb periodistes a Madrid.

Ara bé, la ministra també ha garantit que, en cas que TP Ferro entri en liquidació, això no suposarà que els trens deixin de passar pel tram transfronterer. "Tinguin la garantia que tant el govern espanyol i el govern francès donarem el servei públic si, per allò que sigui, la concessionària deixa de fer-ho", ha dit Ana Pastor. I hi ha afegit: "Estarà garantit per part de Renfe i SNCF francesa".

1.100 MEUR d'inversió

El tram transfronterer del TAV ja va néixer amb mal peu. TP Ferro en va obtenir la concessió el 2003 i les obres, que van començar poc després, es van acabar dins de termini. El febrer del 2009, els 44,4 quilòmetres de línia entre Llers (Alt Empordà) i Perpinyà estaven estesos, incloent el túnel del Pertús que creua els Pirineus (de 8,3 quilòmetres). Els treballs van costar 1.100 MEUR.

Tot i això, com que l'Estat anava tard, va caldre construir un tercer rail entre Girona i Figueres perquè TP Ferro pogués començar a rendibilitzar la inversió. Per a l'estesa d'aquesta connexió provisional, que va entrar en servei al desembre del 2010, el Ministeri de Foment va desembutxacar 94 MEUR. La línia pròpiament del TAV, que enllaçava amb el tram transfronterer, no va acabar-se fins al gener del 2013.

Arran d'aquest retard, l'Estat ja va haver d'indemnitzar la concessionària TP Ferro pels incompliments. L'executiu espanyol va pagar una indemnització milionària (de més de 100 MEUR) i també va allargar la concessió inicial atorgada a TP Ferro dels 50 als 53 anys.

A tot això, també s'hi ha de sumar que TP Ferro ja ha dut fins a dues vegades l'executiu estatal davant del tribunal d'arbitratge per desavinences amb la concessió. En tots dos casos, però, li han tombat la reclamació.