L'Ajuntament de Maçanet de la Selva ha començat a repartir aigua embotellada als veïns de la urbanització Residencial Park, on hi ha 3.000 parcel·les. Des del 2 d'abril, no poden beure aigua de l'aixeta perquè surt tèrbola i té massa ferro i manganès.
Els veïns estan queixosos perquè el problema s'arrossega des de fa anys, els dificulta el dia a dia i fa que visquin una situació que qualifiquen de "tercermundista". "L'aigua surt com si fos fang i m'ha espatllat la rentadora", reconeix una veïna afectada, que alerta que si segueixen així al final cauran malalts.
L'empresa responsable del subministrament és Rec Madral, a qui veïns i ajuntament reclamen que faci millores. L'alcalde, Antoni Guinó, recorda que ha donat un ultimàtum de deu dies a l'empresa. Si no actua, amenaça amb intervenir el servei.
Ampliació:
A la urbanització Residencial Park viuen 2.000 veïns durant tot l'any i, en cap de setmana o vacances, poden arribar a les 6.000 persones. Des de fa anys, pateixen problemes amb l'aigua però la situació ha empitjorat des de l'octubre passat. La vocal de l'Associació de Veïns de Residencial Park, Concepció Adán, recorda que, fins i tot, en algunes ocasions hi ha hagut períodes de tres mesos durant els quals l'aigua no era apta per al consum.
El darrer capítol fa un mes que dura. Des del 2 d'abril penja del web del consistori un ban municipal alertant que no és potable perquè és massa tèrbola i que supera els nivells de ferro, manganès i alumini. El responsable de dur l'aigua a la urbanització és l'empresa Rec Madral, a qui la promotora de la urbanització va adjudicar el servei. Els veïns es queixen que els problemes vénen per la manca d'inversió de l'empresa, que no té la xarxa en condicions i no filtra bé l'aigua.
25 litres per setmana d'aigua gratuïta
Davant d'aquesta situació, el consistori va anunciar la setmana passada que repartiria aigua gratuïta als veïns afectats. El repartiment ha començat aquest dimarts i es farà dos cops per setmana (dimarts i divendres) a l'entrada de la urbanització. Els veïns han de presentar el DNI i el rebut de l'aigua i tenen dret a endur-se dues garrafes de 6,25 litres cada vegada.
L'alcalde, Antoni Guinó, defensa que la mesura és puntual i lamenta que s'hagi hagut d'arribar a aquests extrems. "És un tema desagradable, que al segle XXI haguem de repartir aigua a la gent perquè hi ha una empresa que no la tracta bé és tercermundista", ha remarcat.
Cues per recollir l'aigua
El repartiment d'aigua ha començat a les 11 del matí i ja hi havia veïns fent cua. Tots asseguren que estan tips de no poder beure de l'aixeta i demanen que la situació se solucioni. Tot i el gest de l'ajuntament, critiquen que la mesura és insuficient i que els obligarà a seguir comprant aigua o continuar anant a les fonts a omplir garrafes. "A casa som quatre, el meu fill fa esport i amb l'aigua que ens donen i la calor que fa no en farem prou", ha remarcat una veïna, Maria Carmen Romero.
"Fins que Rec Madral o l'ajuntament facin alguna cosa estem venuts, hi ha gent amb mainada petita que té problemes de pell", ha alertat la vocal de l'associació de veïns, Concepció Adán. També està queixosa Guadalupe Aceitunoblanco, que ha hagut de cridar els tècnics perquè l'aigua li ha espatllat la rentadora i l'escalfador d'aigua. "Diumenge quan m'anava a dutxar sortia fang, qui es pot dutxar amb això?", critica. El seu temor, a més, és que a la llarga es puguin posar malalts ja que el problema amb l'aigua assenyala que dura des de fa 30 anys.
Els veïns es queixen que segueixen pagant el rebut cada mes i que, a més, han d'anar a fer cua per tenir 25 litres d'aigua potable a la setmana. L'alcalde, Antoni Guinó, assegura que no tenen mitjans per anar repartint l'aigua porta a porta (la urbanització té 49 km de carrers) i tampoc considera que sigui la seva obligació. "Això no ens correspon perquè ja semblaríem el pito del sereno fent el porta a porta mentre Rec Madral va passant el rebut cada mes, ja som tontents però tant no", declara.
Ultimàtum en peu
L'alcalde, Antoni Guinó, va llençar un ultimàtum a Rec Madral la setmana passada. L'ajuntament dóna deu dies a partir d'avui a l'empresa perquè prengui mesures i solucioni el problema de l'aigua a la urbanització, una de les més grans d'Europa. Segons recorda, el Departament de Salut s'ha negat a fer noves analítiques fins que no tingui una prova concloent que l'empresa està fent passos per invertir a la xarxa i capgirar la situació.
Tots els grups del consistori i també els serveis jurídics tenen prevista una reunió aquest dimecres per abordar el problema. Guinó assegura que no defugiran responsabilitats i que, si Rec Madral no demostra que farà canvis, es plantegen una "solució definitiva". Aquesta podria ser que l'ajuntament intervingui el servei i adjudiqui el subministrament de l'aigua a una altra empresa.