Càritas Garrotxa alerta de la 'cronificació' de la pobresa de les famílies ateses

Prop del 60% de les persones ja havien acudit a l'entitat en anys anteriors

Càritas Garrotxa alerta d'una "cronificació" de la pobresa de les famílies que estan en situació de vulnerabilitat a la comarca i preveu que els serà impossible sortir d'aquesta situació a curt termini.

Així ho indiquen algunes de les xifres de la memòria del 2015, on es veu que prop del 60% de les persones ateses al programa d'acollida ja havien acudit a l'entitat en anys anteriors.

La recerca de feina continua essent la principal preocupació de la majoria d'usuaris quan arriben a Càritas i per això és un dels àmbits on l'entitat hi ha destinat més esforços en el global de les seves actuacions.

Els responsables alerten que, si bé s'han aconseguit un total de 44 col·locacions de persones que buscaven feina amb el programa d'orientació laboral, molt poques eren a jornada completa i només 2 del total van ser contractes indefinits. L'entitat denuncia la precarietat laboral d'aquests nous contractes i espera que no sigui la tendència en un futur.

Ampliació:

La memòria del 2015 de Càritas Garrotxa permet visualitzar la situació de risc d'exclusió social i de vulnerabilitat que hi ha a la comarca i que sovint, diuen, es "pateix en silenci". Així per exemple, l'entitat va atendre 136 nuclis familiars en el programa d'acollida; 115 persones grans al programa d'acció social o 12 famílies amb el programa d'habitatge, per citar alguns dels àmbits d'actuació.

En alguns d'aquests programes s'ha observat una disminució dels usuaris atesos respecte l'any anterior però, per contra, l'atenció que se'ls ha hagut d'oferir és molt més intensa. Ho ha explicat el responsable dels programes de Càritas Garrotxa, Josep Lorca, que ha parlat d'una pobresa "cronificada" i de situacions molt complexes de resoldre. Així ho constata la memòria, on es diu que gairebé 3 de cada 5 usuaris al programa d'acollida ja havien estat atesos per l'entitat en anys anteriors i que 1 de cada 3 del total d'usuaris del programa havien estat atesos abans del 2010.

El servei del Centre de Distribució d'Aliments és un altre clar exemple. Durant el 2015 es va reduir el nombre de famílies ateses–un total de 694 nuclis familiars, 35 menys que el 2014- però es van haver de repartir 150 ajuts més que el període anterior. Això vol dir que cada setmana van atendre un total de 85 famílies. Pel que fa a la residència, la majoria de les famílies-489- vivien a Olot mentre que les 206 restants eren d'altres pobles de la comarca. En total, es van atendre 2.211 persones amb aquest servei.

El perfil de l'usuari que demana ajut a Càritas Garrotxa

El 45% de les persones ateses són famílies amb fills al seu càrrec i un 35% del total són persones que viuen soles. Més de la meitat (54%) del total d'usuaris tenen una formació igual o inferior als estudis de primària i només el 29% tenen els de secundària. Per nacionalitats, el primer col·lectiu és l'espanyol (més del 35%) seguit dels procedents de l'Àfrica subsahariana, del Magreb i Llatinoamèrica, entre d'altres. A nivell laboral, destaca que el 71% dels usuaris atesos estan en edat de treballar però no tenen feina. I només un 11% té algun contracte quan arriba a Càritas.

La inserció laboral, l'àmbit on s'hi destinen més esforços

L'entitat ha hagut d'ajustar els serveis oferts en funció de les necessitats de cada moment. Actualment, la recerca de feina és el tema que més preocupa i de fet, 6 de cada 10 intervencions en el programa d'acollida estan relacionades amb la recerca de feina. Durant el 2015, el programa d'inserció laboral va ser el més dotat econòmicament –un 35% de la despesa-, seguit del de distribució d'aliments (18%), el servei jurídic (16%), el d'acollida (13%), el de gent gran (11%) i formació (7%). La despesa total de l'activitat del 2015 va ser de 116.213 euros.

En l'àmbit d'Orientació Laboral, durant el 2015 es van atendre 45 persones amb dificultats d'inserció que van seguir un programa de millora de competències personalitzat. D'aquest total, 3 de cada 5 van trobar feina al llarg d'aquell any. Per altra banda, es van fer un total de 44 col·locacions però només 1 de cada 4 van ser a jornada completa i 2 de cada 4 eren amb contractes de menys de 20 hores setmanals. Només 2 contractes van ser indefinits i 1 de cada tres contractes aconseguits van ser procedents de plans d'ocupació amb fons públics o contractes d'inserció d'empreses.

En aquest sentit, l'entitat admet que hi ha hagut una reactivació de llocs de treball a la comarca però alerten que algunes són feines temporals o de poca qualitat. Segons Lorca, "als usuaris atesos els costa accedir a feines amb continuïtat i això encara els fa més difícil poder sortir de la pobresa que viuen". És per això que es temen que això pugui convertir-se en tendència en un futur.

Oferir més formació personalitzada –durant el 2015 es van formar 158 persones-, incrementar el nombre de pràctiques a empreses i buscar més empresaris interessats en contractar els usuaris són alguns dels reptes per als pròxims anys. També es vol ampliar l'atenció perquè sigui més integral i oferir suport psicològic per tal que els usuaris tornin a tenir confiança i una millor autoestima per poder entrar més fàcilment al món laboral.

Rècord de solidaritat a la comarca

Entre les dades positives, cal destacar que l'entitat ha aconseguit una xifra rècord de voluntaris, un total de 176 (26 de nous). Amb tots ells, l'entitat ha pogut oferir una dedicació setmanal de més de 550 hores a nivell de voluntariat. El que també han crescut han estat col·laboracions d'empreses –van ser un total de 130- que aporten espècies, diners o serveis i entitats o associacions (un total de 49).

Les perspectives econòmiques d'aquesta entitat sense ànim de lucre són bones. Els ingressos van superar les despeses en prop de 21.000 euros que s'han destinat a eixugar el total d'un deute contret amb Càritas Diocesana per uns diners que els van avançar fa uns anys. A més a més, hi va haver una aportació extraordinària de 30.425 procedents de donacions que no es tornaran a repetir però que contribuiran a donar continuïtat a l'activitat de l'entitat fins al 2017 i als seus programes.

Les quotes dels socis i les campanyes concentren bona part dels ingressos, un 21% i un 31% respectivament, seguit de les donacions d'empreses i entitats (19%), les col·lectes a les esglésies (18%) i donatius puntuals (11%).