72.000 turistes van allotjar-se a la Costa Brava el 2015 amb Airbnb

El portal creu que el litoral gironí és un "mercat estratègic"

La plataforma digital Airbnb –que posa en contacte persones que busquen allotjament amb d'altres que ofereixen casa seva- va portar a la Costa Brava 72.000 persones durant el 2015.

L'any anterior, la xifra era de 33.000 visitants i, per tant, en només un any hi ha hagut un creixement del 120%. Els responsables de la plataforma asseguren que la Costa Brava és un mercat "estratègic" i que anirà a l'alça perquè hi ha moltes segones residències que estan pràcticament buides durant l'any i que, per tant, els seus propietaris en poden treure un profit econòmic si s'anuncien a Airbnb.

Al litoral gironí hi ha 5.900 allotjaments anunciats. Els ingressos mitjans d'una persona que ofereix casa seva són de 3.000 euros anuals. El 90% dels anuncis són d'habitatges sencers i només un 10% són habitacions. L'estada mitja és de 4,72 dies i els visitants són francesos o bé de la resta de Catalunya, sobretot de Barcelona.

Ampliació:

Airbnb és present a 34.000 ciutats de 191 països i hi ha més de 2 milions d'anuncis d'allotjament penjats a Internet. Des dels seus inicis, el 2008 a Sant Francisco (EUA) l'han usat 80 milions de viatgers. La plataforma posa en contacte persones que busquen allotjament amb d'altres que han penjat a la xarxa un anunci oferint casa seva (s'anomenen amfitrions). La plataforma s'encarrega de verificar la identitat d'un i altre i els ofereix les facilitats per tancar l'acord. Tot es paga amb targeta i els diners s'ingressen directament al número de compte que facilitat l'amfitrió. Airbnb es queda una comissió de la transacció.

Aquest model està triomfant arreu del món i, segons els seus responsables, també està prenent força a la Costa Brava. A nivell estatal, Barcelona és la ciutat que concentra més reserves d'allotjament però, fora dels nuclis urbans, el litoral gironí és un dels "mercats estratègics" per a Airbnb per a la gent que busca anar de vacances fora de la ciutat. "La Costa Brava té un potencial enorme, sense fer cap campanya estem veient que creix de manera natural i orgànica", ha manifestat el responsable d'Operacions d'Airbnb Marketing Services, Carlos Lascarorz.

Un mercat amb potencial

Arran d'aquest creixement, els responsables de la plataforma s'han desplaçat a Girona per donar a conèixer el funcionament d'aquesta modalitat d'allotjament amb la voluntat de captar nous "amfitrions". Segons Lascarorz, creuen que la Costa Brava és un lloc ideal per créixer perquè hi ha moltes segones residències que estan pràcticament tancades durant l'any. Posar un anunci a Airbnb i poder-la oferir a d'altres visitants és una fórmula de treure-li més profit econòmic.

La plataforma ha detectat un creixement important al litoral en els darrers anys. Per exemple, el 2013 es van registrar un total de 13.000 viatgers, el 2014 van ser 33.000 i aquest passat 2015 ja van ser 72.000 (dels quals 44.000 van visitar el litoral durant l'estiu). La dada més recent de què disposa la plataforma és d'aquesta Setmana Santa, quan s'han allotjat 3.850 persones, mentre que el 2015 van ser 1.730, el 2014 un total de 1.000 i el 2013 només 300.

A Internet hi ha un total de 5.900 anuncis d'habitatges, la gran majoria –el 90%- són cases o pisos sencers i només el 10% són habitacions. Segons Lascarorz, el visitant que vol allotjar-se a la Costa Brava busca venir-hi amb la família o en grup i busca habitatges sencers. De mitjana, l'estada és de 4,72 dies. A aquesta zona hi ha 4.500 amfitrions que han penjat 5.900 anuncis. Això significa que algunes allotjaments estan gestionats per gestors professionals que s'encarreguen, entre d'altres, d'entregar les claus quan arriben els visitants perquè els propietaris viuen lluny.

De mitjana, cada amfitrió ingressa anualment uns 3.000 euros. Segons ha explicat el responsable d'Operacions d'Airbnb Marketing Services, Carlos Lascarorz, no es pot parlar d'un preu mitjà dels allotjaments, ja que hi ha molta diversitat i sovint s'ofereixen masies senceres situades a l'Empordà. Per poblacions, les més buscades són Cadaqués, Palamós, Lloret, Calella de Palafrugell o Begur.

Majoritàriament, els visitants que fan ús d'aquesta plataforma per venir a la Costa Brava són francesos, de ciutats com París. Tolosa, Montpeller, Lió i Carcassona. La resta procedeixen especialment de l'àrea metropolitana de Barcelona.

Un negoci "legal"

Els responsables de la plataforma defensen que el negoci és "legal" ja que totes les transferències que es fan queden registrades i els diners s'ingressen directament al compte corrent que facilitat cada propietari. Per exemple, aquests dies la plataforma envia un avís a cadascun dels amfitrions que hi ha arreu de l'estat espanyol per recordar-los que la campanya de la renda està en marxa, els facilita un resum dels beneficis que han tingut i els recorda que els han de declarar.

La plataforma també fa signar a tots els amfitrions que es donen d'alta un compromís acceptant que coneixen i compleixen la normativa sobre allotjaments turístics de cadascuna de les regions. A partir d'aquí, Airbnb no té manera de controlar si és així ja que només fa les funcions de "facilitador" entre visitants i propietaris.

D'altra banda, hi ha negociacions amb la Generalitat i l'Ajuntament de Barcelona per tal de poder recaptar la taxa turística a través d'aquesta plataforma, com ja es fa a ciutat com Lisboa, París o Amsterdam.

El 2014, la Generalitat va multar amb 30.000 euros el portal i Airbnb va recórrer la sanció. L'assumpte encara als tribunals i no s'ha resolt definitivament. D'altra banda, el Govern està treballant en la regulació de les activitats d'economia col·laborativa com és el cas d'aquesta modalitat d'allotjament.