Els bigotis de Dalí retratats pel fotògraf Halsman entren al Teatre-Museu de Figueres

La Sala de les Loggies acull l'exposició temporal

Els bigotis de Salvador Dalí són part inconfusible de la imatge del geni del surrealisme, i el fotògraf letó Philippe Halsman no va dubtar a immortalitzar-los.

Junts van endinsar-se en un joc que combinava retrats i preguntes en el projecte editorial 'Dali's mustache', que va veure la llum l'any 1954 de la mà del segell novaiorquès Simon and Shuster.

El Teatre-Museu Dalí ha volgut rescatar algunes d'aquestes instantànies "provocadores" i "poc conegudes" en una nova mostra temporal, que s'exhibeix des d'aquest dilluns i fins al 31 de desembre a la Sala de les Loggies. La seva directora, Montse Aguer, destaca que aquesta és la primera vegada que Dalí entra al seu propi museu a través del retrat.

Ampliació:

Amb l'exposició 'Variants de Dalí's mustache', la Fundació Gala-Salvador Dalí ha volgut donar més rellevància a la presència de l'artista en l'equipament cultural que hi ha a Figueres. Per a l'ocasió, han seleccionat 23 de les fotografies incloses a 'Dalí's mustache', obra de Philippe Halsman, un dels grans fotògrafs del segle XX. "Hem volgut incorporar per primera vegada Dalí al seu museu, que és una obra d'art total, és una mena dautorretrat cronològic. Ara, al final del recorregut podrem veure al propi Dalí, amb fotografies diferents", explica Aguer.

Dalí i Halsman van forjar una sòlida relació que va estendre's al llarg de 37 anys. Van coincidir al 1941 al projecte 'Labyrinth', interpretat pels Ballets Russos a la Metropolitan Opera House de Nova York en què el fotògraf va retratar els vestuaris dissenyats pel pintor. A partir d'aquest moment, les col·laboracions van ser habituals i, fins i tot, van embarcar-se en diverses iniciatives pròpies, com 'Dalí's Midsummer Night’s Mare', 'Dalí Atomicus', 'Escultura de Llum' i 'Voluptate Mors'. Halsman també va documentar l’enregistrament de la pel·lícula de Dalí, 'Chaos and Creation' el 1960.

"Compartien la ironia, el sentit de l'humor, la intel·ligència... Dalí admirava la feina de Halsman, la seva vessant surrealista. La seva col·laboració va ser llarga, fructífera i de resultats sorprenents", apunta la directora dels museus Dalí, que assegura que el pintor va involucrar-se plenament en el projecte 'Dalí's mustache', atret per la vessant fotogràfica i editorial. "Halsman li feia preguntes i Dalí es col·locava els bigotis d'una manera o una altra per acabar de respondre-li", relata Aguer.

La publicació, feta a quatre mans, va ser idea del letó arrelat als Estats Units. "Al 1954, el bigoti de Dalí havia crescut miraculosament. Quan el pintor va tornar a Nova York, em vaig quedar parat: les puntes del bigoti li arribaven més amunt de les celles. Vaig veure quin era el meu deure i vaig començar a fotografiar el joc i la interacció del seu bigoti", va explicar Halsman, que va haver de demanaR el consentiment del figuerenc "amb molta cautela". "Han escrit llibres sobre tu i altres pintors. Però no hi ha cap llibre sobre una part de la teva personalitat, com ara el nas de Rembrandt o el peu de Picasso. Quin homenatge al teu geni, Dalí", va argumentar Halsman. Dalí responia a les bromes dient que eren més bojos els que pagaven per aquest llibre que ell mateix.