Arrenquen les obres de la nova estació d’autobusos de Girona

S’allargaran deu mesos i està previst que finalitzin durant el primer trimestre del 2017

Han arrencat les obres de la nova estació d’autobusos de Girona. Entre ahir i aquest divendres els tècnics i treballadors han pogut accedir a les instal·lacions i començar les reunions i moviments perquè aquest espai de 17.000 metres quadrats situat a l’estació intermodal soterrada de la línia d’alta velocitat comenci a convertir-se en la nova estació d’autobusos de la capital gironina que comptarà amb 27 andanes i un mòdul d’espera climatitzat i envidriat.

Segons els càlculs de Territori i Sostenibilitat, les obres s’allargaran deu mesos i està previst que l’estació sigui una realitat durant el primer trimestre del 2017. D’entrada, d’aquí a dos mesos és quan els veïns començaran a veure més moviment amb l’entrada i sortida de la maquinària necessària per asfaltar, enguixar i habilitar totes les instal·lacions.

La nova estació estarà totalment oberta al públic, tothom podrà accedir-hi però només tindrà una entrada, a través de les escales mecàniques que porten a l’estació del TAV.A

Ampliació:

Dijous passat, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ja va anunciar que aquesta setmana començarien les obres de construcció de la nova estació d’autobusos de Girona. Finalment, entre aquest dijous i avui divendres, han arrencat els treballs que s’allargaran durant deu mesos. La intenció és que l’estació sigui una realitat durant el primer trimestre del 2017.

En concret, aquest divendres, tècnics del Departament de Territori i Sostenibilitat i els primers treballadors de la companyia encarregada de realitzar les obres han accedit a les instal·lacions per començar a dissenyar les obres i preparar tot el necessari per quan arribin les màquines, una situació que s’espera per d’aquí dos mesos. La Generalitat va adjudicar les obres fa temps per un import de 7,8 MEUR però, durant aquests mesos, no van poder començar els treballs fins que van poder lligar un acord amb el Ministeri de Foment i Adif perquè les obres afecten l’estació del TAV; que es troba soterrada en aquest mateix recinte, un nivell per sota de la futura estació de busos.

En principi, els treballs es focalitzaran en enguixar, pavimentar, asfaltar tot l’espai, construir els desaigües, habilitar i condicionar una zona que actualment són 17.000 metres quadrats buits amb diverses columnes de formigó. Aquest divendres, els treballadors començaven a instal·lar les tanques, diferenciar els espais i col·locar alguns dels objectes que caldran de cara al futur.

Un disseny industrial

El projecte preveu construir 27 andanes, tres d’elles per parades ràpides, i s’espera que en moments punta s’hi puguin fer fins a 20 operacions simultànies. Al mig de l’estació s’hi instal·larà un mòdul, on s’ubicarà la sala d’espera, i que estarà tancada, climatitzada i serà un espai envidriat. Aquest edifici serà l’únic que comptarà amb un toc de color ja que la resta seguirà un estil industrial, similar al que hi ha a l’estació del TAV de Girona. L’arquitecte encarregat del projecte és Tiziano Estopa i ha previst fer el teulat de la sala d’espera ondulat i de colors ben vius.

D’altra banda, també s’ha previst construir una zona de lavabos, al costat de l’entrada, i un espai més tècnic a tocar de la boca d'entrada i sortida d'autobusos. També hi haurà un espai destinat a la recepció de viatgers amb deu taquilles per a la venda de tiquets, una oficina d’informació i màquines autoexpenedores. També es faran diverses sortides d’emergència i s’adequarà tot el recinte amb un sistema de ventilació per extreure els fums dels autobusos.

Els usuaris hauran d’accedir a la terminal d’autobusos a través del vestíbul de l’estació intermodal, a través de les escales mecàniques que porten als controls de l’estació del tren d’alta velocitat. Els autobusos disposaran d’un punt d’accés i sortida únic, mitjançant una rampa, que donarà a la plaça d’Europa. Tal i com han comentat els tècnics, tots els autobusos hauran de fer una volta ja sigui per accedir al seu lloc d’aparcament o per sortir de l’estació.

En una banda de les instal·lacions, es construiran dos carrils perquè passin els vehicles, mentre que a l’altra banda- on hi haurà l’illot de la sala d’espera- només s’habilitarà un carril. No està previst que hi hagi cap mena de senyalització lumínica, semàfors o altres elements per regular la sortida i entrada dels autobusos només una senyal de cedir al pas pel que fa als autobusos que surtin de l’estació. El projecte s’ha creat amb l’ajuda i consens d’Asetrans, l’associació de transportistes de Girona.

Encara està a l’aire si s’habilitaran diversos espais comercials a l’entrada del recinte o si caldrà crear un nou punt d’accés per a viatgers. També s’ha d’acabar de dilucidar si l’autobús urbà, el que fa el circuit per tota la ciutat, pararà dins de l’estació o ho continuarà fent a l’exterior de l’edifici com fins ara. El que sí que està clar és que es vol canviar els cartells informatius amb la idea de potenciar aquest indret com “l’estació intermodal” de Girona.

Ribas: “És una gran notícia per la ciutat”

El regidor del projecte ferroviari de Girona, Carles Ribas, ha explicat que l’inici de les obres és “una gran notícia per la ciutat” i pel barri de Sant Narcís. En aquest sentit, Ribas ha assenyalat que de cara al futur caldrà parlar amb Adif sobre la gestió de l’estació. “Caldrà compartir despeses, vigilància o manteniment; haurem de mirar d’articular el treball de gestió”, ha assenyalat.

Al mateix temps, Ribas ha assegurat que les obres no causaran gaires molèsties als veïns de la zona. “Només veuran un increment del trànsit de vehicles rodats que accediran a la rampa de l’estació però això serà puntual; si hi ha molèsties seran mínimes perquè tot el treball es farà a l'interior”, ha insistit. En aquest sentit, el regidor ha destacat que no volia “defugir de la veritat” i que a tothom li hagués agradat disposar d’una nova estació completa – que unís Rodalies, alta velocitat i autobusos- però que això va ser “impossible”. “No obstant això, amb la nova estació podrem interconnectar trens i autobusos perquè més enllà de la capital, tothom pugui arribar a la Costa Brava o altres indrets del territori de forma molt més ràpida”, ha comentat.

Paral·lelament, Ribas ha aprofitat l’inici de les obres per defensar la construcció de l’edifici satèl·lit, per on s’accedeix a les andanes dels trens d’alta velocitat. “Tothom deia que no tenia sentit i ara es veu que serà un punt d’interacció intermodal clau”, ha conclòs.

En últim lloc, Ribas ha confirmat que l’estació del TAV encara no compta amb el pla d’autoprotecció homologat. Tal i com va explicar el conseller Rull, la seguretat “està garantida” i el regidor de Girona ha confirmat que el diàleg ara “és més fluid que abans” i que esperen disposar del pla ben aviat.