Fira de Girona farà millores a l'edifici perquè s'ha quedat 'obsolet'

La nova directora impulsarà l'equipament obrint-lo a privats i promotors

Fira de Girona farà aquest 2016 millores a l'edifici perquè és "obsolet" i vol doblar els actes i certàmens que acull l'equipament. Actualment, entre fires i esdeveniments privats, se n'hi celebren una vintena cada any.

L'objectiu de la nova directora, Coralí Cunyat, és que se n'hi faci un per setmana. Per això, promocionarà la Fira a promotors i sector privat, perquè hi celebrin reunions de negocis o hi organitzin concerts. "Hem de treure més rendiment a un edifici que ara funciona a mig gas", explica.

En paral·lel, això passa per condicionar-hi fins a quatre sales de reunions (la més gran, amb capacitat per a 200 persones), millorar l'entrada i recuperar el projecte perquè el bar-restaurant obri tot l'any. Tot plegat, sense oblidar els certàmens com la Fira de Mostres, l'Expojove o el Tot Nuvis.

De fet, entre finals d'aquest any i el primer trimestre del 2017, Cunyat vol incorporar a l'oferta dues noves fires. La que pràcticament ja està lligada és una centrada en el món de les joguines Playmobil que se celebrarà al setembre.

Ampliació:

L'exregidora de Turisme i exsenadora Coralí Cunyat va assumir la direcció de Fira de Girona a principis del 2016. Amb ella, es tancava una etapa de dos anys en què l'equipament no tenia ningú al capdavant i el seu dia a dia es gestionava des del comitè executiu de la Fira.

Ara, Cunyat es fixa tornar a donar volada a l'equipament perquè sigui "un dels motors econòmics de la ciutat". El projecte per aconseguir-ho gira al voltant de dos grans eixos: el primer, modernitzar l'edifici; el segon, aconseguir que sigui seu de més certàmens i actes impulsats per privats (sobretot, al voltant del turisme de negocis i el món de la cultura).

La nova directora admet que l'edifici de Fira de Girona, que ja té 30 anys, ha quedat "obsolet". Sobretot, perquè aquests darrers anys no s'hi ha fet "prou inversió" per posar-lo al dia, i això ha suposat que patís "una certa frenada" com a motor econòmic de la ciutat.

Per això, Coralí Cunyat es proposa dur-hi a terme una sèrie de millores. I totes les que pugui les farà aquest 2016, aprofitant que hi ha certàmens bianuals (com el Girona Bike World o el Fòrum Gastronòmic) que aquest any no s'hi celebren, i permetran impulsar les obres de condicionament sense comprometre l'agenda.

Nou vestíbul i sales de reunions

Entre les millores hi ha condicionar el vestíbul, millorar les comunicacions (amb una Wi-fi més potent) i adequar quatre sales de reunions (la més gran per a 200 persones i la resta per a una cinquantena). Cunyat explica que no caldrà destinar-hi grans inversions, i que se'n traurà rendiment ràpid. "Les quatre sales seran polivalents, aptes tant per a celebrar-hi reunions de negocis, fer-hi xerrades o presentacions de productes", indica la nova directora. "Ara tenim un edifici a mig funcionar, amb molts espais desocupats", explica.

Lligat amb això, hi ha la segona pota del projecte: atraure més actes. Aquest 2106, de moment, ja n'hi ha dinou a l'agenda. Des de certàmens com la Fira de Mostres, l'Expojove o el Firatast, fins a actes privats que lloguen l'espai (com ara sopars benèfics). La majoria, però, es concentren entre els mesos d'abril-maig i el darrer trimestre de l'any.

"L'objectiu passa per aconseguir doblar-los, arribant a acollir-ne una quarantena cada any; és a dir, fer-ne un per setmana", concreta Coralí Cunyat. I aquí, la nova directora de Fira de Girona ja avança que vol impulsar l'equipament obrint-lo més a promotors externs i a sector privat, perquè se celebrin reunions de negocis a les sales, o bé es facin concerts i altres actes culturals a l'espai diàfan de 4.000 metres quadrats on s'hi munten les fires.

"Volem obrir les portes als privats perquè puguin llogar la Fira per allò que necessitin", diu Cunyat. I com a exemple d'allò que s'hi pot fer, la nova directora recorda que l'any passat l'equip de rodatge de 'Joc de Trons' va fer servir l'edifici com a centre d'operacions; no només per als càstings, sinó també durant el rodatge.

Noves fires

Tot plegat, sense oblidar els certàmens. Tant les que s'impulsen des del patronat de Fira de Girona (com el Tot Nuvis o la Fira de Mostres) com els que vénen de la mà de la iniciativa privada. De fet, Coralí Cunyat espera poder incloure dues noves fires a l'agenda entre aquest mateix any i el primer trimestre del 2017. Una d'aquestes ja està pràcticament tancada, se celebraria al setembre i giraria al voltant de les populars joguines Playmobil.

Les millores a l'edifici i l'increment d'actes que se celebrin a Fira de Girona, de retruc, també permetrien recuperar el projecte d'obrir el bar-restaurant durant tot l'any, fent que la seva gestió sortís a concurs. A més, Coralí Cunyat també explica que suposaria més entrada de recursos econòmics.

Actualment, el pressupost de Fira de Girona és d'1,5 milions d'euros (MEUR) anuals. D'aquests, la gran majoria provenen de les fires i del lloguer d'espais, i una altra part els aporten els patrons (Ajuntament, Diputació, Generalitat i Cambra de Comerç).

"Tenir més expositors i rebre més visitants es traduirà en més ingressos", precisa Coralí Cunyat. La directora també recorda que Fira de Girona ha tancat els dos darrers exercicis en positiu, però que abans havia acumulat pèrdues (conseqüència dels anys de crisi i de la davallada d'empreses que exposaven als certàmens).

La fusió de fundacions, aturada

Tot i que l'Ajuntament de Girona havia manifestat la voluntat de fusionar Fira de Girona i Auditori-Palau de Congressos en una sola gerència, actualment aquest projecte està aturat. La nova alcaldessa de la ciutat, Marta Madrenas, ha decidit estudiar-lo més a fons abans de fer un pas més.

De totes maneres, però, Coralí Cunyat subratlla que tot i que les fundacions ara per ara no s'uneixin en una de sola, la promoció de la Fira i de l'Auditori portes enfora sí que es farà conjunta. "L'estratègia comercial serà una de sola, amb l'objectiu que Girona sigui referent en fires i congressos; per tant, tant la Fira com l'Auditori s'inclouran dins el mateix catàleg a l'hora d'atraure turisme de negocis". "L'estratègia comercial i de comunicació es farà sota el paraigües de l'àrea de Turisme de l'Ajuntament, amb l'objectiu d'obtenir el màxim rendiment per a la ciutat", conclou la nova directora de Fira de Girona.