Treballadors i Ryanair creen una comissió d’estudi per intentar arribar a un acord

Treball ha alertat a l’empresa d’un defecte de forma en el plantejament de l’ERO

El passat dimecres 30 de març, la UGT de Girona amenaçava d’anar a la vaga i portar l’ERO als tribunals si Ryanair no rectificava la seva postura. Aquest divendres s’han tornat a reunir i el sindicat ha presentat un contra informe on detectaven una quinzena “d’irregularitats” de l’informe que va presentar Ryanair per justificar l’expedient de regulació d’ocupació que afecta els 25 treballadors que s’encarreguen del servei de ‘handling’, entre d’altres els que s'encarreguen de carregar i descarregar les maletes dels avions.

La companyia de baix cost justifica l'expedient per la nova retallada de rutes que ha aplicat a l’aeroport gironí de Vilobí d'Onyar. Dels 25 treballadors afectats en un principi, a una vintena els preveu retallar fins a un terç de la jornada laboral; i als altres cinc restants, un 22%. Tal i com van explicar des del principi, la companyia vol aplicar la reducció de jornada a la plantilla de manera permanent; és a dir, que se’ls retallaria la jornada laboral per sempre.

Per sorpresa, aquest aspecte ha estat el que ha fet desencallar la reunió d’aquest divendres. Minuts abans de la trobada, el Departament de Treball ha enviat una notificació on alertava a l’empresa que tractant-se d’una mesura definitiva de reducció de jornada laboral (tal i com havia donat a conèixer) el procediment correcte no era un ERO sinó que calia fer-ho a través d’una modificació de l’article 41 de l’estatut dels treballadors. “Això ha fet que la reunió transcorregués de manera totalment diferent a la que tots havíem imaginat”, ha detallat Muntada.

Enmig d’aquest escenari, les dues parts han volgut donar-se un temps i han apostat per crear una comissió d’estudi per intentar apropar posicionaments i arribar a un acord. En aquest sentit, s’han emplaçat a tornar-se a reunir el 6 d’abril. “Fins llavors mirarem de posar en comú les dues propostes i veure si es poden quadrar els horaris, perquè el que estem parlant és un càlcul d’hores per encabir-les en la jornada”, ha comentat el responsable de la Federació de Transport de la UGT.

No obstant això, Muntada ha explicat que l’advocat de la companyia ja els ha alertat que si no arriben a un acord aviat canviaran de perspectiva i apostaran per modificar l’article 41 per aplicar directament les retallades. En cas que fos així, el sindicat ja ha alertat que s’hi oposaran fermament i anuncien noves mobilitzacions i vaga. “No obstant això, ara tenim un bri d’esperança”, ha destacat.

A la reunió d’aquest divendres hi ha assistit un alt càrrec de l’empresa Lesma Handling que fins l’any passat gestionava la plantilla de terra de l'aeroport de Girona, ja que era una firma subcontractada per Ryanair. L’aerolínia va prescindir dels serveis Lesma Handling l’any passat i va assumir-ne el control. No obstant això, les dues empreses continuen treballant conjuntament en altres aeroports. “Estem molt agraïts de la seva feina perquè han actuat com a mediadors”, ha explicat Muntada.