Besalú tindrà vigilants municipals a partir del juliol

En 15 dies començarà el procés de selecció per cobrir dues places

Besalú comptarà a partir del juliol amb un cos de vigilants municipals. L’alcalde de la vila, Lluís Guinó, ha explicat que per llei, no es permet que un municipi com Besalú (Garrotxa) amb 2.600 habitants pugui tenir Policia Local pròpia però s’han adonat que és necessària la presència d’alguna mena “d’agents cívics”, més propers als ciutadans, que donin resposta a les “problemàtiques” existents en àmbit social i de vigilància.

D’aquí 15 dies començarà el procés de selecció amb l’obertura de la presentació de sol·licituds per cobrir les dues places que es crearan. De cara a la tardor, amb la primera reunió de la nova junta de seguretat local que volen formalitzar, analitzaran si cal ampliar la plantilla.

Paral·lelament, l’equip de govern del municipi també vol construir una “oficia d’atenció vilatana”, similar a les oficines d’atenció a la ciutadania, on s’ubicaran els nous vigilants i l’associació de Protecció Civil del municipi.

Ampliació:

El batlle d’aquesta localitat garrotxina ha donat a conèixer la notícia mitjançant el seu compte de Twitter on ha explicat que l’Ajuntament de Besalú té previst crear una nova “oficina d’atenció vilatana”, una “OAV”, reversionant el concepte de oficina d’atenció ciutadana.

En concret, Guinó ha comentat que per llei, un poble de 2.600 habitants com Besalú no pot disposar de Policia Local pròpia ni d’un cos oficial de vigilants o guàrdies municipals. No obstant això, després d’analitzar la situació del municipi, han vist clar que la vila necessita “alguna mena de vigilància”, uns “agents cívics” propers als ciutadà i que puguin donar resposta a les problemàtiques i dificultats que pateixen els veïns. “Necessitem quelcom semblant a la policia local però adequada a les dimensions del nostre poble i als problemes que tenim”, ha comentat el batlle.

En aquest sentit, Guinó ha assenyalat que disposen del suport del Departament d’Interior - que els ha assessorat en tots els tràmits administratius- i que els nous vigilants ajudaran a mantenir un diàleg més fluid entre la població i el consistori: atenent i resolent les queixes, sol·licituds i inquietuds dels veïns, vigilant equipaments municipals i donant un cop de mà pel que fa a la circulació pel centre històric. “Per això els hem donat un nom diferent, són agents cívics amb funcions molt adequades a la tipologia de poble que és Besalú”, ha insistit.

Fins ara, la seguretat de Besalú estava a mans dels Mossos d’Esquadra amb qui havien signat un conveni de col·laboració. “La situació del poble ha canviat, tenim més població, el municipi es troba en un punt estratègic d’entrada de la comarca de al Garrotxa o sortida, segons com es miri”, ha detallat. Uns aspectes que els han impulsat a fer un pas endavant i consolidar la creació d’aquest nou cos de vigilància municipal.

Problemàtiques principals: l’envelliment i els robatoris

Les “problemàtiques” o motius principals que els han empès a formar aquestes noves figures és, d’una banda, l’envelliment de la població de Besalú. “Hi ha un gran nombre de persones grans i més de 50 veïns tenen més de 90 anys, són un col·lectiu de risc que necessiten una atenció que l’ajuntament pot donar i coordinar millor amb els serveis socials”, ha assenyalat Guinó. L’altre qüestió que més els amoïna és l’increment de robatoris amb força a l’interior de domicilis que s’han anat produït darrerament al poble i d’altres municipis de la Garrotxa i d’arreu de les comarques gironines. “És una tendència que va a l’alça i volem evitar que s’incrementin a la vila; procurarem que els vigilants patrullin pels carrers i complementin així la tasca que fan els Mossos d’Esquadra”, ha raonat l’alcalde.

En principi, d’aquí a 15 dies arrencarà el procés de selecció homologat per escollir les persones que podran ocupar les dues úniques places que s’obriran. En dues setmanes, els interessats podran començar a presentar les seves sol·licituds i la previsió és que els nous vigilants comencin a treballar a partir de l’1 de juliol. “Els criteris que s’exigiran són molt similars als que es demanen per poder accedir a algun cos de policia municipal”, ha detallat Guinó. Per exemple, cal tenir més de 18 anys i menys de 45, disposar del certificat d’escolaritat, no patir cap malaltia psíquica, no tenir causes penals pendents ni estar condemnat per cap delicte. En el cas de les dones han de mesurar més de 1,60 metres d’alçada i, els homes, 1,65 metres d’alçada.

Un tribunal qualificador format per un comandament dels Mossos, un membre d’una policia local, representants de l’administració pública i d’altres ens seran els encarregats d’escollir els millors candidats. De cara a la tardor, analitzaran si cal ampliar la plantilla. Els sous i les despeses dels nous vigilants municipals aniran a càrrec del consistori.

Oficina i junta de seguretat

Paral·lelament, Guinó ha detallat que obriran una nova “oficina d’atenció vilatana” que farà les mateixes funcions que porten a terme les oficines d’atenció ciutadana que hi ha a les grans ciutats. “Si alguna persona té alguna queixa o suggeriment a fer al consistori podrà realitzar-ho des d’aquest indret, de forma formal, i amb tot el procés informàtic de seguiment que és el que interessa”, ha explicat el batlle.

D’altra banda, i a l’espera dels passos jurídics que han d’emprendre, el consistori també vol conformar un ens similar a les juntes locals de seguretat que es reunirà cada tres mesos i que comptarà amb representants del cos dels Mossos d’Esquadra, de l’Ajuntament, de les entitats del municipi, dels veïns i els vigilants municipals. “Per qüestió d’habitants tampoc podem crear una junta com a tal però plantejarem alguna cosa semblant que sigui un lloc de trobada per posar en comú tots els punts de vista”, ha explicat. Tal i com ha detallat Guinó, la voluntat és que puguin reunir-se per primer cop el proper setembre. “Ara cal acabar de definir el context jurídic de la junta i la seva estructura, tot això haurà de passar per ple, per exposició pública i aprovar-ho”, ha conclòs.