El Sismògraf comença a fer vibrar Olot amb un bon ritme de venda d’entrades

S’han inscrit uns 200 professionals a les jornades

Passejada pels carrers més cèntrics d'Olot amb un unicorni de la mà de Regina Fiz i muntatges que vinculen la dansa amb les il·lusions virtuals, la geometria, la música o que fan reflexionar sobre el preu de la fama com ‘Reset’ i ‘Follow the leader’. Així ha estat el tret de sortida del 8è Sismògraf, el festival de dansa d’Olot, que s’ha convertit en un dels referents catalans en aquest àmbit. “Hem arrancat i ja notem que hi ha molt d’ambient, la gent ens ho diu”, ha comentat la directora artística d’aquest certamen atípic i únic, Tena Busquets.

Enguany, el certamen ha arribat als 200 programadors inscrits a les jornades professionals i, aquest dijous, cinc dels onze espectacles de pagament ja havien penjat el cartell d’entrades exhaurides. Es tracta dels muntatges: ‘Life in the universe’, ‘Si sabes lo que hay’, ‘Consuelo’s corner’, ‘Aupapá’ i ‘Caravana de trailers’. Alguns d’ells, feia dies que tenien totes les localitats venudes. En total, fins el proper diumenge s'han programat uns 30 muntatges, la gran majoria d'ells gratuïts i a l’aire lliure. “Des de primer moment que vam publicar la nova edició vam notar que molta gent ens demanava informació; enguany hem ampliat el nombre d’assistents amb espectacles amb més aforament, alguns d’ells de més de 3.000 persones, que encara tenen entrades a la venda”, ha destacat la cap de la programació del festival.

Unes xifres que des de l’organització valoren “molt positivament” i els fan pensar que enguany superaran els 11.000 espectadors del 2015. “En la darrera edició vam iniciar una línia que vinculava dansa i la festa amb la voluntat d’eixamplar públics perquè la gent es mirés el món del ball des d’una altra perspectiva, més lligada amb l’esport i la comunitat”, ha recordat Busquets. Enguany, seguint amb aquesta línia, han decidit apostar per vincular la dansa amb el benestar de les persones. Per això s’han programat activitats relacionades amb aquesta idea i així anar apropant el certamen a nous espectadors com per exemple professionals sanitaris, persones en risc d’exclusió social, persones que pateixen malalties com artrosis o, fins i tot, esportistes. “Un exemple d’això és la ‘master class’ que farà Cesc Gelabert a professionals de la salut i treballadors del sector de les ambulàncies; la idea és que la dansa, des de qualsevol perspectiva, pot tenir un lloc en la nostra feina i vida”, ha destacat Busquets.

En aquest sentit, la directora ha assenyalat que comencen a notar tots els esforços i feina que han realtizat durant les passades edicions. “Tenim molt de feedback, la dansa ha deixat de fer por i molta gent està més llançada, comenta que li agraden molt els espectacles i així esperem convèncer aquells que s'ho van perdre l’any passat”, ha comentat.

Tal i com subratlla la directora, un dels objectius d’aquest certamen és mostrar com la dansa pot ajudar a tothom, ja siguin persones en risc d’exclusió social o malalts. La trentena d’espectacles programats per aquests quatre dies s’acabaran de complementar amb vuit muntatges més que es faran just abans i durant els mesos d’abril, maig i agost.

A grans trets, d’entre els muntatges programats destaquen cinc estrenes especials, coproduccions del mateix festival, i que tracten temàtiques totalment diferents: ‘Consuelo’s corner’ d’Eden Club que es basa en un collage coreogràfic d’històries amb música en directe, ‘Bailamos’ d’Inés Boza, SenZa TeMPo & Giulia Valle, ‘Follow the leader’ de XeviXaviXou que reflexiona sobre el preu de la fama i el món dels fans, ‘Si sabes lo que hay’ de la Fundación Collado-Van Hoestenberhe que parla sobre la comunitat i l’acostament entre les persones, ‘Eterfeel fest’ d’Aerial Jockey Strada, un muntatge de dansa aèria amb 16 ballarins que dansaran enfilats en una estructura gegant, i ‘Espheres’ del grup Moviment Lantana.

El cartell també inclou una proposta adaptada especialment per al Sismògraf de l’espectacle ‘Siena’, ‘Siena Site’, de La Veronal on es reflexiona sobre l’idea del cos humà a través de les diferents èpoques i geografies.

Un altre plat fort d’aquest any és l’obra ‘Life in the universe’, l’últim muntatge de la companyia danesa Hello!earth, on s’anima a l’exploració sensorial i poètica del col·lectiu humà i amb la natura. El grup ha decidit restringir l’espectacle a uns 30 espectadors i l’escenari serà un bosc.

‘Rèpliques’ dansaires

D’altra banda, aquest 2016, per primer cop, el Sismògraf estèn la dansa fora dels quatre dies del festival mitjançant les anomenades ‘rèpliques’. Utilitzant la terminologia volcànica, es tracta de representacions i espectacles que tindran lloc majoritàriament durant el mes d’abril, coincidint amb el mes dedicat a la dansa. No obstant això, aquestes vibracions repetitives s’allargaran fins a l’estiu. En concret, són vuit muntatges i la darrera obra serà l’espectacle anomenat ‘Oskara’, una proposta de Kukai Dantza i Marcos Morau que s’interpretarà dins del festival ÉsDansa de Les Preses. “Teníem tantes coses que al final hem hagut d’eixamplar el festival, allò que no ens cabia ho hem anat espurnejant al llarg del calendari”, ha resumit la directora artística.

Aquesta vuitena edició és la segona des que el festival es va convertir en mercat estratègic de la dansa a Catalunya. Demà, divendres, es portarà a terme la jornada més professional on especialistes, programadors i artistes es reuneixen per generar nous contactes i possibles contractacions. Una cita on està previst que hi assisteixi el conseller de Cultura, Santi Vila.
Enguany, han arribat als 200 programadors, una cinquantena més que el 2015. Un augment que des del festival interpreten com una mostra de l’interès creixent que desperta el Sismògraf en àmbit internacional. “Una setantena dels inscrits són programadors vinguts de països d’arreu del món. Estem contents!”, ha afegit Busquets.

El Sismògraf està organitzat pel Departament de Cultura, l’Ajuntament d’Olot, la Diputació de Girona i treballa estretament amb altres espais culturals com el Mercat de les Flors. Enguany, el festival disposa d’un pressupost de 350.000 euros.

De cara als propers anys, Busquets no ha volgut avançar gaires detalls. S’ha limitat a afirmar que l'any vinent volen mantenir el festival amb una estructura similar i que seria a partir del quart any del mercat estratègic, el 2018, que començarien a implementar novetats i canvis substancials.