Més de 1.000 conductors condemnats per infraccions de trànsit a les comarques gironines

L'any passat 366 es van quedar sense punts al carnet

Segons recull l'estadística de la Direcció General de Trànsit (DGT), l'any passat 1.014 conductors gironins van sortir de les sales de vistes amb una sentència penal sota el braç. Són gairebé tres condemnes al dia. La majoria dels infractors que s'asseuen a la banqueta ho fan per agafar el volant beguts, i superar el límit de 0,60 mg/l que automàticament comporta que se'ls denunciï per la via penal.

Però prendre més copes del compte no és l'únic que acaba en condemna. Entre els motius que asseuen aquests conductors a la banqueta també hi ha circular sense carnet, haver-se drogat, negar-se a fer la prova d'alcoholèmia o conduir de manera temerària.

Un cop la condemna és ferma, les dades de l'infractor es fan arribar a la DGT. Des de l'any passat, aquest tràmit ha guanyat rapidesa, ja que l'anotació és telemàtica. A partir d'aquí, Trànsit fa efectiva la retirada del permís durant el temps que dicti la sentència (que al costat d'aquesta mesura, també imposa pena de presó i multa).

En la majoria dels casos -l'any passat van ser 950- els infractors recuperen el carnet passat el temps de la condemna i després de fer un curs de reeducació viària. Però també hi ha aquells a qui les temeritats al volant els deixen automàticament sense permís.

Això passa en aquells casos més flagrants. Si ens fixem en el 2015, els 64 condemnats restants. A tots ells, el jutge els ha prohibit que tornin a conduir durant més de dos anys. En aquest cas, a més de seguir el curs de reeducació, un cop hagin complert la condemna hauran de tornar-se a examinar si volen recuperar el permís.

Preocupen els reincidents

D'un any a l'altre, les condemnes penals contra conductors han anat a la baixa (el 2014, segons les dades de la DGT, van ser-ne 1.238). Ara bé, dins la bossa d'infractors, sí que hi ha un grup que preocupa especialment: aquells reincidents a qui les condemnes i les retirades de carnet no els priven de continuar cometent temeritats al volant.

"Hi ha un percentatge de conductors que tenen aquest perfil i que no volen sotmetre's a mesures de reeducació viària", explica la cap de Trànsit de Girona, Marta Solano. I precisa: "Sobretot, ho detectem en casos penals; estem parlant d'alcoholèmies flagrants o de gent que, tot i tenir el permís retirat, continua conduint".

Malauradament, a principis d'aquest, un conductor que s'emmarca dins aquest perfil va provocar l'accident mortal en què va perdre la vida una jove de 25 anys a Fornells de la Selva. L'home, que ja tenia antecedents per delictes contra la seguretat viària, conduïa begut i sense carnet quan va causar el xoc mortal.

366 conductors, sense saldo

Al costat de les pèrdues de carnet derivades per condemnes penals, hi ha també aquelles que es porten a terme per la via administrativa. És a dir, aquells conductors que han anat acumulant multes fins a perdre tot el saldo de punts. En aquest cas, qui executa la retirada no són els jutjats sinó la mateixa DGT.

L'any passat, per aquest motiu 366 conductors van perdre el permís de conduir arreu de la demarcació (el 2014, havien estat 453). Un cop Trànsit fa efectiva la retirada, haurà de passar mig any abans no puguin tornar a agafar un vehicle. I per recuperar el carnet, hauran de seguir també un curs de reeducació i tornar-se a examinar.

Amb aquestes retirades de carnet que ja s'han efectives, actualment a la demarcació hi ha 1.468 conductors que tenen a zero el seu saldo de punts. Marta Solano concreta, però, que aquest grup només representa "el 0,33%" del total del cens de conductors gironins (441.588).

A l'altre costat de la balança s'hi troben aquells conductors que no només no han perdut cap punt, sinó que n'han sumat fins arribar a tenir el saldo màxim. Actualment, hi ha 280.988 gironins que tenen 15 punts al seu carnet. Un col·lectiu que s'ha incrementat en 18.049 conductors durant el darrer any i que ja representa el 63,63% del cens.