L'Ajuntament d'Olot continua fent passos per executar el procediment de cessió obligatòria que estableix l'article 7 de la Llei de mesures urgents per afrontar l'emergència en l'àmbit de l'habitatge i la pobresa energètica. Tot i que la llei va entrar en vigor el juliol passat, els Serveis Socials olotins ja han tramitat sis informes de famílies que tenen una emergència habitacional i que estan a l'espera de poder rebre un pis de lloguer social.
El primer tinent d'alcalde de la ciutat i regidor d'Habitatge, Josep Berga, ha reconegut que aquest és un "procés complex" i que des de l'Ajuntament s'està "anant molt endavant" fins al punt que altres ajuntaments s'han posat en contacte amb ells per conèixer com ho estan fent. A finals de gener, el consistori va anunciar que havien iniciat la tramitació per reclamar la cessió dels 270 habitatges que constaven al registre com a pisos buits, la majoria d'entitats bancàries, perquè feia dos anys que no hi vivia ningú.
Berga ha volgut deixar clar que això no vol dir que l'Ajuntament ja disposi d'aquests 270 pisos sinó que es cediran en funció de la necessitat que hi hagi i seguint uns terminis. Ara estan pendents de poder conèixer quines entitats "es penalitzaran" amb aquesta cessió forçosa. Es preveu que la Generalitat ho comuniqui a partir del 21 de març, dia en què finalitza el període d'autoliquidació dels immobles per part de l'entitat.
Durant el 2015, també es van tramitar 35 informes de Serveis Socials relacionats amb la pobresa energètica per tal d'evitar que les famílies amb problemes per afrontar el pagament dels rebuts no patissin cap tall de subministrament.
Fa uns dies, la PAH Garrotxa acusava l'Ajuntament de no fer prou per reclamar els pisos buits i de falta de voluntat política. Preguntat per això, Berga ha respost que voldrien que la plataforma fos "més col·laborativa" i no tant "combativa" i que buscar la "confrontació" amb el consistori era un error perquè ambdós treballen per reduir l'exclusió social. El regidor també ha reconegut la "feina extraordinària" que ha fet aquesta plataforma a tot Catalunya.
L'Oficina Local d'Habitatge rep un 55% més de consultes que el 2014
Aquest dijous s'han donat a conèixer les dades de l'Oficina Local d'Habitatge durant el 2015 que va viure un repunt de l'activitat respecte l'any anterior amb un total de 17.478 peticions, un 55% més, situant-se a nivells d'anys anteriors com el 2010 i 2011. Entre els factors que expliquen aquest augment d'activitat, hi ha els efectes de la crisi econòmica encara molt present i el trasllat de l'oficina del barri vell fins a l'Ajuntament que ha fet que el servei sigui més pròxim, segons paraules del regidor d'Habitatge.
Quatre de cada deu gestions que es van fer durant el 205 van estar relacionats amb els ajuts de lloguer. Concretament, s'han tramitat 7.840 casos mentre que l'any anterior havent estat 4.255. Aquest increment s'explica perquè la Generalitat no va convocar els ajuts de lloguer durant el 2014 ni tampoc el 2013 mentre que l'any passat sí.
L'altre segon àmbit que ha concentrat més consultes ha estat el relacionat amb l'assessorament jurídic en temes d'habitatge amb un total de 641 gestions, el que representa un augment del 26% respecte el 2014. Algunes de les consultes estaven relacionades amb temes sobre impagament de la hipoteca o com evitar perdre el domicili per una execució hipotecària.
Pel que fa a la Borsa d'Habitatge que gestionat l'oficina, durant el 2015 es van rebre 2.379 de consultes. En els deu anys que porta en marxa, s'han formalitzat 240 contractes. Actualment, es gestiona un parc de 140 habitatges, dels quals 45 són propietat de l'Ajuntament; 7 han estat cedits per la Generalitat i 17 són cessions de bancs que no tenen a veure amb el compliment de la llei d'habitatge de l'any passat. Pel que fa a la sol·licitud d'habitatge de lloguer i de protecció oficial, durant l'any passat es van rebre 1.397 consultes.
En quant a les cèdules d'habitabilitat es van tramitar un total de 785 expedients, mentre que les consultes sobre reagrupament familiar van ser 722 i les gestions de Serveis Socials, 669, entre d'altres aspectes.
Des que l'oficina va obrir portes fa deu anys ha fet un total de 143.467 gestions.