L'Olotx2 va generar un impacte econòmic de més de 434.000 euros

De cada euro públic invertit en aquesta quarta edició hi ha hagut un retorn al territori de prop de 13 euros

Aquesta és la primera edició de l'Olotx2 on s'aplica una nova metodologia per conèixer l'impacte econòmic d'aquest esdeveniment, seguint l'exemple de Girona que porta un temps aplicant-la a través de la mateixa empresa, Baldrick&Munitz.

El regidor de promoció de la ciutat, Estanis Vayreda, ha fet una valoració molt positiva, sobretot tenint en compte que aquesta edició va estar marcada per la pluja. "Ens ha sorprès perquè ens pensàvem que el resultat seria més dolent però s'ha vist que és un esdeveniment consolidat i que la gent ho espera", afirmava aquest dijous el regidor en referència al fet que un 70% dels enquestats –es van fer unes 400 entrevistes- ja havien vingut en altres edicions.

En xifres absolutes, l'impacte econòmic va ser de 434.196 euros, dels quals només 32.170 euros es corresponen a allotjament i una part molt important, 271.384 euros, al sector de la restauració que va superar una ocupació de l'oferta del 83% i un total de 9.309 menús servits. Molts restaurants van observar que els visitants havien consumit més extres al menú i alguns van superar els 800 àpats servits durant el cap de setmana.

El sector hoteler va ser el més afectat per les males previsions meteorològiques amb una mitjana d'ocupació del 54%, essent els hotels olotins els que van tenir una xifra més alta amb un 68%. Una xifra que dista molt del 90% que es va assolir aproximadament en l'edició passada. Vayreda ha reconegut que algun establiment ha demanat presentar una queixa perquè creien que les males previsions meteorològiques havien causat moltes anul·lacions però des de l'Ajuntament es proposa una major "pro activitat" per part dels mateixos hotelers. Segons Vayreda, els allotjaments que van avisar als clients per informar-los que no hi havia problemes per arribar van evitar una reducció de les reserves i ha explicat el cas d'un hotel que va arribar al 100% de l'ocupació gràcies a aquesta feina.

Pel que fa al perfil dels visitants, el 51% del total era públic local mentre que el 45% restant provenia de Barcelona i de la demarcació de Girona. L'any passat la proporció va ser del 60% procedent de fora enfront d'un 40% de públic garrotxí. Vayreda ha explicat que precisament l'augment de públic local ha permès compensar la davallada de les reserves als restaurants que havien tingut cancel·lacions de visitants de fora per culpa del mal temps.

De cada euro púbic invertit un retorn de prop de 13 euros

Els resultats de la nova metodologia indiquen que de cada euro invertit de diner públic hi ha hagut un retorn al territori de prop de 13 euros. La despesa mitjana per participant va ser de 30 euros per persona i dia. Segons Vayreda, els responsables d'aquesta eina han subratllat que es demostra que l'esdeveniment té "molta eficiència pressupostària" perquè amb pocs recursos l'impacte generat és molt alt" si es compara amb altres esdeveniments a la demarcació. L'Ajuntament ha destinat 34.000 euros a l'Olotx2 d'enguany, dels quals 29.000 s'han invertit directament i els 5.000 euros restants de forma indirecta amb despeses de personal i brigades municipals, entre d'altres.

Com que era la primera vegada, l'empresa ha assumit el cost de la metodologia mentre que el consistori ha hagut de pagar uns 600 euros per les 400 enquestes que es van fer a peu de carrer. Les dades també han inclòs el registre d'onze comptadors a carreres situats al centre d'Olot per iniciativa dels comerciants. En total, es calcula que hi ha hagut una afluència de 14.000 visitants que han participat en alguna de les activitats ofertes.

Mesurar l'impacte d'altres esdeveniments a la ciutat

L'Ajuntament d'Olot està estudiant quins altres esdeveniments es poden comptabilitzar amb aquesta nova metodologia per poder veure més clarament el retorn. Vayreda ja ha dit que de ben segur es farà a la Fira Orígens, al Sismògraf o a les Festes del Tura. La idea és calcular-ho durant uns anys per poder veure l'evolució dels diferents esdeveniments i el seu impacte econòmic.

En aquesta quarta edició, a l'Olotx2 ha comptat amb la participació de 37 allotjaments, 40 bars i restaurants i una seixantena de comerços. Pel que fa a la programació musical amb concerts de petit format, hi va haver unes 450 persones participants i unes 500 més en el concert de Lax'n'Busto per a públic familiar. Només es va haver de suspendre una activitat pel mal temps, la visita per conèixer els arbres organitzada pel Museu dels Volcans.