Uns 750 alumnes de 20 escoles gironines coneixeran què és ser un empresari

La iniciativa de la FOEG ‘Jo de gran vull ser com tu’ s’amplia arreu del territori

La iniciativa va arrencar l’any passat amb una prova pilot que es va fer amb alumnes de sisè de primària de l’escola Migdia i Doctor Masmitjà de Girona. Una prova “molt exitosa” i que ha permès consolidar aquest projecte i ampliar-lo. Ara, la iniciativa ja compta amb la col·laboració del departament d’Acció de la Generalitat i d’Ensenyament. Per això, enguany, uns 750 alumnes de sisè curs, d’entre 11 i 12 anys, d’una vintena d’escoles d’arreu de les comarques gironines podran conèixer què és ser un empresari, veure com treballen i com són les fàbriques o les empreses per dins. “Hi participen tota mena d’empreses que es dediquen a sectors molts diversos, des d’elaborar taps de suro, peces de màquines, concessionàries de cotxes, qualsevol companyia productiva”, ha detallat el president de la Federació d'Organitzacions Empresarials de Girona (FOEG), Ernest Plana, qui també s’ha sumat al projecte i participa ensenyant la seva pròpia empresa.

La iniciativa, ‘Jo de gran vull ser com tu’, és pionera a Catalunya i s’ha volgut donar a conèixer aquest divendres amb la visita de 26 alumnes de l’escola Dr. Arruga de Begur a l’empresa surera J.Vigas de Palafrugell, al Baix Empordà. Els infants s’han quedat sorpresos de la feina que suposa crear un sol tap de suro i han explicat que ara coneixien una mica millor què volia dir l’emprenedoria. “No sabia que es treballava així en una fàbrica, m’ha sorprès molt però ho trobo molt interessant”, ha comentat un dels estudiants, en Jaume. Un sentiment que compartien la majoria dels alumnes que s’han quedat fascinats amb les màquines mitjançant les quals l’empresa pot elaborar taps de suro de gran qualitat.

“Fins ara la gran majoria dels nens desconeixien què era ser un empresari, deien que es tractava d’un home seriós, amb camisa i jaqueta i un maletí”, ha explicat Plana. Des de la FOEG han remarcat la gran predisposició dels empresaris gironins de sumar-se al carro i obrir les portes de les seves fàbriques. “Hi posen una gran estima i entusiasme, no ens esperàvem que fos així. Un cop fem les enquestes finals veiem que l’esforç ha donat el seu fruit perquè els alumnes ja saben què és un empresari”, ha assenyalat el president de l FOEG.

En concret, el projecte es divideix en dues fases, una més teòrica a les aules i una altra més pràctica quan els estudiants poden visitar les empreses. L’objectiu del programa és que els infants – que es troben en una edat curiosa i on es comencen a plantejar-se tot el que els envolta- coneguin en detall la tasca que fan els empresaris i com són les empreses gironines. La prova pilot va posar al descobert que un 45% dels alumnes descrivien un empresari com aquella persona “que treballa en una empresa”, un 30% “qui mana o lidera una empresa”, un 12 per cent aquella persona que “fa un negoci per vendre productes” i un 10% resumia aquesta figura dient que és “aquell qui contracta gent perquè treballi per ella”. Algunes de les respostes eren fins i tot divertides: “qui munta una empresa ha de marxar a un altre país; persona responsable, ordenada i molt segura del que fa o home uniformat”, entre d’altres.

Pel que fa al concepte d’empresa, la idea inicial dels estudiants era molt vaga: un magatzem o edifici on es venen molts productes de tota mena. En aquest sentit, inicialment, menys de la meitat dels alumnes enquestats durant la prova pilot, volien ser empresaris quan fossin grans i, d’entre ells, la majoria es volia dedicar al sector de l’alimentació, roba, electrònica o informàtica.
Per això, el projecte arrenca des de les aules quan l’empresari fa una xerrada als alumnes perquè coneguin de ben a prop quina és la seva feina diària. Posteriorment, els alumnes visiten la companyia i, per acabar, responen de nou un qüestionari per saber què han extret de l’experiència. En acabar les xerrades i visites, els alumnes tenen molt més clar què és ser un empresari o poden definir molt millor què és una companyia. “Aquesta evolució de les respostes evidencia la utilitat i necessitat d’aquesta iniciativa ja que un millor coneixement farà que els alumnes entenguin molt millor el valor econòmic i social que tenen i, posteriorment, podran escollir els seus estudis o preferències amb més coneixement”, ha resumit Plana.

En aquesta línia, el president de la FOEG assenyala que els nens s’adonen que per ser empresari calen “bones idees, perseverança i molt de treball”. “Esperem que serveixi per crear nous emprenedors”, ha afegit el president tot reivindicant la figura dels empresaris com actors clau en la creació de llocs de treball, creixement econòmic i benestar en un territori.

Fomentar la vocació emprenedora

“La UE preveu que per al 2020, el 20% de la riquesa d’un país provingui de sectors industrials i a les comarques gironines estem molt lluny d’aquesta xifra, ens situem al 15% i, en algunes comarques, per sota del 10%”, ha explicat el director dels Serveis Territorials d’Empresa a Girona, Ferran Roqué. D’aquí l’interès des del Departament d’Ensenyament i d’Empresa de fomentar la vocació emprenedora, un dels “objectius” del Govern.

Els organismes i institucions col·laboradores han detallat que l’objectiu del programa és anar ampliant el projecte i comptar amb més empreses i escoles que vulguin participar-hi. Totes aquestes dades s’han donat a conèixer aquest divendres a Palafrugell, en la visita que han fet un grup d’alumnes de Begur a l’empresa surera J. Vigas i que han estat acompanyats pel delegat d’Acció a Girona, Ferran Rodero, i la tècnic de llengües estrangeres dels Serveis Territorials del Departament d’Ensenyament, Mar Pérez.