Llum verda a la prolongació de l'autopista C-32 i la circumval·lació fins Cala Canyelles

L'obra es farà en dues fases

El conseller de Territori i Sostenibilitat en funcions, Santi Vila, s'ha reunit aquest dijous amb els alcaldes de Blanes, Lloret de Mar, Tordera i Tossa de Mar per tractar i consensuar la prolongació de l'autopista C-32 fins a la comarca de la Selva i, en paral·lel, també s'ha donat llum verda a l'estudi informatiu i redacció del projecte constructiu de la circumval·lació que vagi des d'on finalitzarà el futur ramal, a la zona de les Alegries, amb la rotonda de Cala Canyelles.

L'obra s'ha dividit en dues fases, la primera és l'ampliació de l'autopista C-32 entre Blanes i Lloret de Mar amb un cost de 71 MEUR i, en principi, les obres començaran el proper mes de maig. La segona fase, que donarà continuïtat fins a la carretera de Tossa de Mar, arrencarà el segon semestre de 2018. Tot i l'oposició de les entitats naturalistes de la zona, finalment el Departament de Territori i Sostenibilitat, ha donat llum verda a la prolongació de l'autopista C-32 fins a Lloret de Mar i Blanes.

El conseller en funcions, Santi Vila, s'ha reunit aquest dijous al migdia amb els alcaldes i representants els municipis afectats que també han donat el seu vistiplau. Durant la trobada, els batlles han acordat que el mes vinent el Departament de Territori licitarà la primera fase de l'obra – corresponent a l'ampliació de la via entre Blanes i Lloret de Mar- amb l'objectiu que les obres arrenquin la primavera del 2016. D'aquesta manera, el Departament tanca la porta a valorar altres opcions, tal i com reclamaven des de la plataforma Aturem la C-32 que apostava per ampliar les carreteres existents.

En un principi, els treballs havien de començar el passat setembre (es va fer una presentació pública del projecte anunciant-ho) però, al final, la Generalitat va decidir posposar-los per donar més informació als ajuntaments sobre el projecte i davant les mobilitzacions i els recels de les entitats ecologistes de la zona. Un cop comencin les obres, que executarà la concessionària Abertis en virtut del conveni signat amb la Generalitat, la carretera serà una realitat en uns dos anys.

En paral·lel, el Departament ha donat a conèixer que també licitarà l'estudi informatiu i la redacció del projecte constructiu de la segona fase dels treballs, que es basen en la construcció d'una ronda de circumval·lació que vagi des d'on acabarà el futur ramal fins a la rotonda de Cala Canyelles, a la GI-682. Una demanda que van donar a conèixer els alcaldes de Lloret de Mar, Blanes, Tordera i Tossa de Mar en la darrera trobada que van mantenir el passat dimecres 2 de desembre.

Segons Vila, s'ha aconseguit una solució territorial "de consens" que permetrà impulsar una obra clau per al desenvolupament econòmic del sud de la Costa Brava. Des del principi, Vila va assegurar que tiraria endavant el projecte si comptava amb el suport dels consistoris afectats. A més, el conseller en funcions assegura que l'obra millorarà "l'accessibilitat i la mobilitat interna" d'aquest entorn on viuen més de 150.000 persones i que rep uns 2,5 milions de turistes a l'any. Una postura que també han compartit els alcaldes de la zona tot i que en el cas de Lloret de Mar, el batlle ha subratllat que tal i com tenien previst, sotmetran la proposta a la ratificació del ple de municipal.

Segons els detalls que han transcendit, la primera fase de les obres es podran començar a executar a partir del maig vinent i tindran un cost de 71 milions d'euros (MEUR) que es finançaran amb la major inducció de trànsit a l'autopista C-32. La segona fase, que donarà continuïtat al projecte inicial, té previst arrencar el segon semestre del 2018 i tindrà un cost de 98 MEUR que estaran es cobriran amb recursos pressupostaris.

De Blanes a Lloret de Mar, 6,5 quilòmetres

La prolongació de l'autopista C-32 entre Blanes i Lloret de Mar, lliure de pagament, serà de 6,5 quilòmetres i comptarà amb res carrils, dos de pujada i un de baixada, i els sentits de circulació estaran separats per una mitjana. En alguns trams s'ha previst dos carrils en tots dos sentits per facilitar els avançaments de vehicles lents. A grans trets, es tracta d'una configuració que s'ha implantat en altres països com Suècia, França o Irlanda per evitar xocs frontals i que és pionera a l'estat espanyol.

A més, des del Departament de Territori assenyalen que el traçat de la carretera s'ha projectat pensant amb el fet que sigui compatible amb una possible ampliació de carrils si l'increment de trànsit ho requereix. La carretera comptarà amb cinc viaductes i dos túnels. El primer es farà a la zona dels Tres Turons, serà artificial, amb dos tubs de dos carrils cadascun i una longitud de 150 metres. El segon túnel, per la zona del bosc de Sant Pere del Bosc i l'Àngel tindrà 355 metres de longitud i un sol tub.

Arribarà fins a Cala Canyelles

La segona fase de projecte preveu tirar endavant la circumval·lació de Lloret de Mar fins a Tossa de Mar. En aquest cas, la carretera tindrà una longitud de 2 quilòmetres amb una successió de viaductes i un túnel que creuarà la muntanya del Morro Fred que té 1.525 metres. El vial enllaçarà amb la carretera GI-682, que connecta Tossa de Mar, i donarà accés a la Cala Canyelles i les urbanitzacions costaneres. La carretera s'ha previst que tingui dos carrils separats físicament per un sistema de contenció de vehicles.

L'aprovació de la prolongació arriba després que les entitats naturalistes de la zona hagin realitzat diverses mobilitzacions, concentracions, manifestacions, recollida de signatures i estudis sobre el trànsit a la zona en contra d'aquest projecte. Des del primer dia, les diverses associacions que existien a la comarca van agrupar-se sota la plataforma Aturem la C-32 per mostrar el seu rebuig.

Una agrupació que ha aconseguit moure la ciutadania i aquests consistoris de la Selva perquè preguntessin als ciutadans què pensaven sobre aquesta obra. Des de la plataforma aposten per ampliar les carreteres existents que connecten Blanes amb Lloret de Mar i així millorar l'accessibilitat entre les dues viles sense perjudicar el medi ambient ni afectar zones boscoses tant emblemàtiques com Sant Pere del Bosc, l'Àngel o Les Alegries, per on s'ha projectat que passi la carretera. Fins i tot van realitzar un estudi, a l'estiu – durant els mesos on hi ha més trànsit i embotellaments- per mostrar que la seva opció era viable.

A més, l'agrupació ecologista havia aconseguit que Blanes i Lloret de Mar aprovessin realitzar consultes populars perquè els veïns poguessin pronunciar-se sobre el projecte. Fins ara, l'equip de govern de Blanes ja va aprovar per ple fer la consulta i, en el cas de Lloret de Mar també va tirar endavant la moció tot i que, finalment, no es podrà realitzar abans del 20 de desembre, tal i com reclamava la plataforma contrària a la C-32. Unes consultes que, ara, queden diluïdes davant la llum verda del Departament de Territori i Sostenibilitat.