Unes 244.200 persones van visitar Girona durant el 'Temps de Flors'

És una de les xifres que ha posat al descobert un estudi que ha realitzat Telefònica

Un estudi de Telefònica, que ha comptat amb el suport de l'Ajuntament de Girona, ha posat al descobert que 244.199 persones van passar per la última celebració de mostra 'Temps de Flors'.

D'aquests, un 90% eren catalans, un 2% de la resta de l'Estat i un 8% d'àmbit internacional. L'estudi, pioner, utilitza els telèfons mòbils que tenen contractat el servei amb la companyia Movistar per saber la procedència, el gènere, l'edat, els llocs més concorreguts o els moviments dels visitants.

Aquesta és la primera vegada que s'ha aplicat aquest sistema per crear un estudi turístic ja que fins ara només s'havia utilitzat amb grans cadenes de roba o el Futbol Club Barcelona.

Aquesta ha estat la primera vegada que Telefònica realitza un anàlisi i estudi del moviment turístic en una ciutat. Fins ara, la companyia només havia utilitzat i venut aquest sistema a grans cadenes de roba, empreses comercials o el Futbol Club Barcelona. "És un gran avantatge perquè no només es tracta d'una enquesta a peu de carrer que fas una fotografia fixe i és subjectiva sinó que tens les dades directament", ha explicat el director general de Telefònica a Catalunya, Kim Faura.

Respectant la privacitat dels usuaris, l'empresa analitza la senyal que emeten els dispositius mòbils de la companyia Movistar que estan encesos. Només amb això poden conèixer la seva procedència, el gènere, l'edat o els seus moviments. En concret, l'estudi s'ha basat en l'eina Smart Stemps de Telefònica i només va analitzar el comportament dels visitants que van passar per Girona durant la darrera mostra de 'Temps de Flors', que es va portar a terme entre el 9 i el 17 de maig del 2015. A partir dels resultats la companyia els ha extrapolat per tenir una imatge més concreta i detallada.

Tal i com ha destacat Faura, l'eina es va aplicar com a prova pilot a Girona però els ha permès obtenir molts resultats sobre traçabilitat turística que ajudaran al consistori a adaptar les propostes i la publicitat que han de realitzar durant aquest esdeveniment tan concorregut. Només cal destacar que no s'han tingut en compte els veïns del municipi de Girona. Unes dades que s'han comparat amb els primers resultats que es van obtenir l'any passat o les xifres del 2012.

A grans trets, aquest nou sistema ha estimat que 244.199 persones van passar per aquesta edició, uns 45.000 més que l'any 2012 quan la Universitat de Girona - per encàrrec de l'ajuntament gironí- els va encarregar fer un estudi d'impacte econòmic. El 90% dels visitants provenen d'arreu de Catalunya mentre que un 8% d'àmbit internacional i un 2% de la resta de l'Estat espanyol.

En concret, pel que fa al 90% de visitants catalans, un 54,93% són de les comarques gironines, un 31,82% de la demarcació de Barcelona, un 1,83% de les comarques tarragonines i un 1,27% de Lleida. En aquest sentit i pel que fa a gènere, no hi ha gaires diferències. El que sí que s'observa és que els visitants de les comarques gironines - en comparació amb la resta de Catalunya- tendeixen a ser més joves. En contraposició, la majoria dels visitants lleidatans, un 21,67% , tenen entre 50 i 59 anys. Pel que fa a la resta de visitants d'arreu de l'Estat, un 67% d'ells tenen més de 50 anys i la majoria d'ells provenen de Madrid.

Finalment, pel que fa als visitants internacionals s'han identificat 18.881 persones dels quals un 82% provenen principalment de nou països: un 44,83% són de França, seguits dels Països Baixos (9,30%), Alemanya (7,71%), Bèlgica (6,41%), Regne Unit (5,00%), Islàndia (2,75%), Polònia (2,23%), Rússia (2,20%) o els Estats Units (2,11%).

'Smart Steps' és el primer servei desenvolupat per Telefonica Dyanimc Insights, la unitat de negoci de Telefònica formada per uns 200 treballadors i que es dedica a identificar i desenvolupar oportunitats potencials a patir dels 'big data'. El programa utilitza dades anònimes i ja s'ha llançat a Espanya, Gran Bretanya i Brasil i, en aquest cas, ha permès crear un mapa de calor on s'identifiquen les àrees principals on es mouen les persones i que coincideixen amb el circuit principal de 'Temps de Flors'.

Analitzar i estudiar les dades

Per la seva banda, l'alcalde de Girona, Carles Puigdemont, ha explicat que a partir d'ara l'equip tècnic del consistori analitzarà en profunditat les dades aportades que els servirà per redirigir o ultimar la campanya de publicitat i altres aspectes d'aquest esdeveniment. A més, creuaran aquesta informació amb la lliurada des de l'Oficina de Turisme de la ciutat.

En aquest sentit el batlle ha deixat la porta oberta a tornar a realitzar l'estudi l'any vinent. "És una eina que ens ajudarà molt i és evident que anirem cap al mercat tarragoní i lleidatà; ens ajudarà a afinar la nostra publicitat o aplicar canvis", ha destacat Puigdemont. Aquest estudi s'emmarca en el conveni que van signar l'Ajuntament de Girona i la companyia Telefònica.