L'ample europeu podria arribar al centre intermodal de Vilamalla el 2016

Ricard Font diu que l'Estat s'hi ha compromès

El Castell de Sant Ferran de Figueres ha acollit aquest dimarts una jornada sobre el desenvolupament de les xarxes i serveis logístics al sud d'Europa i el corredor mediterrani. En línies generals, els diferents participants han coincidit en assenyalar que les grans infraestructures han de planificar-se en funció dels serveis que les faran rendibles i no a l'inrevés com en més d'un cas s'ha fet en els darrers anys.

En aquest sentit, per exemple, el secretari d'Infraestructures i Mobilitat, Ricard Font, ha assenyalat que el fracàs econòmic de l'empresa francoespanyola TP Ferro, concessionària del túnel del Pertús, és el model que "cal evitar" en un futur per garantir l'èxit del corredor mediterrani. Font ha recordat que en aquest cas el fracàs ha estat de gestió, perquè no s'ha aconseguit el volum de trens necessaris per fer rendible la inversió feta, i no pas a nivell de la infraestructura "que funciona i funciona bé". "Quan parlem del corredor mediterrani ens hem d'habituar a parlar d'un corredor de serveis i no pas d'infraestructures", ha reblat.

El model a seguir, segons el secretari d'Infraestructures i Mobilitat, és el del futur centre intermodal del Far-Vilamalla, que, a partir de l'interès de dues empreses per instal·lar-s'hi i fer de la zona un veritable eix logístic, s'han dissenyat les infraestructures necessàries per fer realitat el projecte i buscar el finançament necessari. Així, Font ha avançat que l'Estat s'ha compromès a fer una inversió de quatre milions d'euros l'any vinent per fer arribar l'ample europeu al complex, una de les exigències que les empreses interessades en radicar-hi havien fet.

Font ha recordat que més enllà de ser un punt de distribució de mercaderies del nord d'Europa cap a la península, el futur centre intermodal del Far-Vilamalla pot ser també el punt de sortida perfecte dels productes que genera el clúster carni desenvolupat a les comarques d'Osona i la Garrotxa, un dels més importants d'Europa, i que, a mesura que creixi, "necessitarà d'uns corredors" per exportar els seus productes.

Font ha destacat que les empreses que volen instal·lar-se a Catalunya ja no busquen baixos costos laborals com passava anys enrere i sí entorns ben connectats que els permetin reduir els costos logístics i de transport. És en aquesta línia, ha alertat, que cal treballar per fer que el corredor mediterrani sigui una infraestructura rendible i necessària adaptant als serveis que es volen crear les infraestructures necessàries.

Centre intermodal del far-Vilamalla

La terminal intermodal del Far-Vilamalla és una de les grans potes del corredor mediterrani a les comarques gironines; però també, un dels projectes que va més endarrerit. S'ha d'aixecar en uns terrenys a les actuals instal·lacions de Renfe, a tocar del polígon Logis Empordà.

La plataforma s'ha de convertir en un punt adaptat, on hi hagi vies d'ample ibèric i internacional, que permetin facilitar la gestió de mercaderies entre camió i ferrocarril. Aquest és un dels projectes, però, que s'ha hagut de replantejar arran de la crisi econòmica, amb l'objectiu d'abaratir-ne els costos.

La intenció és que l'actual terminal s'adapti per condicionar-hi una platja de vies (entre tres i quatre) que donin cabuda a trens d'entre 700 i 800 metres de longitud. Aquesta inversió correspon a la Generalitat, que la podrà tirar endavant un cop el Ministeri de Foment estengui l'ample internacional fins al complex (actualment, només hi ha vies d'ample ibèric). L'obra que ha d'executar l'Estat té un cost d'uns quatre milions d'euros i consistirà en connectar la futura terminal intermodal amb l'estació de Vilamalla on ja hi ha el tercer carril.