Neix Propigest, una pàgina web perquè els propietaris s'autoadministrin les comunitats de veïns

L'eina virtual permet fer pressupostos, convocar juntes, gestionar rebuts o saber com actuar davant de morosos

Què s'ha de fer davant un veí morós? Com es fa un pressupost acurat? On es pot trobar un expert perquè arregli l'antena del bloc? Autogestionar una comunitat de veïns pot resultar feixuc i sovint apareixen problemes com els anteriors. Per facilitar la feina, la Cambra de la Propietat Urbana de Girona ha posat en línia Propigest, una pàgina web que vol ajudar aquelles comunitats que han decidit portar elles mateixos els comptes de l'edifici.

L'eina virtual posa a l'abast dels presidents tot allò que cal tenir en compte i també els permet fer consultes presencials, per correu electrònic o telèfon. Les tarifes s'estenen dels 15 als 40 euros mensuals per comunitat, depenent dels veïns que hi hagi al bloc. La idea de crear Propigest va néixer ara fa un any. La Cambra de la Propietat Urbana de Girona gestiona comunitats de veïns, però també atén les consultes d'aquelles que han decidit portar-se elles mateixes els comptes. I precisament, allò que vol la web és fer més fàcil el dia a dia d'aquells presidents que han de convocar juntes, quadrar pressupostos o fer-se càrrec dels imprevistos i obres que puguin sortir al bloc.

Avui, Propigest ja és una realitat a la xarxa. "Ens adrecem a aquelles comunitats que ja s'autogestionen; la nostra idea no és treure feina als gestors", indica el gerent de la Cambra, Miquel Costa. El motor indiscutible de Propigest és, com no podia ser d'altra manera, tot allò que fa referència a l'apartat comptable.

La pàgina web, per exemple, en fa prou amb saber fins on pugen les despeses anuals de la comunitat per calcular automàticament què ha de pagar cada veí. Propigest aplica el coeficient que correspon a cada pis i, a més, també genera els rebuts (que poden ser mensuals, trimestrals o anuals). "L'objectiu és posar-ho fàcil", concreta el gerent.

Però la pàgina no es queda només amb els números. Entre d'altres, Propigest guia el president a l'hora de convocar juntes i fer-ne les actes (inclou plantilles de documents) o també incorpora un directori per saber a qui cal trucar quan s'ha de fer una reparació (antena, fusteria, desembussos, etc.) o demanar assessorament jurídic.

A més, en cas que la comunitat de veïns tingui morosos, la pàgina web també diu com s'ha d'actuar. "S'explica que primer s'ha d'anar a parlar amb ells, després enviar-los una carta certificada i, en cas que no hi hagi resposta, portar l'afer a la junta i iniciar els tràmits per reclamar el deute als jutjats", precisa Miquel Costa.

On line i presencialment

Propigest és una comunitat de veïns virtual, però això no elimina els altres canals de comunicació. "Tots aquells presidents que facin servir l'aplicació on line i tinguin dubtes que no sàpiguen com resoldre, podran adreçar-se presencialment a la Cambra, enviar-nos un mail o també trucar-nos per telèfon", diu Costa.

Les tarifes per utilitzar Propigest s'estenen entre els 15 i els 40 euros mensuals per comunitat, depenent de si hi ha pocs o molts veïns que viuen al bloc (de 0 a quinze propietaris, de setze a trenta o més de trenta). La Cambra de la Propietat Urbana de Girona, que aquest 2015 compleix 95 anys d'història, té més de 6.000 socis arreu de la demarcació. Disposa de dues oficines a Girona, una a Figueres, una altra a Sant Feliu de Guíxols (Baix Empordà) i una cinquena a Olot.