133 pisos de la Font de la Pólvora continuen amb la llum tallada

Els veïns no han fet res per donar-se d'alta

A la Font de la Pólvora, un dels barris més conflictius de Girona, hi ha 525 pisos. A l'estiu, la companyia Endesa va detectar que el 65% dels habitatges tenien la llum punxada. Davant d'aquesta situació -i amb el suport dels Mossos d'Esquadra- es van muntar diversos operatius per desconnectar aquells comptadors il·legals. Durant aquests operatius, la policia també aprofitava per inspeccionar pisos per si s'hi feia cultiu de marihuana. 

Paral·lelament, la companyia i l'ajuntament van pactar unes condicions avantatjoses per a les famílies que fessin el pas per voler-se donar d'alta legalment i va començar a fer assemblees i reunions informatives. Entre alguns dels avantatges, la companyia es comprometia a congelar el deute que tinguessin acumulat pel temps que haguessin estat connectats il·legalment i també els permetia pagar el cost del comptador en quatre anys. 

Llavors, un total de 119 famílies van entregar la documentació per iniciar els tràmits per legalitzar la situació i tornar a recuperar el subministrament. D'aquestes, 39 es van acollir als beneficis pactats però 80 no complien els requisits i van contractar el servei directament amb la companyia, sense aquestes condicions avantatjoses.  

Tot i això, segons un informe de principis de gener, encara quedaven 219 famílies que estaven connectades il·legalment a la llum. El regidor de Serveis Socials, Eduard Berloso, ha explicat que aquestes famílies no s'havien interessat per assistir a cap de les reunions ni assemblees de barri per aconseguir solucionar aquest problema. En teoria, es tracta de famílies que no tenen llum des de l'estiu, quan en alguns dels operatius la companyia els va tallar el servei. 

L'ajuntament va detectar que dins d'aquests 219 casos n'hi havia 41 que sí havien fet alguna gestió però que, tot i que el seu expedient s'havia derivat a la companyia, no s'havia formalitzat el contracte. Segons explica Berloso, el motiu principal és que eren famílies sense ingressos que no podien pagar ni el butlletí ni la cèl·lula d'habitabilitat, requisits previs per poder regularitzar el contracte. "Davant d'això vam suposar que la resta de casos no s'havien presentat a les reunions perquè els passava el mateix", descriu el regidor. 

"S'ha acabat regalar res"

És llavors quan el consistori es va decidir a fer una segona campanya i va contactar un per un amb cadascun dels veïns d'aquests pisos que continuaven amb la llum tallada. A més, també s'han organitzat dues noves assemblees. L'ajuntament ha decidit oferir una altra via per reconduir la situació: el consistori els avança els diners per formalitzar el contracte i les famílies es comprometen a retornar-ho a raó de 5 euros mensuals. "Fem una discriminació positiva però s'ha acabat el regalar res, a la resta de la ciutat també hi ha gent que té problemes", ha manifestat Berloso. 

Un cop feta aquesta segona oferta, s'han interessat 86 famílies que estan en procés d'entregar tota la documentació. Això vol dir que queden 133 pisos amb la llum tallada on els propietaris o inquilins no han fet cap pas per regularitzar la situació. "Aquests que no s'han interessat ara ja que corrin la seva sort", sentencia del regidor.