Ja s'han retornat més de 14 MEUR a afectats per les preferents a Girona

Les companyies de telefonia i Internet acumulen el 45% de les reclamacions dels consumidors gironins durant el 2014

Les gestions fetes per l'Agència Catalana del Consum (ACC) han permès retornar més de 14 MEUR a afectats per les preferents de Catalunya Caixa a Girona.

Durant el 2013, l'agència va tramitar 1.659 reclamacions d'afectats per preferents i el 2014 van ser-ne 498. Del total de 2.157 reclamacions ateses, ha aconseguit resoldre'n 1.311. A nivell general, el 2014 s'ha tancat amb 3.138 reclamacions de consum, el 45% de les quals corresponen a empreses de telefonia i telecomunicacions.

Això suposa un descens del 18,2% respecte el 2013. Des de l'ACC reconeixen els passos fets per Ryanair, que fins fa poc era una de les companyies que acumulava més reclamacions i que ha redreçat la situació.

L'Agència Catalana de Consum va iniciar els tràmits al final del 2012 quan el cas de les preferents va esclatar. Ha estat la responsable de vehicular totes les reclamacions i gestionar els arbitratges que s'han fet amb una de les principals entitats afectades -i intervingudes per l'Estat- com ha estat Catalunya Caixa. 

De l'1 de gener fins a finals de l'any passat, l'ACC havia rebut 2.157 reclamacions, de les quals ha aconseguit resoldre'n 1.311. En total, gràcies a les seves gestions, els clients d'aquesta entitat han vist retornats 14.285.728 euros que havien invertit en productes financers tòxics. 

El director de l'ACC, Alfons Conesa, ha reconegut que aquests darrers dos anys han estat molt concentrats en solucionar el tema de les preferents i això ha fet créixer els temps d'espera per resoldre altres tipus de queixes. "El temps desitjable estaria per sota dels sis mesos però l'estem excedint perquè hem dedicat molts esforços a solucionar les preferents, però ara això ja va a la baixa", ha reconegut. 

Menys queixes que l'any passat

A nivell de consum, l'ACC ha rebut al llarg del 2014 un total de 3.183 reclamacions, un 18,2% menys que l'any anterior. A aquestes, cal sumar-hi les 498 reclamacions relacionades amb les preferents i el deute subordinat de Catalunya Caixa. En total, doncs, són 3.681 reclamacions, el que suposa un 33,67% menys que l'any anterior. El descens tan significatiu el provoca el fet que l'Estat va limitar fins a l'1 de juliol del 2014 la presentació de reclamacions per preferents i, per això, el 2013 en va rebre 1.659 a tot Girona, per les 498 que ha rebut el 2014.  

El director de l'Agència Catalana del Consum ha explicat que pràcticament ja s'han tancat tots els arbitratges per temes de preferents però que queden "alguns serrells". De fet, des de l'ACC han reclamat informació d'uns 4.000 casos -a nivell de Catalunya- que Catalunya Caixa no vol que s'arbitrin. L'agència vol revisar els expedients i rebatre els arguments de l'entitat perquè els clients puguin recuperar els diners.


Telefonia i Internet, els sectors amb més queixes

Deixant a banda les reclamacions pels productes financers tòxics, els sectors que més reclamacions acumulen són les telecomunicacions i Internet (45%), seguit de les empreses de subministraments bàsics (17,5%), béns de consum (11,7%), serveis generals de consum (10,9%) i transport (6,5%).

En un primer moment, les reclamacions es vehiculen a través de la mediació, on una tercera persona intenta que les dues parts arribin a un acord però sense arribar a prendre cap decisió. Si aquesta via no funciona, es passa a la de l'arbitratge, on ja hi ha un tribunal (format per tres representants que defensen la companyia, el consumidor i l'administració) que acaba dictant un laude que és d'obligat compliment per a les parts.

Durant el 2014, l'ACC ha fet un total de 1.392 mediacions, un 35,54% més que l'any anterior, i el nombre de laudes dictats ha estat de 83, un 21,95% més que fa un any. Aquest augment en els laudes es continua explicant pel procés de tramitació de les reclamacions de Catalunya Caixa.

A banda de Catalunya Caixa, la companyia que més reclamacions acumula és Telefònica, seguida d'Orange, Vodafone, Endesa, Gas Natural, Jazztel, Banc Sabadell, Media Markt Girona i Yoigo.

Tradicionalment, una de les companyies que acostumava a aparèixer a aquest particular rànquing era Ryanair. El director de l'ACC, Alfons Conesa, ha reconegut que han fet moltes negociacions i han arribat a acord per millorar l'atenció als clients i que això ha eliminat condicions abusives com cobrar si algú no duia impresa la targeta d'embarcament. 

Productes retirats del mercat


Al 2014 es van registrar 3.151 productes alertats a Catalunya, un 1,71% més que a 2013. Per tipologia de productes, el 19,60% de les alertes han estat per vehicles i motocicletes, el 19,31% per joguines, el 16,14% per material elèctric i lluminàries, el 13,83% per roba i calçat, el 8,65% per articles de puericultura i per electrodomèstics, amb el mateix percentatge. La majoria dels productes alertats -el 69,7%- procedeixen d'Àsia. Així mateix, l'ACC va retirar 16.533 productes del mercat.

D'altra banda, l'agència també fa actuacions de control de mercat i això ha derivat en 51 expedients a companyies per un valor total de 195.858 euros. Les infraccions que han motivat majors quanties en multes han estat novament les pràctiques comercials deslleials (62,3% del total), les clàusules i pràctiques abusives (10,99%), i les infraccions per alteració, adulteració, frau o engany (8,8%).


Els gironins van presentar 243 denúncies davant l'ACC per vulneració de drets dels consumidors, un 5,08% menys que a 2013. Per sectors, la restauració i els serveis turístics sumen el 23,9% de les denúncies, els béns i productes de consum (20,6%), telecomunicacions i internet (17,3%), serveis de la llar, salut i educació, (15,6%), sector alimentació (7%), serveis d'electricitat, gas i aigua (4,1%), transport (2,9%) i serveis financers (1,6%).