Escridassada al conseller Santi Vila per l'allargament de la C-32

Assegura que només es repensarà el projecte si els consistoris de Blanes i Lloret s'hi oposen

Enfrontaments i tensió. Això és el que s'ha viscut aquest diumenge a Blanes, a la comarca de la Selva. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha visitat la localitat i ga assistit a dos actes diferents. D'una banda, ha participat, sense impediments, en la inauguració de les noves instal·lacions nàutiques del port de Blanes. Posteriorment, el conseller ha estat escridassat per més d'un centenar de veïns de la zona que l'esperaven a la plaça dels Dies Feiners, a tocar de l'Ajuntament de Blanes.

Vila havia de presentar i mostrar el seu suport al candidat de CiU per les pròximes eleccions municipals en aquest indret però, la presentació, no ha sortit tal com s'havia organitzat. Fins aquest punt s'han concentrat més d'un centenar de persones, veïns de la ciutat, de la comarca, membres de l'Associació Pinya de Rosa o SOS Lloret que amb el suport de partits com ICV, la CUP i ERC han protestat pel projecte d'allargament de l'autopista C-32 fins a Lloret de Mar. Els manifestants han subratllat que s'oposen "frontalment i totalment" a la construcció d'aquesta carretera que el mateix conseller va anunciar ara fa poc més d'una setmana a Lloret de Mar.

Des del principi, les entitats ecologistes de la zona ja van mostrar el seu rebuig a la proposta però aquest diumenge ho han fet palès amb crits de "No a l'autopista C-32" o "Vila Mentider". Els manifestants portaven diverses pancartes i fulls i han xiulat el cap de Territori i Sostenibilitat durant gran part de l'acte. Tot i això, la tensió no ha anat a més. "Hem volgut aprofitar que el conseller estava aquí a Blanes per mostrar-li la nostra oposició i que vegi que el projecte no té tot el consens del territori tal com s'havia dit", ha explicat un dels portaveus de la mobilització, Joan Mora, membre de l'Associació Pinya de Rosa.

Els portaveus de les dues entitats han pogut parlar durant uns deu minuts amb el conseller, abans que s'iniciés l'acte. Durant aquesta estona els activistes han argumentat el seu punt de vista i li han demanat al conseller que faci marxa enrere o que aposti per altres alternatives per connectar millor les comarques barcelonines, gironines i els nuclis de Blanes i Lloret de Mar. Unes propostes que Vila ha escoltat tot i que s'ha mostrat ferm en la seva decisió.

"Li hem justificat perquè creiem que no cal una autopista d'aquestes característiques, li hem dit que tot el procés s'ha fet d'esquena a la gent, de forma obscura i sense conèixer l'opinió de la ciutadania", ha comentat Mora. El conseller els ha emplaçat a reunir-se i parlar tranquil·lament de l'afer tot i que ja ha assenyalat que només es repensarà la seva posició si els consistoris de Lloret de Mar i Blanes s'oposen al projecte.

"El problema que tenim és que la licitació de l'obra es fa ara ja, a l'abril, no tenim massa temps per actuar perquè els treballs començaran a la tardor", ha lamentat Mora. En aquest sentit, el portaveu de SOS Lloret, Jordi Palaudelmàs ha assegurat que els alcaldes "poden dir el que vulguin però si la ciutadania no accepta el projecte, el més segur és que no tiri endavant".

"El conseller veu legitimada l'obra perquè els consistoris de Blanes i Lloret de Mar s'han posicionat a favor de la infraestructura però hi ha una divergència clara entre el que pensen els alcaldes i el que pensa la gent", ha afegit. Segons Palaudelmàs, cap dels dos ajuntaments, ha preguntat al poble quina era la seva opinió sobre aquest projecte. "Nosaltres el rebutgem de manera frontal, no l'acceptem ni tampoc qualsevol mesura que es digui que minimitza l'impacte ambiental, això no és cert, crear una carretera és un impacte brutal", han reivindicat.

Des de les entitats subratllen que la nova via passa per un entorn molt apreciat pels veïns de la zona com són els paratges del Vilar, Les Planes, Sant Pere del Bosc, l'Àngel i Les Alegries. A més, asseguren que la nova carretera suposaria talar més de 60.000 arbres. "Es tracta d'una zona que s'ha preservat durant tots aquests anys de desenvolupament urbanístic de la Costa Brava i ara sembla que li ha tocat l'hora, no estem d'acord, el procés no ha estat transparent i no hi ha projectes d'estudi d'impacte ambiental actualitzats", denuncien.

Per tot això, subratllen que no pararan de lluitar fins que s'aturi l'obra. A més, tenen previst emprendre totes les mesures legals necessàries per fer-hi front. "Volem que s'estudiïn les alternatives històriques que anem reivindicant des de fa temps, a més no es pot dir que la carretera serà gratuïta perquè l'obra va lligada a un conveni amb Abertis perquè la companya pugui allargar la concessió de l'autopista del Maresme durant molts més anys. Això ho pagarem entre tots", ha denunciat Palaudelmàs.

Una obra "imprescindible" pel progrés de la comarca

Per la seva banda, uns minuts abans, el conseller de Territori, Santi Vila, ha defensat la importància d'aquesta nova carretera que ha titllat "d'imprescindible" per al progrés de la comarca. Segons el conseller, l'allargament de l'autopista s'ha projectat amb el consens territorial i institucional de la zona. "Estem decidits i determinats a fer-ho, respectem molt les mobilitzacions però tenim els diners a punt per fer-ho i a la tardor començaran les obres", ha insistit durant la inauguració de les noves instal·lacions del port de Blanes.

Tot i això, Vila ha deixat la porta oberta a dialogar i intentar trobar la millor solució. "Si algú pot millorar-ho, no hi ha cap inconvenient, estem disposats a escoltar que això no vol dir predisposats a bloquejar o demorar el projecte perquè el Govern té la responsabilitat", ha afirmat. D'altra banda, la Generalitat també ha impulsat un procés d'audiència pública que s'iniciarà el 7 d'abril.

Inversió de 8 MEUR

Vila, acompanyat de l'alcalde de Blanes, Josep Marigó, el president del Club Vela Blanes, Amadeu Nualart, i d'altres personalitats polítiques del sector nàutic i responsables de Ports de la Generalitat han inaugurat aquest diumenge les noves instal·lacions nàutiques del port de Blanes, que han tingut una inversió pública i privada de 8 milions d'euros (MEUR).

Els treballs han permès modernitzar aquest espai i fer-lo més sostenible instal·lant un espai adossat per amarrar vaixells de fins a 24 metres d'eslora i una nova benzinera que donarà servei a les embarcacions d'esbarjo. A més, s'ha ampliat tota la zona del port i s'han creat dos nous accessos perquè aquesta zona sigui un espai obert al municipi. També s'ha creat un sector destinat a la vela lleugera i una zona d'entrenament esportiu per fomentar la nàutica esportiva i la formació en aquest sector.

Paral·lelament l'ampliació del port permetrà que, gradualment, els petits creuers que arriben a Blanes no hagin d'atracar a la sorra com ho feien fins ara. L'alcalde de Blanes ha detallat que, a partir d'aquest estiu, els vaixells desembarcaran al port. Un fet que permetrà recuperar part de la platja per als banyistes. "Serà un nou punt d'entrada de turistes", ha subratllat Marigó. En els darrers quatre anys Ports de la Generalitat i els socis del Club de Vela Blanes han invertit 36 MEUR per fer d'aquest port unes instal·lacions "competitives i modernes".