El 14è Black Music Festival supera els 18.000 espectadors

La direcció estudia ampliar el nombre d'escenaris i poblacions participants

El 14è Black Music Festival abaixa el teló aquest dissabte després d'un mes ple de música negra. El festival tanca portes amb més de 18.000 espectadors, superant lleugerament les xifres de l'any passat.

Concerts com el de Soules o la fusió inèdita de Maceo Parker amb la Girona Jazz Project Big Band han estat alguns dels espectacles que més han sorprès i agradat, amb totes les entrades venudes.

Uns concerts que han servit per crear nous lligams com en el cas de Parker amb la banda gironina, que ja estan treballant en nous concerts. Des de la direcció del festival han explicat que estudien ampliar el nombre d'escenaris i poblacions participants i concentrar tots els esdeveniments en tres setmanes.

Els Doc Scanlon's Cool Cat Combo presentaran el seu darrer disc al Sunset Jazz Club de Girona aquest dissabte a la nit, en un dels darrers espectacles de la 14a edició del festival de música negra de les comarques gironines. La Fundación Tony Manero amb Makala seran els encarregats d'abaixar el teló del certamen amb una gran festa musical a la sala Mirona de Salt a partir de les onze de la nit.

"Estem molt satisfets de com ha anat tota aquesta edició, llàstima del concert de Richard Bona que no s'ha pogut celebrar per malaltia del músic. Si l'haguéssim pogut fer, superaríem de llarg els assistents de l'any passat perquè teníem totes les entrades venudes", ha explicat el director el Black Music Festival, Jordi Planagumà. A part de la malaltia del cantant - que s'ha vist afectat pel dengue quan es trobava a Singapur- el mal temps també va fer suspendre la setmana passada dues activitats a l'aire lliure, el Tast d'Instruments i el Concert i Pintura. Tot i això, la 14 edició ha superat per poc les xifres del 2014 amb més de 18.000 espectadors i ha registrat ocupacions d'entre el 80 i el 90%.

"Pensem que són uns grans resultats per un festival que no programa música 'mainstream' i creiem que és un fet important que la música funky cada cop sigui més present i que la gent consumeixi més música negra. Potser estem davant d'un canvi de tendència", ha detallat Planagumà. Durant el darrer mes, artistes com Maceo Parker, The Gramophone Allstars, Flamingo Tours, Nereus Joseph o Eli Paperboy Reed han estat algunes de les estrelles que ha passat per terres gironines. Tot i això, i que algunes formacions no eren tan conegudes també han sorprès i agradat, com la banda Soules.

"Les crítiques que hem rebut mitjançant les xarxes socials ens demostren que la gent els ha agradat molt els artistes d'aquí, de Catalunya i això ens reconforta", ha comentat el director. I és que el 70% dels artistes participants d'aquesta edició eren catalans. Segons Planagumà, el festival també ha servit per trencar tòpics i demostrar que els músics i cantants gironins i catalans tenen categoria i nivell. "Hem pogut donar una lliçó: que la música d'aquí està al nivell de la música de fora, de grans mites dels Estats Units. Això sorprèn, la gent es quedava de pedra en veure la Girona Jazz Project Big Band fusionant-se amb Maceo Parker", ha afegit.

En aquest sentit, des de la direcció del festival subratllen que més enllà de les xifres d'ocupació, estan satisfets pel fet que els espectadors han reconegut "la qualitat i el treball" dels músics i de l'organització. "Estem en una bona línia, som un festival diferent que no seguim les modes", ha ressaltat.

D'altra banda, Planagumà ha assenyalat que han notat un increment del nombre d'assistents als tallers, actes i concerts al carrer. "No només es tracta de portar els grans caps de cartell sinó que els ciutadans puguin gaudir de la música a l'aire lliure", ha comentat.

Fins i tot el festival ha servit per crear nous lligams i unions com el cas de Maceo Parker amb la Girona Jazz Project Big Band que van connectar des del primer moment i que, actualment, ja estan treballant per realitzar més concerts plegats després del gran i inèdit espectacle que van presentar ara fa uns dies a l'Auditori de Girona. "Pensem que la feina que s'ha fet s'ha d'aprofitar, és un espectacle que pot anar a qualsevol lloc del món, no en tenim cap dubte, és impressionant i intentarem repetir-ho, igual que el concert de Soules", ha assegurat Planagumà.

Més poblacions i menys dies

Pel que fa a les pròximes edicions, la direcció ha avançat que estudien ampliar el nombre d'escenaris i poblacions participants portant la música soul, funky i blues més enllà de Girona i Salt. Al mateix temps, es plantegen concentrar més els espectacles del festival i reduir de quatre a tres setmanes la seva durada. "Si alguna cosa ens defineix, és que no hem fet mai grans canvis radicals al llarg dels anys, només estem pensant mantenir-nos en aquesta línia però trobar millores en la logística per atreure més gent i que no decaigui l'interès", ha puntualitzat Planagumà.

Uns canvis que, de moment, es tracta d'una proposta embrionària que cal madurar i analitzar en profunditat. "Crec que aquesta 14a edició ens ha demostrat que cada cop la música negra té un públic més ampli i això ens fa pensar que el festival té molt de recorregut per endavant", ha conclòs el director.