L'Aeroport de Girona perd passatgers però guanya un baixador del TAV

La Generalitat invertirà 8 MEUR i vol desencallar les obres abans d'eleccions

La Generalitat invertirà 8 MEUR per fer el baixador del TAV a l'aeroport de Girona i vol desencallar l'obra abans d'eleccions. El conseller de Territori, Santi Vila, ha anunciat que el Departament i el Ministeri de Foment, que és propietari de les vies, signaran el conveni que ho farà possible abans no acabi setembre. L'objectiu, segons ha concretat el conseller, és accelerar el procés perquè els treballs comencin "al més aviat possible".

El futur baixador, una de les peces que la Generalitat va incloure a l'agenda del corredor mediterrani, aprofitarà el Punt d'Avançament i Estacionament de Trens (PAET) situat a 2 quilòmetres de l'aeroport, on ja hi ha dues vies al costat de les principals.

L'anunci del conseller per desencallar el baixador del TAV a l'aeroport arriba, paradoxalment, en un moment en què el trànsit de passatgers a l'equipament baixa mes rere mes. La connexió de l'aeroport amb l'alta velocitat ha de servir com a revulsiu, en espera que la companyia aèria Ryanair compleixi els compromisos d'incrementar rutes a partir del 2016.

El projecte ja fa temps que cueja i, de fet, va ser el Govern de CiU qui el va treure d'un calaix l'any 2011. Des d'aleshores, però, no s'havien concretat terminis per executar-lo. Un interrogant al qual aquesta tarda Santi Vila ja ha començat a posar-hi calendari.

El conseller ha anunciat que el Ministeri de Foment, propietari de les vies, "veu amb bons ulls" l'obra del baixador, i que Generalitat i Estat signaran un conveni per desencallar l'obra "abans de les eleccions" de finals de setembre. Qui s'encarrega de redactar el projecte i assumir la inversió és el Govern. En total, com ha concretat Vila, s'hi destinaran 8 MEUR.

El conseller ha dit que el baixador permetrà "garantir la intermodalitat a l'aeroport de Girona", connectant el trànsit aeri amb el de l'alta velocitat. Per fer el baixador, com ja va anunciar Territori, s'aprofitarà el PAET situat a dos quilòmetres de l'aeroport, on hi ha dues vies més paral·leles a les del TAV.

La connexió entre l'aeroport de Girona i el baixador es farà amb busos llançadora. Vila no ha posat però data per començar els treballs, tot i que sí que ha deixat clar que la intenció és fer-los "al més aviat possible". El baixador de l'aeroport és un dels projectes que la Generalitat va incloure dins l'agenda del corredor mediterrani. Aleshores, quan va presentar el document l'any 2012, la previsió era tenir-lo enllestit aquest 2015 i xifrava el cost global en 13 MEUR.

Tercer fil a Tarragona-Castellbisbal

A banda, en la reunió entre el Ministeri de Foment i el Departament de Territori i Sostenibilitat s'han desbloquejat altres elements del corredor mediterrani. S'ha trobat una solució tècnica per implementar l'ample internacional (UIC), juntament amb l'ample ibèric a través d'un tercer fil en el tram Tarragona-Castellbisbal. Vila ha celebrat que aquest acord ha "costat molt" i que Foment encara mantenia reticències al respecte fins fa un mes.

Igualment, la Generalitat i l'Estat han acordat la connexió entre el tren d'alta velocitat i el tren de via convencional a l'àrea del Penedès per permetre que els usuaris que viatgen amb TAV per Tarragona i Reus gaudeixin d'un servei d'alta velocitat "real" comercial AVE.