El segon Festival Clownia tornarà a omplir de música, circ i teatre Sant Joan de les Abadesses

Txarango, La Pegatina, Aspencat, Babylon Circus, Gertrudis i Leo Bassi hi actuaran

Clownia segueix viva. El festival ideat per Txarango a Sant Joan de les Abadesses, que l'any passat ve rebre una resposta entusiasta del públic, celebrarà el 26 i 27 de juny la seva segona edició al mateix emplaçament. Amb la cultura com a eina de transformació social per bandera, el festival tornarà a combinar propostes musicals, teatrals i de circ, per fer d'aquesta cita "un espai de convivència que doni peu a la reflexió crítica".

Els propis Txarango, La Pegatina, Amparo Sánchez, Babyon Circus, Cybee, Leo Bassi, El niño de la hipoteca, Aspencat, Antigua i Barbuda o Pallasos en Rebeldía són alguns dels participants en la segona edició d'un festival que manté volgudament "dimensions i essència". La segona edició del festival Clownia se celebrarà els dies 26 i 27 de juny, de nou a Sant Joan de les Abadesses i amb unes dimensions -i pretensions- iguals a les de l'edició inaugural. El recinte manté la seva estructura, espais i escenaris, amb l'única novetat de la 'Ciutat de Clownia', un espai habilitat específicament pels requeriments tècnics de les actuacions de circ.

L'any passat la cita va ser un èxit. Unes 4.000 persones hi van assistir, doblant així la població del municipi durant aquell cap de setmana de maig, i es van complir les expectatives no només de públic sinó de qualitat de la trobada que desitjaven els organitzadors, ha exposat el cantant de Txarango, Alguer Miquel.

"Hi va haver una convivència absoluta dins del festival i amb la gent del poble", ha remarcat Alguer aquest dimarts en la presentació de la nova edició. Si el pretext del naixement del festival va ser la presentació del nou disc del grup, enguany la cita no té altre objecte que proclamar la música, la cultura, "com a eina -arma- de participació social, que permet treballar el pensament crític".

Clownia es planteja, doncs, com alguna cosa més que un cartell de grups concentrat en dos dies. És, diu el grup, una "espai de convivència que doni peu a la reflexió; Una manera d'amplificar un dels motius pels quals fem música: ampliar el pensament crític i la reflexió". Això explica, per exemple, que no es posin a la venda entrades per un sol dia sinó abonaments pel festival sencer (a la venda des d'aquest migdia). "No volem que la gent vingui a veure uns grups del cartell sinó a compartir dos dies, a viure una experiència complerta de convivència", ha manifestat Alguer.

Mantenir-ne "l'escala humana" ha estat una altra de les premisses de la segona edició. Podia haver crescut, ja que l'any passat va exhaurir ràpidament les 4.000 entrades que es van posar a la venda, però Txarango argumenta que volen ser respectuosos amb l'entorn on se celebra i amb l'aire que respira el propi festival. "Mantenir-lo amb una mida concreta, en aquest cas, enlloc de fer-lo petit el fa gran", ha considerat el cantant del grup.

Com l'any passat, el festival és tan diürn com nocturn, ja que la programació arrenca a les 11 del matí i acaba de matinada. D'aquesta manera, Txarango emula la dinàmica de diversos festivals europeus en què han participat, on tocar a plena llum del dia no és un handicap sinó un fet normal, fins i tot agraït per grups i públic.

També com aleshores, la programació combina música, teatre i circ, i propostes més i menys conegudes que, això sí, comparteixin una visió semblant de la cultura com a eina de transformació social. Si el 2014 "el cor i el motor" del certamen va ser l'organització Pallassos Sense Fronteres (que va gaudir d'un espai on explicar la seva activitat i es va endur una part dels beneficis del festival), enguany l'entitat protagonista és el col·lectiu gallec Pallasos en Rebeldía. L'altre vincle fort del festival és amb l'Associació de Circ del Ripollès, que repeteixen enguany. 

El cartell del festival el completen grups com Hoffmaestro (Suècia), Caribbean Dandy (Japó), Hora Zulú 9.30, Zoo, El son de la Chama, Randellaires, Calavera Collective, Orquestra Di-versiones, Dj. OGT, Antigua i Barbuda, Tinixara, Cia. Vol de Ment, Catástrofer i Cia. En Diciembre.

Clownia ha posat a la venda de nou 4.000 entrades, amb una reserva de 500 per als habitants de Sant Joan de les Abadesses. Tornarà ha disposar una zona d'acampada (l'any passat s'hi van instal·lar unes 1.000 tendes), i una altra habilitada per a furgonetes i caravanes. Entre aquests espais i l'oferta d'allotjament del municipi i rodalies, la demanda queda coberta, segons els organitzadors i el propi alcalde de la localitat, Ramon Roqué.

Roqué ha manifestat aquest dimarts "l'orgull i l'honor" que va suposar acollir la primera edició de Clownia i la bona disposició a del municipi a tornar-ho a fer enguany. El consistori no hi fa una aportació econòmica, però sí que s'encarrega de la gestió d'infraestructures i serveis necessaris per a la seva celebració.

L'alcalde ha subratllat que els assistents del festival, "gent no necessàriament coneixedora del poble", és un actiu pel municipi. A l'entorn del festival se'ns obre "un ventall de possibilitats" per a la promoció i l'economia del poble, ha reiterat Roqué.