Caos a l'estació de Girona pel tall de trens arran de la ventada

El servei d'autobús només ha funcionat una vegada

La forta tramuntanada que bufa a l'Alt Empordà, amb ratxes de vent superiors als 120 quilòmetres per hora, ha obligat a estendre el tall de trànsit ferroviari a la R11. Des de primera hora ja no circulen trens de Figueres en amunt i, a partir de les dues, Renfe ha allargat la mesura fins a Girona.

Inicialment, es preveia que les restriccions Girona-Figueres duressin només una hora. Però al final, s'han allargat gairebé tres. Fins a les 16.55 la companyia Renfe no ha donat per restablert del tot el servei.

Això ha suposat que, tant a les andanes com a l'edifici de l'estació, els passatgers visquessin la situació entre la desinformació, els canvis de darrera hora i les corredisses. Els primers trens afectats per la restricció han estat un Rodalies que ha arribat a les 14.02 (amb sis minuts de retard) i un Mitja Distància que ho ha fet a les 14.04.

La megafonia, però, no informava que aquests trens no continuaven més enllà de Girona. Per això, ja hi havia passatgers esperant-se a l'andana, a qui el personal de seguretat els ha dit simplement que el tren no sortiria, i els ha demanat que anessin a la zona d'atenció al client de l'estació.

Allà s'han ajuntat amb els que viatjaven dins els dos trens, que també han baixat al vestíbul de l'estació quan els combois s'han aturat. En total, eren un centenar de persones, a qui s'ha distribuït en tres autobusos que han continuat per carretera el trajecte cap a Figueres i, des d'allà, fins a Portbou.

Sense alternativa

Per als passatgers d'aquests dos primers trens, el tràfec només ha estat el de canviar el vagó pel seient de l'autobús. Això sí, molts s'han hagut d'informar del canvi a través del boca-orella. A partir d'aquí, però, no hi ha hagut autobusos per als següents combois que han arribat.

El primer tren ha estat un Regional que s'ha aturat a l'estació a les 14.48. D'entrada, als passatgers se'ls ha dit que no baixessin del tren, perquè en cosa de deu minuts es reprendria el servei. Al final, però, no ha estat així, perquè a les tres de la tarda el tall ferroviari s'ha allargat.

Als passatgers d'aquest tren se'ls ha comunicat que anessin al vestíbul. Un cop allà, el personal els ha dit que no hi havia autobusos, i que per continuar trajecte s'haurien d'esperar, com a mínim, fins a les 15.35 (quan sortiria un altre tren que s'aturaria a totes les estacions).

Novament, la informació ha arribat amb comptagotes. I amb alguns passatgers, l'enuig era evident. "Primer ens fan esperar a dins el tren, després ens diuen que no surt i que ens posaran autobusos, i ara ens fan esperar el següent", explicava una estudiant, la Sara Carrés. "Estem aquí esperant i no ens informen de res, no sé si he de quedar-me al vestíbul o tornar a pujar a l'andana", deia una altra dona, la Rocío Fuster.

Més retard i canvi de via

Mentrestant, ha arribat un altre tren procedent de Barcelona (un Mitja Distància) que també anava cap a Figueres. Però com que el Regional encara estava aturat a la via (la número 2), a aquest comboi se l'ha fet parar a l'altra via (la 1). Aquí, però, els passatgers no n'han sortit, perquè se'ls ha dit que en poca estona es reprendria el servei.

Llavors hi ha hagut un canvi de darrera hora, que encara ha confós més aquells qui feia estona que s'esperaven a l'estació. El tren aturat a la via 2 (el que havia arribat a tres quarts de tres) s'ha fet anar cap a Barcelona. I el Mitja Distància aturat a la via 1, que ha arrencat poc després de les quatre de la tarda, ha pujat cap a Figueres aturant-se a totes les estacions (és a dir, fent servei de Regional).

Com que aquest canvi gairebé no s'ha anunciat per megafonia, els passatgers que havien arribat amb el Regional es confonien i no sabien a quina andana havien d'anar. A més, el Mitja Distància ha arrencat sense que se n'anunciés la sortida, i això ha provocat que alguns afectats (que feia més d'una hora que s'esperaven) es quedessin a l'andana i haguessin d'esperar, novament, un altre tren.

El tren que ha sortit de Girona en direcció Figueres poc després de les quatre, i que ha deixat passatgers penjats a l'estació, ho ha fet a uns 100 quilòmetres per hora. La companyia Renfe, però, no ha donat per restablert del tot el servei en els dos sentits fins a les 16.55.

Tot i això, la represa només s'ha fet fins a Figueres. Des d'aquí i fins a Portbou, a conseqüència del fort vent, continua el trajecte alternatiu amb autobús. Pel què fa a l'altra línia que s'ha vist afectada per les ventades, la R3 entre Ripoll i Puigcerdà, aquí el servei s'ha restablert a dos quarts de tres de la tarda.