Baixen un 45% les queixes de veïns de Girona per molèsties de les terrasses

El 2014 l'ajuntament va sancionar a 18 establiments que incomplien la normativa

El nombre de queixes de veïns per molèsties provocades per les terrasses s'ha reduït un 45% en un any. A Girona hi ha actualment 317 terrasses i a finals del 2012 l'Ajuntament de Girona va aprovar una ordenança on regulava, entre d'altres, els horaris de tancament depenent de la zona on estaven situades.

Durant el 2014, s'han rebut 42 queixes per les 61 del 2013, el que significa un 45,2% menys. Si es compara amb el 2012, el descens és del 73,8%.

El 2014 s'ha tancat amb 18 sancions lleus però cap de greu. La regidora d'Ocupació i Empresa, Marta Madrenas, assegura que es fa una feina prèvia abans d'arribar a la sanció. En aquesta línia, es van enviar 70 requeriments a establiments.

A finals del 2012 l'Ajuntament de Girona va actualitzar l'ordenança de terrasses ja que, segons la normativa vigent fins al moment, establia que s'havien de tancar a les deu de la nit, uns horaris que no es complien. CiU va impulsar una nova regulació horària amb l'objectiu que la policia no actués amb "arbitrarietat" i tingués una norma clara en cas d'haver de sancionar. 

L'ordenança estableix que, com a molt, les terrasses poden tancar a la una i mitja de la matinada i diferencia els horaris segons les zones de la ciutat. El consistori es va ajudar d'un mapa acústic per establir els diferents horaris de tancament amb l'objectiu que allà on les terrasses fessin més fressa -per les condicions de l'espai o el carrer- haguessin de tancar abans. 

Reducció significativa de les queixes

Les dades sobre les queixes dels veïns demostren que hi ha hagut un descens continuat en els anys d'aplicació de l'ordenança. El 2012 l'ajuntament va rebre 72 queixes de veïns per molèsties d'alguna de les terrasses de la ciutat. El 2013 el nombre de queixes veïnals va caure fins a les 61 i durant l'any passat van arribar a 42. Això suposa que, des del 2012, el nombre de queixes per sorolls de terrasses ha baixat un 73,8% i del 2013 al 2014 la reducció ha estat del 45,2%. 

La regidora d'Ocupació i Empresa, Marta Madrenas, destaca que han fet moltes trobades entre el sector de la restauració i l'oci i els veïns per aconseguir millorar la convivència i reduir les queixes per molèsties. "Estem tendint a la pacificació, crec que hem consolidat un bon funcionament gràcies també al sector de l'hostaleria que cada cop es responsabilitza més i evita molestar els veïns", ha destacat la regidora. 

L'ajuda dels conciliadors nocturns

Aviat farà un any que l'ajuntament va crear la figura del conciliador nocturn. Actualment, disposa de vuit conciliadors que es passegen per les zones on es concentren bars, pubs i restaurants per comprovar que no s'incompleixen les normatives, alerta els grups que estan fent massa soroll o avisa, per exemple, si alguna terrassa no compleix els horaris de tancament. 

La regidora destaca que la informació que els fan arribar els conciliadors és molt valuosa perquè, per una banda, permet actuar abans que els veïns puguin queixar-se i, per l'altra banda, fa que es pugui alertar un local sense necessitat d'enviar-hi la policia. 

Madrenas ha explicat que no busquen actuar per la via de la sanció sinó que cada vegada que es detecta alguna infracció primer s'envia un requeriment a l'establiment -que no comporta cap sanció econòmica- on se l'alerta de l'incompliment que està fent i se li demana que ho corregeixi. Durant el 2014, s'han enviat fins a 70 requeriments a locals on no es feien les coses correctament. 

Cap sanció greu el 2014

El 2014 s'ha tancat amb 18 sancions per l'incompliment de la normativa de terrasses. Totes són lleus i la majoria (13) són per no disposar del permís per posar taules i cadires a fora. La resta són per posar a la terrassa algun element no autoritzat (3) o per tenir una distribució diferent a l'autoritzada (2). 

Madrenas ha destacat que, a diferència de l'any passat, no s'ha hagut d'obrir cap expedient sancionador greu per tancar més tard o per molèsties. El 2013, en canvi, sí es van detectar casos de locals que s'excedien en l'horari de tancament. Llavors, l'ajuntament no va optar per sancionar-los econòmicament sinó que els va obligar o bé a reduir l'espai de terrassa o bé a fer-los tancar abans del que marca l'ordenança. "No hi ha pitjor càstig per a un negoci que fer-lo tancar abans que la resta de locals", reflexiona Madrenas, que ha celebrat que durant el 2014 no s'hagi hagut de repetir aquesta situació.