Les obres per cobrir l'esvoranc de la Rambla de Figueres podrien acabar a finals de febrer

L'obra tindrà un sobrecost de 120.000 euros

Aviat es compliran dos mesos de l'episodi de pluges que la matinada del passat 30 de novembre va provocar l'esvoranc a la Rambla de Figueres i els operaris i tècnics municipals treballen contrarellotge per enllestir quan abans millor l'obra per restituir el tram afectat.

En aquest sentit, l'alcaldessa de Figueres, Marta Felip, ha agraït la "paciència" dels veïns i comerciants afectats i ha avançat que, si les condicions meteorològiques ho permeten, l'esvoranc podria quedar cobert a finals del mes de febrer. A més, segons el termini apuntat per gerent d'Urbanisme, Xavier Ludevid, en unes dues setmanes es podria reobrir al pas de vianants el tram de vorera afectat per les obres. L'objectiu final, "amb tota la prudència", ha puntualitzat Felip, és reurbanitzar el tram afectat pels volts de Sant Jordi.

Per aconseguir-ho, i un cop garantida la seguretat dels edificis més pròxims a l'esvoranc, que era la màxima prioritat, actualment s'està treballant en la construcció del nou mur de canalització de la Rambla i de la nova volta. Per estabilitzar el terreny, aquesta setmana s'ha omplert amb 15 camions de grava el forat provocat per les pluges i s'està injectant formigó armat en un tram de 10 metres per consolidar i fer més resistent el tram que ha d'aguantar la nova volta i que uneix el mur antic amb el que s'està construint. Abans, també es va haver de canalitzar l'aigua de la riera per un tubs de 50 metres a la zona on es treballa per fer-ho en les millors condicions.

Per fer el nou mur, Xavier Ludevid ha explicat que s'està fent en trams de 2,5 metres per costat a un ritme de cinc metres per setmana. Una operació complicada, ha afegit, perquè els fonaments s'estan fent a un metre i mig per sota de la quota de la riera, el que augmenta el perill d'esllavissades. Actualment ja s'han construït dues terceres parts del nou mur que tindrà un gruix de 55 centímetres en comptes dels dos metres que té l'antic, fet de rajol.

Pel que fa a la nova volta, el gerent d'urbanisme ha explicat que s'està construint amb un sistema d'encofrat recuperat. Un sistema que consisteix en construir la volta en base a uns arcs metàl·lics, on, un cop coberts de taulons de fusta, s'injectarà el formigó per construir la volta i que finalment, tant les bigues com els taulons, seran retirats.

Junt amb el mur i la volta, també s'està construint una llossa de formigó armat de forma lleugerament arrodonida de 30 centímetres per evitar que noves riuades la puguin descalçar. Una operació que ja es va fer en alguns trams l'any 2010 en els punts on estava malmès.

Per últim, Ludevid ha explicat que al nou mur s'ha fet un registre d'entrada a la riera per facilitar els treballs un cop estigui coberta la volta i per, un cop reurbanitzada la Rambla, permetre l'accés per fer-hi inspeccions i millores.

Sobre el pressupost final de l'obra, l'alcaldessa de Figueres, Marta Felip, ha apuntat que serà lleugerament superior al previst inicialment. Així, dels 330.000 euros pressupostats inicialment es passarà als 450.000 euros de cost final. Un pressupost que el consistori espera cobrir amb l'ajuda de la Generalitat i el govern central amb qui s'està en converses.