El Patronat de Turisme ha presentat aquest dijous el pla d'accions que té per a aquest 2015. L'organisme té un pressupost de 5,2 MEUR per dur a terme totes les accions que s'ha plantejat, un 7,2% més que l'any passat. D'aquests diners, el 87% procedeix de fons de la Diputació de Girona (de qui depèn el patronat) i la resta són aportacions de privats.
Des del patronat destaquen que cada vegada hi ha més implicació dels empresaris i que ja compten amb unes 600 empreses del sector que formen part d'alguns dels clubs de producte que promou el patronat. Prova d'això és que fa quatre anys les aportacions que feien els empresaris representaven el 4% i ara aquesta xifra ja s'enfila fins al 12%. A més, enguany els empresaris han col·laborat per primera vegada en el disseny de les accions promocionals a dur a terme al llarg d'aquest any.
Un 2014 amb augment de turistes
Durant la trobada, els responsables de l'organisme han donat les darreres xifres sobre l'afluència de turistes l'any passat (procedents de l'Observatori del Turisme de Catalunya). Segons ha explicat el director del patronat, Ramon Ramos, les comarques de Girona van rebre -amb dades fins al novembre- més de 4,7 milions de visitants que representen 22 milions de pernoctacions. Aquestes dades suposen una millora respecte l'any anterior, concretament del 4,4% pel que fa al nombre de turistes i del 10% pel que fa a les pernoctacions.
Segons ha explicat Ramos, per a l'any vinent s'han fixat com a mercats estrella França i Alemanya. Pel que fa al mercat francès, el director ha recordat que continua estant al capdamunt en nombre de turistes que visiten la demarcació, especialment la Costa Brava. Del total de turistes internacionals que rep el litoral gironí, més del 30% procedeixen del país veí. Per darrere, i per sobre del 20%, hi ha el turista alemany, l'altre mercat estrella que s'ha fixat el patronat.
Segons ha explicat Ramos, després d'anys de pèrdues de turistes germànics, fa dos anys que noten increments i per això s'han fixat fer accions en aquest país per donar a conèixer la destinació. Una de les més cridaneres serà el proper 9 de febrer a Munic on, a banda dels germans Roca, farà d'ambaixador de la destinació l'extècnic del Barça Josep Guardiola.
Tant en aquesta com en la resta d'accions, el patronat es fa acompanyar d'empresaris gironins i aprofita per organitzar sessions de treball especialitzades per a cada sector per tal que els empresaris puguin tancar acords amb operadors turístics de cada país.
Com compensar la pèrdua de turisme rus
El director del patronat ha reconegut que els problemes que pateix Rússia han fet frenar els importants augments de turistes russos que en els darrers anys visitaven la Costa Brava. Concretament, aquest passat 2014 es va registrar una caiguda d'entre un 10 i un 15% quan en anys anteriors s'havien experimentat creixements de fins al 20%. Ramos recorda que el ruble s'ha devaluat molt i que importants operadors turístics russos han fet fallida generant desconfiança entre un públic que començava des de fa pocs anys a viatjar.
Per això, el patronat aquest any ha decidit no incidir tant amb accions a Moscou i el seu entorn sinó anar a països de l'antiga URSS on han detectat que hi ha ganes de viatjar i on, fins ara, el patronat no hi havia aterrat. El director de l'organisme ha posat per exemple el que han detectat a Bielorússia, on només en un any s'ha passat dels 15.000 als 47.000 turistes d'aquest país que han visitat la Costa Brava.
Ramos confia que el 2015 es tancarà amb xifres de turistes russos similars a les d'aquest 2014 i ha tret ferro a la situació del turisme rus. "No hem de perdre de vista que el turisme rus representa només el 6% o el 7% del turisme internacional de la Costa Brava", ha manifestat.
D'altra banda, el patronat també confia en el mercat xinès que es fixa en la destinació de Girona especialment atret pel golf. El patronat està treballant per presentar aquest any candidatura per acollir la Ryder Cup, un esdeveniment que rellançaria mundialment Girona en el món del golf. De fet, aquest és el tercer esdeveniment esportiu més vist per televisió a nivell mundial. El veredicte se sabrà a l'octubre.
L'any de la natura i el turisme actiu
El Patronat de Turisme també ha decidit destinar esforços aquest 2015 per promoure el turisme de natura. Per això, ha decidit tematitzar el 2015 i l'ha batejat com 'L'Any de la Natura i el Turisme Actiu'. De la mà dels empresaris d'aquest gremi, es dissenyaran un seguit d'accions que, centrades en el mes de maig, s'organitzaran per a professionals del sector per donar a conèixer les oportunitats de Girona. Segons Ramos, aquest tipus de turisme és molt apreciat per mercats del centre d'Europa. Com a novetat, també s'organitzarà de l'1 al 3 de maig al Palau de Fires de Girona la primera Fira i Congrés 'Girona Bike World'.
Un altre dels projectes estrelles que el patronat donarà a conèixer aquest 2015 és un itinerari de boscos terapèutics i saludables. Des del patronat -en col·laboració amb d'altres entitats com la Universitat de Girona, entre d'altres- ja es té el projecte a punt sobre paper, amb els boscos identificats i amb tot un disseny de projecte que caldrà dur a terme sobre el terreny. La previsió és presentar-lo al febrer.