S'han imposat 71 multes per prostitució a peu de carretera en el primer semestre de l'any

El total se sancions tramitades en el període 2012-2014 continuen pendents de cobrament

La modificació de la llei de carreteres que va entrar en vigor el mes de juny del 2012 i que introduïa la possibilitat de sancionar les prostitutes que se situen a peu de carretera i als seus clients continua reduint aquesta activitat.

Almenys així ho indica el descens de denúncies imposades des de l'aplicació de la nova llei. Si el 2013 es van iniciar 407 expedients sancionadors, en el primer semestre de l'any en curs, les sancions s'han reduït fins les 71.

Una xifra, tant la del 2013 com la del 2014, que contrasta amb les 1.061 denúncies que es van imposar el primer any d'aplicació de la norma. Això sí, el total de sancions imposades entre el 2012 i el 2014 estan pendents de cobrament.

Les dades presentades pel Departament d'Interior en resposta a una pregunta al Govern feta en seu parlamentària, demostra que l'anomenada Operació Voral posada en marxa el mes de juny de 2012 arran la modificació de la llei de carreteres ha servit per reduir significativament el nombre de prostitutes a les carreteres catalanes, especialment a les comarques gironines, on aquest fenomen ha estat més evident. Així, de les més de 1.000 sancions que es van imposar el primer any d'aplicació de la llei, s'ha passat a les 71 dels primers sis mesos de l'any en curs.

Si bé les sancions han servit per reduir la presència de prostitutes als punts més concorreguts, on més han incidit és en la reducció dels clients. Malgrat que el total de multes imposades entre els anys 2012 i 2014 estan pendents de cobrament, el fet que les sancions arribessin al domicili dels clients sancionats ha fet desistir molts de contractar els serveis de prostitutes a peu de carretera.

Malgrat els avenços però, i com denuncien molts municipis, la llei modificada pel Govern no ha servit per eradicar la prostitució a les carreteres catalanes ni de lluny. D'una banda, perquè els Mossos d'Esquadra no poden multar a carreteres de titularitat de l'Estat, com és l'N-II o la N-260, on es concentren el major nombre de prostitutes, ni a menys de 50 metres de la carretera.

És per aquestes limitacions que molts municipis catalans han aprovat ordenances per atacar la problemàtica com ara l'aprovada a la Jonquera, o l'ordenança tipus aprovada pel Consell Comarcal de l'Alt Empordà d'aplicació als seus 68 municipis i que preveu multes de fins a 3.000 euros tant a prostitutes com a clients.