Restauren a Girona dues escultures gòtiques del segle XIII

Es tracta del Crist crucificat del cementiri de la Catedral i el Timpà del Calvari de l'hospital dels Capellans

El Museu d'Art de Girona ha mostrat aquest dijous el resultat dels treballs de restauració de dues escultures gòtiques que daten entre els segles XIII i XIV i que són un bon exemple de la transició del romànic al gòtic. Totes dues s'atribueixen al cercle del Mestre Bartomeu, que va treballar a la ciutat durant els anys 1270 i 1290.

Una de les peces és el Crist crucificat del segle XIII procedent de la Catedral de Girona, probablement del seu cementiri. La Sala 5 del Museu d'Art de Girona exposa tot el conjunt del calvari, és a dir, el Crist clavat a la creu (que és la peça que s'ha restaurat ara), Sant Joan, la verge Maria i els dos lladres.

El conjunt escultòric està fet amb pedra de Girona, tallada i policromada. Pel que fa al seu estat de conservació, la peça s'havia degrat de forma que havia perdut volums, per culpa d'agressions externes. Concretament, s'havien perdut les puntes dels dits de les mans, el nas, part de l'orella esquerra, el peu dret i plecs de la vestimenta. El peu esquerra havia quedat partit en dues parts però els fragments s'havien conservat al magatzem del museu i es van poder recuperar i adherir de nou.

A nivell de policromina, la peça estava afectada pels oxalats, fet que donava una pàtina marronosa al conjunt de la peça que també ha servit per preservar la policromia. Per això no s'han eliminat. Sí que es van enretirar les resines envellides i malmeses pel pas de temps i les restes de ciment que es van afegir en anteriors restauracions, sobretot quan es va haver de desmuntar el braç dret. Les proves analítiques han determinat que la policromia està formada per òxids de ferro (color ataronjat), blanc de plom, negre de fum i un verd indeterminat.

Els treballs s'han fet des del Centre de Restauració de Béns i Immobles de Catalunya a començaments d'aquest any de la mà del restaurador Oriol Bonjoch.


El Calvari del Timpà

La segona peça és l'anomenat Calvari del Timpà de la capella de l'Hospital dels Clergues de Girona, atribuït al mestre Bartomeu. Data entre els segles XIII i XIV i s'exposa també al Museu d'Art de Girona. Es tracta d'un alt relleu tallat en tres peces que unides formen un semicercle a mode de timpà. En ell, s'hi representa el Calvari format per Jesucrist al centre, crucificat i amb els ulls tancats i el cap inclinat cap a la dreta, la verge Maria, a la dreta amb actitud de lamentació i Sant Joan a l'esquerra, amb una mà al rostre.

La intervenció ha consistit en una neteja del conjunt mitjançant una resina d'intercanvi iònic de l'anvers a les zones policromades i amb apòsits amb polpa de paper als laterals i revers. La peça ja s'havia restaurat anteriorment.

Les tres figures estan policromades amb la tècnica de la pintura a la calç, que es conserva en la seva majoria. També hi ha capes policromades anteriorment, fetes probablement amb tremp de cola. En el fons de color blau hi ha representades estrelles de color blanc. També s'han trobat restes de daurat pràcticament invisibles a cop d'ull.

Els treballs es van fer a finals del 2012 i inicis del 2013 al Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya de la mà de les restauradores Ares Pérez i Montse Lasunción.

La presentació d'aquest dijous ha anat a càrrec de la presidenta de l'Associació dels Amics del Museu d'Art, Lluïsa Faxedas; la directora del Museu d'Art de Girona, Carme Clusellas, el cap del Departament de la Pintura mural i escultura en pedra del CRBMC, Pere Rovira, i la directora del CRBMC, Àngels Solé.

Cada any, l'Associació d'Amics del Museu d'Art contribueix econòmicament en la restauració d'una de les obres del fons.