Els veïns de la rambla Joaquim Ruyra podran recuperar la normalitat abans de Nadal després de tres anys amb un tram del carrer tancat al trànsit. La tardor del 2011 un episodi de fortes pluges va malmetre part de la riera de Blanes -que passa soterrada pel centre del municipi- i, fins i tot, va descalçar un edifici d'aquesta rambla.
L'ajuntament va actuar d'urgència per estabilitzar-lo i durant aquest temps ha estat negociant finançament per a les obres de reparació de la riera. Com que no ha aconseguit cap acord, s'ha decidit a tirar endavant els treballs (amb un cost de 640.000 euros) per recuperar la normalitat a una de les artèries més important de la població, on també hi ha diversos comerços.
Part de la riera de Blanes passa soterrada pel centre del municipi. La primera canalització es va fer als anys 60 i, posteriorment, es va afegir un altre tram de tub. Les fortes pluges que van caure sobre el municipi l'octubre de 2011 van trencar les parets d'aquest mur -la canonada no està reforçada per forjat i és només de formigó- a causa de la pressió de l'aigua que portava. Això va fer cedir el terra i, com a conseqüència, el número 54 del carrer Joaquim Ruyra es va descalçar i van aparèixer esquerdes a la façana.
Els veïns del bloc van ser desallotjats -alguns no van tornar a casa fins gairebé dos mesos després- i l'ajuntament va fer unes obres d'urgència per reparar la canonada, apuntalar l'edifici i reforçar-ne l'estructura. Aquestes obres van costar 401.000 euros al consistori, que també va haver de gastar 16.000 euros per pagar l'allotjament a un hotel dels veïns afectats.
Des de llavors i fins ara han estat buscant la manera de finançar els treballs per reforçar la zona més afectada, un tram de 30 metres. Els treballs estaven inicialment estaven pressupostats en 1,2 MEUR tot i que s'han acabat adjudicant per 640.000 euros.
Tres anys sense trànsit rodat
Durant tot aquest temps, a més, la rambla ha estat tallada al trànsit, amb el perjudici que això suposa per a veïns i comerciants de la zona. "La gent no ve tant, els proveïdors no poden arribar i estan desesperats i hem tingut pèrdues", explica la portaveu dels comerciants d'aquesta zona, Anna Maria Rodríguez. Els comerciants, fins i tot, han organitzat activitats lúdiques en aquest tram per tal d'atraure més possibles clients.
"Per als cotxes aquests tres anys han estat molt llargs perquè aquest carrer és la principal via de sortida", reconeix una veïna de la zona, Imma Soria, que lamenta que les obres hagin tardat tres anys en fer-se. Els veïns ara hauran de suportar dos mesos d'obres i sorolls però asseguren que els compensa perquè, finalment, recuperaran la normalitat al barri.
L'ajuntament paga les obres en solitari
L'alcalde, Josep Marigó, ha explicat que encara estan en negociacions amb l'ACA perquè consideren que hi té part de responsabilitat i que estan intentant tancar un conveni. Ara bé, ha destacat que no podien esperar més i que quan han tingut disponibilitat pressupostària s'han decidit a tirar les obres endavant i pagar-les des del consistori. "Ara tenim els recursos econòmics perquè fa tres anys l'ajuntament tenia l'aigua al coll, ara ja hem endreçat casa nostra des del punt de vista financer i hem volgut fer aquesta obra que era prioritària", ha declarat.
La previsió és que els treballs acabin abans de Nadal i que la rambla es pugui obrir al trànsit. "És una satisfacció perquè durant tres anys els comerços i els veïns no han pogut transitar amb normalitat", ha manifestat. L'alcalde ha dit que no hi ha hagut perill durant aquest temps però que han volgut fer les obres per retornar a la normalitat una de les artèries principals del municipi.
Un projecte per reforçar 30 metres de riera
Les obres que s'estan fent se centren en un tram de 30 metres que va ser el que va quedar més fortament afectats per les pluges, que van rebentar la llosa de la canonada, fet que va provocar les filtracions d'aigua i el descalçat de l'edifici. El director de l'obra, Francesc Heras, ha explicat que han revisat tota la riera i que han reforçat aquells punts que consideraven necessaris però que l'estructura general està bé "i pot aguantar molts anys".
Ara bé, en aquest tram de 30 metres s'està refent de cap a peus l'estructura. Els operaris estan construint unes parets molt més gruixudes per a les canonades (abans eren de 15 cm i ara arriben als 40 cm) i, a més, no es fan només de formigó com anteriorment sinó que es reforcen amb formigó armat.