Foment taparà a finals d'any el forat per on es va inundar el túnel del TAV

El ministeri posa calendari per acabar totes les actuacions pendents

Foment s'ha compromès a tapar el forat per on van entrar els 50 milions de litres d'aigua que van inundar el túnel del TAV a Girona obligant a interrompre el servei quasi una setmana.

Responsables de l'ajuntament i el Govern s'han reunit al ministeri per avaluar l'abast de l'incident i parlar de les obres que Adif encara té pendents a la ciutat. L'alcalde, Carles Puigdemont, ha celebrat l'actitud de canvi perquè Foment s'ha compromès a arranjar la zona per on va entrar l'aigua (el pou d'atac de la tuneladora, situat a Mas Xirgu) i també ha posat data a les obres pendents.

La més important, al parc Central, podria començar al gener i l'ajuntament espera rebre el projecte a finals de la setmana vinent.

La reunió d'aquest dijous era cabdal no només per depurar responsabilitats i evitar nous incidents al túnel del TAV sinó també per posar data perquè Adif acabi les obres que encara pengen de la posada en marxa de l'alta velocitat. Tant una cosa com l'altra s'ha aconseguit desencallar. 

Després de dies de retrets entre administracions, responsables de l'ajuntament -l'alcalde i el regidor delegat del Projecte Ferroviari, Carles Ribas-, de la Generalitat - el secretari general d'Interior, Josep Martínez, i el director general d'Infraestructures de Mobilitat Terrestre del Departament de Territori i Sostenibilitat, Xavier Flores- i del Ministeri de Foment - el secretari d'Estat d'Infraestructures, Transport i Habitatge, Julio Gómez-Pomar, i el secretari general d'Infraestructures, Manuel Niño- s'han assegut en una mateixa taula per solucionar-ho. 

Segons ha valorat l'alcalde, Carles Puigdemont, la reunió ha anat bé sobretot perquè hi ha hagut un canvi d'actitud al ministeri ja que "ara demostra voluntat política". Durant la reunió, Foment s'ha compromès a tapar el forat per on la nit del 28 de setembre van entrar 50 milions de litres d'aigua que van inundar completament el túnel del tren, obligant a interrompre el servei durant cinc dies i mig en sentit França.


La seguretat del túnel

El ministeri entregarà a l'ajuntament a finals d'any un projecte de reposició per arranjar la zona del pou d'atac de la tuneladora, tal i com estava previst al projecte original tot i que no s'havia executat fins ara. Les obres, per tant, arribarien ja a principis del 2015. Segons ha valorat l'alcalde, el fet de tapar la paret per on va entrar l'aigua en tromba evitaria futurs incidents. 

Aquesta decisió tranquil·litza l'ajuntament, que considera que a partir de llavors la infraestructura serà segura. De fet, el ministeri s'ha compromès a fer-los arribar un detallat informe on es reculli l'evolució de l'incident i les mesures preses. A més, també hi ha un compromís de respondre a la Generalitat i corregir les deficiències detectades en el pla d'autoprotecció de l'estació i el túnel. Aquest és el document que encara està pendent d'homologar per part del Protecció Civil i que ha de suposar el guió a seguir en casos d'emergències. Concretament, Foment s'ha compromès a resoldre la major part de las actuacions sol·licitades per la Generalitat durant els mesos d'octubre i novembre. 

L'ajuntament havia amenaçat amb presentar un recurs contenciós administratiu contra Foment després de la inundació. Ara bé, si el ministeri els fa arribar tota la documentació i els serveis tècnics del consistori la donen per bona, aquesta opció quedaria descartada.

Calendari per a les reposicions

La reunió d'aquest dijous estava pactada des de feina un mes, quan el 10 de setembre les dues parts es van trobar per parlar de les obres que encara quedaven pendents de completar a la ciutat després de la posada en marxa de l'alta velocitat el gener del 2013. En aquell moment, el ministeri va demanar un mes de termini per poder asseure's de nou amb l'ajuntament i començar a posar dates.

Puigdemont ha celebrat que el ministeri "ha fet els deures" i que aquest dijous els ha plantejat un calendari concret per a totes les qüestions pendents. "Estem a punt d'acabar la fase final de les obres de l'alta velocitat", ha celebrat l'alcalde. 

De tots els treballs pendents, el més important és la reposició de la llosa de l'estació, és a dir, l'espai que ocupava antigament el parc Central.

L'ajuntament fa setmanes que va entregar al ministeri una proposta de projecte i, paral·lelament, des de Madrid n'estan redactant un altre. "El que ha quedat clar és que el projecte de l'ajuntament ha de servir de base, a partir d'aquí ja ens posarem d'acord fins on arriba un o arriba l'altre", ha dit l'alcalde. 

Segons el compromís del ministeri, a finals de la setmana que ve l'ajuntament ja disposarà del projecte que estan redactant des de Madrid. El calendari amb què treballen situaria l'inici de les obres al gener del 2015, tot i que la previsió inicial era que aquests treballs estiguessin acabats a finals d'aquest any. 

L'alcalde ha reconegut que el ministeri ha estat "prudent i responsable" i que no s'ha aventurat a posar una data final per tenir totes les obres acabades. "No es tracta de dir quin dia concret acabaran les obres, sinó que cal destacar que comencen amb voluntat d'acabar-les i seguint la voluntat del que ha expressat la ciutat", ha declarat. 

Un altre aspecte que preocupava l'ajuntament era la desaparició del 'finger', el passadís cobert que connecta l'estació del tren convencional i la de l'alta velocitat. L'alcalde ha reconegut que fa un mes que saben que Foment no farà un pas soterrani (com inicialment demanaven des del consistori) però que s'ha avingut a estudiar la proposta de substitució del passadís per una marquesina. Les obres les pagaria el l'ajuntament. 

Entre els compromisos també hi ha l'acord per iniciar el reasfaltatge del carrer Oviedo al novembre. El ministeri també farà arribar a l'ajuntament un estudi acústic sobre el viaducte de la línia convencional.

Puigdemont ha explicat tots els acords a la resta de portaveus municipals. Segons apunta, la resposta dels diferents grups ha estat positiva.
  • Puigdemont afirma que l'actitud de Foment i Adif ha canviat i que ara parlen d'acabar les obres