Puigdemont portarà Adif als jutjats si reprèn el servei sense garantir la seguretat

Els Bombers enfilen la recta final dels treballs de drenatge

L'alcalde de Girona, Carles Puigdemont, ha amenaçat amb demanar al jutjat que aturi el pas de TAV cap a Figueres si diumenge Adif reprèn el servei sense totes les garanties de seguretat.

Puigdemont espera que l'administrador d'infraestructures faci arribar a l'Ajuntament informes tècnics sobre els sistemes de seguretat abans de tornar a engegar els trens.

L'alcalde també s'ha remès a l'estudi final del consistori sobre les causes de la inundació i ha reiterat que Adif "va deixar l'obra inacabada", aixecant un mur de totxanes a l'antic pou d'atac que s'ha convertit en un "taló d'Aquil·les". Mentrestant, els Bombers i l'empresa especialitzada enfilen la recta finals dels treballs per bombar l'aigua.

"El que ha de fer Adif d'entrada és garantir la seguretat, i no pas dir quan posarà el TAV en servei". Amb aquesta contundència, Carles Puigdemont ha alertat que l'Ajuntament de Girona no permetrà que l'alta velocitat fins a Figueres es torni a engegar a corre-cuita, sense haver pres totes les mesures necessàries.

L'alcalde veu "molt just" que els combois tornin a passar per la part del túnel que es va inundar aquest diumenge (el termini que ha donat l'administrador d'infraestructures). "No hem d'oblidar que s'han de verificar tots els sistemes de senyalització i comunicacions, que si fallen en una infraestructura d'aquest tipus pot ser crític", ha dit Carles Puigdemont.

Per això, l'alcalde ja avança que abans que Adif restableixi la circulació del TAV fins a Figueres, hauran de donar a l'Ajuntament "les màximes garanties". I això passa necessàriament perquè Adif trameti al consistori un informe detallat on es reculli que el túnel té totes les garanties de seguretat perquè hi passin trens. "Si no és així, i si Adif vol reprendre el servei quan més aviat millor perquè la crisi i el seu desgast d'imatge sigui el menor possible, naturalment exigirem mesures cautelars", ha dit l'alcalde.

Ha estat aleshores quan Puigdemont ha avançat que no dubtaran a anar als jutjats per demanar que no es deixin circular TAV entre Girona i Figueres. L'alcalde ja ha parlat de la seva intenció amb l'alcaldessa de Figueres, Marta Felip, que l'ha vist amb bons ulls i hi dóna suport. "No permetrem que es posi en marxa un servei que pot representar risc per a l'usuari", ha afirmat Puigdemont.

Màximes garanties

Puigdemont no ha dit obertament si, necessàriament, una de les mesures de seguretat que Adif ha de portar a terme sigui aixecar un mur de contenció a l'antic pou d'atac de Mas Xirgu. Però si que ha deixat entreveure que la posició de l'Ajuntament passa perquè això sigui així.

"Qui ha de garantir la seguretat és Adif i els seus tècnics, i algú s'ha de responsabilitzar que el servei es reprèn amb les màximes garanties", ha dit Puigdemont. I hi ha afegit: "Qui diu que la inundació no pot tornar a passar? Què ha fet Adif per què això no sigui així? Això és el que volem saber".

En aquest punt, l'alcalde s'ha remès a l'informe que han elaborat l'enginyer municipal de l'Ajuntament sobre la inundació del túnel. La conclusió del document és categòrica: tota la responsabilitat recau damunt l'administrador d'infraestructures.

Manca de previsió, de memòria i deficiència constructiva

D'entrada, l'informe recull que l'episodi de pluges del dilluns a la matinada va ser "important però no pas excepcional". I per això, es remet a les dades. Aquella nit, el pluviòmetre del barri de Palau va recollir 102,96 mm, una situació que segons el document es pot repetir en menys de cinc anys.

L'informe també explicita que tota la xarxa de drenatge urbà "va funcionar correctament" i que el riu Güell, on va a parar la riera de la Pabordia, no es va desbordar en cap punt (ni tan sols a la zona propera al pou d'atac). "En cap cas la inundació de les vies del TAV ha evitat cap dany ni a la ciutat ni al sistema de drenatge, tal com ha afirmat Adif", recull l'informe.

L'estudi conclou que tota la responsabilitat de la situació recau damunt d'Adif per quatre motius. El primer, "manca de previsió en el projecte", perquè l'administrador d'infraestructures va cometre "una greu irresponsabilitat" quan no va estudiar els riscos d'inundació que hi havia a la zona del pou d'atac; el segon, "manca de memòria", perquè les obres ja es van inundar el maig del 2009 exactament igual que ha passat ara; el tercer, que el forat del pou d'atac de la tuneladora s'hauria d'haver tapat quan va acabar-se l'obra; i el quart, que el mur provisional d'onze fileres de totxanes que es va fer a la zona era del tot "insuficient" i, a més, no estava ni ancorat al forjat de formigó sobre el qual descansava.

Taló d'Aquil·les

Davant els resultats de l'informe, l'alcalde ha demanat a Adif i al Ministeri de Foment que "acabin l'obra d'una vegada". És a dir, que aixequin el mur de formigó que s'han compromès fer i que, a més, tapin tot el forat del pou d'atac de la tuneladora. "Es tracta d'una part sensible i crítica, com s'ha demostrat, que s'ha convertit en el taló d'Aquil·les del túnel del TAV", ha subratllat Carles Puigdemont.

Puigdemont ha visitat aquesta tarda els treballs d'extracció d'aigua al pou de la Devesa, acompanyat del portaveu adjunt de CiU al Congrés, Pere Macias, i de la diputada Montse Surroca. Aquí, els Bombers i l'empresa especialitzada ja encaren la recta final. A hores d'ara, a l'interior del túnel, l'aigua cobreix només uns 50 metres de la zona de vies i els Bombers ja han pogut accedir al pou on es troben les bombes d'extracció de la infraestructura, que van deixar de funcionar quan hi va arribar la tromba d'aigua.

Aquestes bombes estan situades en un pou, que té una alçada d'entre 6 i 10 metres, i que es troba a l'altra banda de les vies. Es calcula que a l'interior hi ha uns 100 metres cúbics d'aigua. El cap d'Emergències de Girona, Enric Cano, ha explicat que ara ja s'està extraient l'aigua del seu interior i que, quan això acabi, la feina gairebé estarà enllestida.

Com que les bombes del túnel es van espatllar, ara se substituiran per unes de noves. Enric Cano ha explicat que "difícilment" l'aigua que entri del freàtic podrà comportar-los problemes, i que avui mateix preveuen donar les feines d'extracció d'aigua per enllestides.

En paral·lel, també s'està netejant tot el fang que ha quedat acumulat a dins del túnel. Des de la sortida d'emergència número 9 -el pou de la Devesa- i fins a la 11 -on ha muntat la base la UME- aquesta feina ja gairebé s'ha acabat. Els problemes, però, es troben a l'altra banda (és a dir, des de la Devesa fins a l'andana de l'estació soterrada). Aquí, els operaris d'Adif netejaven el fang amb raspalls, però no hi tiraven aigua perquè marxés, i ara els Bombers els hi donaran suport amb mànegues.

Explicacions al Congrés

El portaveu adjunt de CiU al Congrés, Pere Macias, ha dit que l'obra del TAV a Girona està "clarament inacabada" i que allò que es va deixar empantanegat al Mas Xirgu hauria tingut un cost d'1 MEUR. Macias ja ha avançat que demanaran responsabilitats a Madrid. Per això, des del grup de CiU han entrat una bateria de preguntes al Congrés dels Diputats sobre les causes de la inundació del túnel del TAV i les mesures que es van prendre quan es va fer l'obra. A més, també han demanat la compareixença a la Comissió de Foment del president d'Adif, Gonzalo Ferre, perquè doni explicacions sobre la situació que s'ha viscut a Girona.