El director del SCT, Joan Josep Isern, ha explicat que si aquests conductors no disminueixen la velocitat, més endavant els podrà multar un dels radars oficials. Isern ha demanat a la població que durant les vacances no abaixi la guàrdia i segueixi complint les normes com no consumir alcohol, complir els límits de velocitat i fer servir els mètodes de seguretat passiva.
La sinistralitat a l'agost té unes característiques diferents a la de la resta de l'any, ja que la mobilitat canvia per les vacances dels catalans i la circulació massiva de vehicles estrangers. Així, l'any passat hi va haver 592 accidents a les carreteres catalanes durant l'agost, amb 963 víctimes, de les quals 21 mortals, 81 ferits greus i 861 ferits lleus. L'autopista AP-7 és la via amb més accidentalitat durant tot l'any, però la C-58 que és la segona amb més sinistralitat, a l'agost no està entre les deu primeres, ja que baixa molt la circulació per aquesta via. En canvi, altres vies secundàries o d'accés a la costa que estan més tranquil·les durant l'any, a l'estiu veuen augmentar la circulació i els accidents.
Els responsables de Trànsit esperen que aquest proper agost no sigui tant dolent per la sinistralitat com el de l'any passat. De moment, fins al 30 de juliol hi ha hagut tres víctimes mortals més que en el mateix període de l'any passat, passant de 77 a 80. D'aquestes, l'any passat vuit eren estrangeres, mentre que aquest any deu són de fora de l'estat. El fet que el juliol hagi sigut força plujós ha ajudat a reduir sobretot la sinistralitat de motos. Mentre que fins al mes de juny s'havien registrat deu motoristes morts més que en el mateix període del 2013, la diferència a finals de juliol és de només dos morts més, 22 davant dels 20 de l'any passat.
De les víctimes de l'agost passat, el 3,13% no portaven el cinturó ben cordat, percentatge superior a la mitjana de tot 2013, que va ser del 2,54%. Pel que fa a l'alcohol, el 10,86% dels conductors accidentats superaven el límit màxim durant l'agost, mentre que la mitjana de tot l'any va ser de 8,69%.
Controls preventius i mesures per facilitar la mobilitat
Trànsit i els Mossos d'Esquadra, amb l'ajuda de les diverses policies locals, realitzaran nombroses accions per facilitar la mobilitat i reduir la sinistralitat. Més de 10.928 agents de la policia catalana es desplegaran arreu del territori per fer 7.516 controls, dels quals 2.400 d'alcohol i drogues, 1.530 de velocitat, 1.458 de transports i càrregues i 473 de motoristes, entre altres. També hi haurà la presència d'helicòpters sobrevolant les carreteres.
Per reduir la velocitat, funcionaran els radars fixos i mòbils habituals més una vintena de radars "preventius", sobretot a l'àrea metropolitana de Barcelona i la Costa Brava. Aquests radars, com els que ja funcionen als accessos d'algunes poblacions, alertaran als conductors quan superin els límits de velocitat establerts. Sense concretar la matrícula, un panell indicarà que un vehicle està superant la velocitat permesa. Aquests radars, segons Isern, seran dissuasius i no multaran, però el director de Trànsit recorda que si el conductor no fa cas de la indicació, més endavant podria ser multat per un dels radars habituals.
Trànsit també utilitzarà els 134 panells fixos en vies principals i 13 mòbils en vies secundàries per emetre missatges escrits genèrics que demanaran precaució als conductors, que evitin les distraccions, l'alcohol o l'excés de velocitat, i recordar la fragilitat dels motoristes.
Per facilitar la mobilitat, alguns caps de setmana s'habilitaran mesures excepcionals com carrils addicionals i en sentit contrari a l'habitual a l'AP-7 i la C-32, tant als seus trams nord com sud. A més, s'invertirà la prioritat en dues rotondes de Platja d'Aro (Baix Empordà) i es restringirà el pas de vehicles pesats en diversos punts, com la N-II a Montgat, la N-340 entre Vilafranca del Penedès i Quatre Camins, la N-240 entre Montblanc i Lleida, o diverses vies d'accés a la Costa Brava.
Per altra banda, la disminució de la circulació en algunes vies s'aprofita per fer obres de millora o manteniment, com passarà a les Rondes de Barcelona o la connexió entre l'autovia A-2 i la C-32.
Pas de l'Estret
D'altra banda, fins el 15 de setembre s'habilitarà també un dispositiu específic per a l'anomenada operació 'Pas de l'Estret', amb els immigrants magrebins que van dels seus països europeus de residència als seus països d'origen al nord d'Àfrica. Tenint en compte que el Ramadà s'ha acabat fa pocs dies, es preveu una concentració de la mobilitat durant l'agost. Així, aquests propers dies es faran controls específics aquest dijous i el proper dissabte a La Jonquera (Alt Empordà) en sentit sud, i dos més en sentit nord a L'Aldea (Montsià) el 26 i 29 d'agost. Es vigilarà sobretot l'excés de càrrega, la fatiga del conductor i la manca d'ús de sistemes de seguretat passiva.
Com altres anys, es repartiran fulletons en català, castellà, francès i àrab, i també hi haurà panells informatius en aquests idiomes a l'AP-7. Amb la col·laboració d'Abertis i Creu Roja s'habilitaran a La Jonquera espais per deixar equipatge que suposi excés de càrrega i que els vehicles podran recollir al retornar del Magreb.