El Festival de Peralada estrena dissabte Andrea Chénier

L'obra enllaça la Revolució francesa amb els temps actuals

Tot i ser un dels referents de l'escena operística al conjunt de l'Estat, el Festival de Peralada ha volgut fer un pas endavant produint i muntant íntegrament l'òpera Andrea Chénier, d'Umberto Giordano, que s'estrena aquest pròxim dissabte. Com ha assegurat el director de l'espectacle, Alfonso Romero, el festival "ha arriscat" muntant "una producció enorme amb molts mitjans" que suposaria "un repte enorme per a qualsevol teatre".

Amb una posada en escena arriscada i original i un vestuari cuidat al detall, l'obra enllaça la revolució francesa amb els temps actuals. El tenor Marcelo Álvarez, que interpreta Chénier, el paper protagonista, s'estrena a Peralada amb aquesta actuació. Andrea Chénier, d'Umberto Giordano, està ambientada a l'època de la revolució francesa tot i que el seu director, Alfonso Romero, admet els paral·lelismes amb els nostres temps.

Romero afegeix que aqueta òpera "és una de les més passionals i intenses de tot el gènere" i un dels títols més importants de tot el repertori verista. També ha destacat que és una prova de foc pels seus intèrprets donades les seves exigències vocals. " No es programa gaire perquè és difícil trobar el trio de solistes amb que compta l'espectacle, que són de primer nivell mundial", ha assegurat Romero.

El trio solista al que es refereix Moreno està format pel tenor Marcelo Àlvarez, que interpreta Chérier, el paper protagonista, el baríton, Carlos ÁLVAREZ, que interpreta a Gerard, i la soprano hongaresa, Csilia Boross, en el paper de Maddalena de Coigny. Al trio protagonista l'acompanyen nou cantants més i una vintena de figurants que conformen "una producció enorme", com l'ha definit el seu director.

Un dels aspectes fonamentals de l'obra és la seva escenografia i vestuari que han estat elaborats majoritàriament en tallers de l'Alt Empordà. Sobre l'escenografia, Moreno explica que ha intentat "que expliqués el mateix que l'obra", que es convertís en un personatge més de l'òpera de quatre actes. Així, al llarg de l'obra, l'escenografia va patint una transformació i una degradació al mateix temps que passa a la trama. Per a Romero, l'escenografia "no és un simple marc decoratiu sinó que es tracta d'un personatge més amb personalitat pròpia".

Romero, que s'ha mostrat "orgullós de dirigir tota aquesta bogeria" creada des de zero, ha destacat la "valentia" del Festival de Peralada per apostar en un moment de crisi econòmica i de crisi del sector com l'actual, per la producció d'un espectacle que seria "un repte enorme" per a qualsevol teatre, "però que ho és encara més per un teatre a l'aire lliure", ha apuntat.

Coproduïda amb l'Associació Bilbaïna d'Amics de la Òpera, l'ABAO-OLBE, un cop estrenada a Peralada l'obra es podrà veure durant la temporada 2015-2016 a Bilbao.