Un de cada quatre cotxes que circula per Girona porta pneumàtics poc segurs

El 32% dels vehicles duen rodes que superen els cinc anys d'antiguitat

Alumnes dels cicles formatius de l'IES Montilivi de Girona han elaborat per segon any un estudi sobre l'estat dels pneumàtics que porten els cotxes que circulen per la ciutat. Els alumnes han pres mesures de vehicles que estaven aparcats al carrer i també, amb la col·laboració de la Policia Municipal de Girona, han fet controls a l'atzar a cotxes que circulaven per la ciutat. En total, s'han analitzat 586 vehicles. 

Les dades de l'estudi determinen que ha augmenta el nombre de conductors que porten uns pneumàtics poc segurs, sobretot perquè estan desgastats. Concretament, un 25% dels cotxes observats presentaven rodes amb un nivell baix de seguretat, un 7% més que fa un any. D'aquests, a més, un 7,82% tenien les rodes per sota del límit legal (1,6 mm). 

L'estudi també detalla que gairebé un 30% dels conductors circulen amb defectes d'origen mecànic, com pot ser que les rodes estiguin poc o massa inflades o presentin talls i bonys. Aquests desperfectes a les rodes són per falta de manteniment i per no passar pel taller. 

Els alumnes també s'han fixat en l'antiguitat dels pneumàtics. Per exemple, dels vehicles estudiants un 32% duien rodes que tenien més de 5 anys. Destaca també que entre aquests cotxes n'hi ha un 7% que porten rodes de més de 10 anys. Segons el professor que ha coordinat l'estudi, Carles Aurich, aquesta és una situació "inadmissible" perquè no només es posa en perill els ocupats d'aquest vehicle sinó també a la resta de conductors. 

Segons ha remarcat Aurich, el material del que estan fets els pneumàtics és "viu" i es desgasta amb el pas del temps encara que el pneumàtic no es faci servir. Per això, considera que és un "veritable perill" circular amb rodes que arribin a tenir antiguitats superiors als 10 anys. Aquest 2014 ha crescut el nombre de vehicles que duen rodes de més de 10 anys, passant del 4,71% del 2013 a l'actual 6,91%. 

Les recomanacions dels experts

Després d'exposar les dades de l'estudi, el professor Carles Aurich ha fet un seguit de recomanacions tant a conductors com a responsables de la seguretat viària. Per una banda, considera que cal fer una campanya formativa i incidir en conscienciar la població del risc que suposa circular amb uns pneumàtics poc segurs. Per evitar que el preu sigui un escull, proposa que els tallers facin revisions gratuïtes per saber l'estat i la pressió dels pneumàtics.

Així mateix, també considera que la policia hauria de fer campanyes específiques per controlar l'antiguitat de les gomes i que no superin els límits legals de desgast. Actualment, les úniques maneres per retirar de la via unes rodes desgastades o en mal estat és que el vehicle no pugui passar la ITV o que la policia examini que els pneumàtics tenen un relleu inferior als 1,6 mm i multi el conductor.

L'estudi, batejat com a projecte PMEUS.gi, neix de l'associació d'empresaris del sector de l'Automoció i la Nàutica de les comarques gironines CORVE, de la mà de l'IES Montilivi. També participen del projecte l'Ajuntament de Girona i l'empresa Michelin.