'Girona', pintat per Santiago Rusiñol el 1909, torna a lluir la seva millor cara

El Museu d'Art de Girona la restaura a fons

'Girona' de Santiago Rusiñol és una de les obres més conegudes del fons d'art de la Diputació de Girona i està exposada al Museu d'Art de Girona. Durant tres mesos, l'àrea de conservació i restauració del museu han intervingut en la peça, pintada el 1909 i on es veu una vista del Barri Vell des de la vall de Sant Daniel, per tal de netejar-la i recuperar la vivor dels colors.

L'equip responsable de restauracions també ha intervingut amb més profunditat en un oli sobre fusta d'autor anònim i datat de principis del segle XVI, on es veu una Marededéu. Després de retirar el vernís i aplicar dissolvents per netejar, ha calgut un procés per reomplir la pintura que faltava.

Anualment, la Diputació de Girona destina entre 5.000 i 6.000 euros a la restauració d'obres del seu fons que estan exposades al Museu d'Art de Girona. Enguany, les dues obres escollides per intervenir-hi són obres que formen part de l'exposició permanent i que, després de tres mesos retirades per treballar-hi, han tornat a lluir la seva millor cara. 


Una de les obres escollides és un oli sobre tela de 1909, obra d'un dels representants del modernisme català, Santiago Rusiñol, i que mostra una vista del Barri Vell des de Sant Daniel. Aquesta obra no presentava pèrdues de pintura però sí requeria d'una intervenció per netejar-la. La responsable de la restauració ha estat Ester Horno -sota la supervisió de l'àrea de conservació del museu- i ha explicat que ha calgut fer una neteja i també retirar el vernís de protecció que tenia l'obra perquè estava oxidat i restava brillantor a l'obra. Ara, un cop se li ha aplicat una nova capa protectora, el quadre ha recuperar més vivor tant al cel com a elements de l'hort que es veu en primer pla.

Rosiñol, originari de Barcelona, va fer estades a Girona on venia de passada interessat pel que s'estava fent des de l'escola d'Olot. En una de les seves estades va pintar aquest oli, titulat 'Girona', on s'observa en primer terme un petit hort i, al fons, la Catedral, Sant Feliu i el campanar de Sant Pere Galligants, pintat des de l'òptica de la vall de Sant Daniel. 

Un treball a fons a l'altra obra

L'altra obra restaurada és un oli sobre fusta de l'escola catalana -tot i que d'autor desconegut- que data de la primera meitat del segle XVI. A la imatge s'hi veu una Marededéu que sosté amb una mà una pera (popularment aquestes imatges es coneixen com Marededéu de la pera)  i amb l'altra el nen Jesús. 

La restauradora Ester Horno ha explicat que han trobat documentació que recollia que el 1951 va ser traslladada al Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC) per ser restaurada, però no s'ha trobat més informació sobre les tècniques que es van fer servir. Horno ha explicat que la peça estava molt deteriorada, tant per la part de la pintura com pel revés de fusta, i que ha calgut una intervenció completa. 

La tècnica del tratteggio

Per això, ha calgut fer una neteja en profunditat (s'han retirat claus que oxidaven la pintura i s'ha usat bisturí perquè hi havia incrustats molts excrements de mosca) i s'han provat diferents dissolvents per retirar la capa de vernís oxidat. Al netejar l'obra, alguns retocs posteriors que s'havien fet han saltat i algunes punts de l'obra han quedat sense pintura. 

Per fer la reintegració cromàtica, la restauradora ha usat una tècnica coneguda com abstracció cromàtica o tratteggio. Es tracta de reomplir les pèrdues de color fent petites línies de diferents colors que, un cop sobreposades, aconsegueixen la mateixa tonalitat que l'original. 

Segons ha explicat Horno, aquesta tècnica fa que la mà del restaurador no passi tan desapercebuda ja que, si un s'acosta a l'obra, es veuen les traces fetes posteriorment a través d'aquesta tècnica de línies. En canvi, quan un s'allunya es veu l'obra com un tot i no s'aprecia cap intervenció.