La tuneladora que farà els túnels del TGV a Girona començarà a perforar el dimecres 21 d'abril

El tram urbà que es perforarà tindrà una longitud de 3,6 quilòmetres

Les peces de la tuneladora 'Gerunda' les ha elaborat l'empresa Herrenknecht, a Alemanya i van arribar a Girona procedents del port de Barcelona en diversos camions, alguns dels quals van trigar fins a quatre dies a fer el trajecte Barcelona-Girona ja que havien de circular a 15 km/hora per dur peces de grans dimensions.

Inicialment, les previsions d'Adif eren que la tuneladora comencés a perforar el subsòl de Girona, des de Mas Xirgu fins a Sant Ponç, després de l'estiu. Però la dificultat per traslladar les peces ha anat retardant la posada en marxa de la gran maquinària. Tot i això, els responsables d'Adif han mantingut ferm el compromís que els túnels estaran acabats i el TGV ja podrà passar per Girona el 2012.

Què és la 'Gerunda'?

Batejada amb el nom llatí de Girona, aquesta tuneladora ha estat dissenyada i fabricada específicament per a la perforació mecanitzada del túnel urbà de Girona del TGV. És del tipus EPB (Escut de Pressió de Terres) i disposa, entre d'altres elements, d'un cap giratori equipat amb elements de tall, una sèrie d'obertures per on s'extreuen les terres excavades i uns cilindres hidràulics que, recolzats en l'estructura ja construïda, empenyen el cap giratori contra el terreny, avançant la perforació.

A mesura que va avançant, la mateixa màquina va col•locant les dovelles, unes peces que encaixades entre sí mateixes formen l'estructura circular de formigó que recobreix el túnel.

Què perforarà?

El tram urbà del TGV al seu pas per Girona té una longitud de 3.640 metres i consta de dos túnels, excavats majoritàriament mitjançant tuneladora. El primer d'ells, denominat Girona I, amb una longitud de 1.297 metres, discorrerà des del polígon industrial Mas Xirgu fins a la futura estació soterrada. El segon túnel, denominat Girona II, anirà des de la nova estació fins al barri de Fontajau, amb una longitud total de 1.564 m. Aquests treballs suposen una inversió de 278.629.970 euros.

El tram Barcelona-Figueres de la línia d'alta velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa compta amb una inversió aproximada de 4.200 milions d'euros.

Moció que no prospera

L'alcaldessa de Girona ha anunciat que el ministre Blanco inaugurarà la tuneladora el dimecres 21 durant el ple d'aquest mes d'abril. La sessió es trobava en el moment de debatre una moció presentada per CiU i PP on es demanava a Adif la definició d'un 'calendari vinculant' per a la redacció i aprovació dels projecte de l'estació definitiva del TGV i, alhora, mostrava el malestar per la decisió d'Adif de fer una estació provisional mentre no acaben els treballs de l'alta velocitat.

L'oposició s'ha quedat sola defensant aquesta moció ja que els tres grups al govern, PSC; ERC i ICV, no hi ha donat suport. Per Pagans, és 'correcte' que hi hagi una provisionalitat per tal que la construcció de la nova estació es pugui fer paral·lelament i sense afectar l'obra ni de l'alta velocitat ni del soterrament del tren convencional.