Un estudi apunta que els passatgers 'low cost' gasten com els de companyies regulars

La investigació recomana apostar per les companyies de baix cost

La investigadora de la UdG Berta Ferrer Rosell ha analitzat el comportament dels turistes que viatgen en avió amb l'objectiu de comparar els que han escollit companyies 'low cost' o companyies tradicionals. Un dels resultats més rellevants de la recerca és que existeixen poques diferències en la despesa que fan en el lloc de destinació, independentment del tipus de companyia amb què hagin viatjat.

Per això, Ferrer assenyala que els gestors de destinacions -que tenen per objectiu allargar les estades dels turistes per tal d'incrementar la seva despesa- han d'apostar de la mateixa manera per les companyies de baix cost perquè els seus usuaris gasten pràcticament el mateix. La investigadora responsable de l'estudi ha publicat els seus resultats en la tesi doctoral 'Tourism demand in Spain: Trip duration and budget structure - a comparison of low cost and legacy airline users', dirigida pels investigadors del departament d'Economia de la UdG, els doctors Esther Martínez i Germà Coenders.

La tesi observa les diferències en el comportament dels usuaris de les companyies 'low cost' i tradicionals en termes de dies d'estada i distribució del pressupost del viatge i, al mateix temps, segmenta els usuaris de baix cost segons la despesa que realitzen. Com a contribució original, la tesi té en compte dues noves variables. D'una banda, inclou les activitats realitzades pels turistes a la destinació atès que estan estretament relacionades amb la despesa. D'altra banda, Berta Ferrer considera com s'ha fet la reserva del viatge: amb un paquet tancat o de manera individual. Creuant totes aquestes dades, la investigadora conclou que no hi ha diferències importants en el que gasten els turistes, independentment del tipus de companyia que escullin per volar. 

Segons la investigadora, els resultats demostren que els gestors de destinacions a Espanya haurien d'enfocar els esforços de màrqueting en aquells turistes que viatgen en baix cost i realitzen alguna activitat a la destinació, especialment els que fan esports nàutics, golf, visites culturals, senderisme, spa, entreteniment o visites a amics i familiars. 

Ferrer també recomana que es tinguin en compte els turistes d'altres països europeus que no siguin Regne Unit i Irlanda, com per exemple els dels països nòrdics o Alemanya, sobretot els que utilitzen companyies de baix cost. Així mateix, també apunta fer esforços de màrqueting amb turistes italians i belgues, sobretot els que volen en companyies tradicionals. Finalment, la investigadora també aconsella als gestors de destinacions que es fixin en els turistes que vénen a fer turisme urbà-cultural i majoritàriament viatgen en companyies de baix cost.