L'administració i les polítiques socials apleguen el 70% de les queixes al Síndic de Greuges

L'Ajuntament de Girona respón les peticions als 63 dies

Girona va generar el 8,2% de les queixes rebudes a nivell de tot Catalunya. En tot el 2013, el Síndic de Greuges va rebre 752 queixes, quatre més que l'any anterior. Per municipis, Girona és on se n'han presentat més, 105 queixes, seguit de Blanes (82), Santa Coloma de Farners (35) i Lloret de Mar (31).

Per temàtiques, al capdavant de tot hi ha les queixes relacionades amb l'administració pública (317), per temes com ara opacitat, problemes de tramitació i sobretot el silenci administratiu. Segons el síndic de greuges de Catalunya, Rafael Ribó, és "vergonyant" que l'Estat i Catalunya estigui a la cua del temps de resposta als ciutadans a nivell europeu amb una mitjana de fins a sis mesos tenint en compte els mitjans tecnològics que ja hi ha. En aquest sentit, ha lamentat que encara ara les administracions incompleixen el "deure legal" de respondre a tot aquell que se li adreci, "tingui o no tingui raó".

En segon lloc, hi ha les queixes relacionades amb polítiques socials, com ara educació, salut, treball i pensions, sumant un total de 217. Al marge, però, estan els temes relacionats amb les hipoteques i les preferents, que no s'han comptabilitzat en aquest apartat tot i tenir un efecte social. I en tercer lloc, figuren les queixes per polítiques territorials -com ara urbanisme i medi ambient.

Pel que fa a les consultes, se n'han rebut un total de 710. Les més nombroses han estat les relacionades amb el consum (188) i les polítiques socials (126).

L'Ajuntament de Blanes el que més queixes ha generat

A nivell de consistoris de la demarcació, l'Ajuntament de Blanes ha estat el que ha generat un major volum de queixes, la majoria per temes relacionats amb l'augment del preu de l'aigua i els sorolls acústics, seguit de prop del de Maçanet de la Selva, amb 21, el Consell Comarcal de la Selva (17) i la Diputació de Girona (14). Pel que fa al consistori de la ciutat de Girona, en total ha estat implicat en 18 expedients de queixa.

Per altra banda, l'Ajuntament de Girona ha destacat per ser una de les administracions més àgils a l'hora de respondre a les peticions d'informació que s'han fet des del síndic. En concret, han trigat una mitjana de 63 dies a resoldre la seva part dels expedients, un temps de tramitació molt inferior a de la mitjana d'ajuntaments de Catalunya, que és de 104 dies.

El síndic actua d'ofici en temes d'educació i infància

Per iniciativa pròpia, el Síndic ha obert cinc actuacions d'ofici a la demarcació. Dues, sobre temes d'educació (una sobre el canvi de model de zonificació escolar a Figueres i l'altra sobre l'oferta de places a Salt). També ha obert dues investigacions en l'àmbit de la infància (sobre l'empadronament de menors estrangers no acompanyats a Girona i a Salt, i per aclarir la situació real d'un infant discapacitat presumptament desatès.

Finalment, ha investigat la problemàtica generada per l'aplicació dels descomptes als peatges del túnel del Cadí. El Síndic ha emès una resolució en la que suggereix al Departament de Territori i Sostenibilitat que, com a titular del servei, adopti totes les mesures necessàries per facilitar als usuaris l'accés i la tramesa de la documentació que se sol·licita perquè puguin beneficiar-se dels descomptes d'una manera àgil, fàcil i ràpida.

El síndic de greuges de Catalunya, Rafael Ribó, ha presentat les dades de la memòria del 2013 en un acte a la seu que el Col·legi de Periodistes té a Girona. Aquesta tarda, està previst que exposi els detalls de l'informe anual d'activitats que s'han fet a Olot durant el ple municipal. Aquesta presentació es fa en compliment del conveni de supervisió singularitzada que es va establir entre el Síndic i l'Ajuntament d'Olot.