Un terç de les reclamacions a Consum són entorn les preferents

També s'hi suma el deute subordinat de CatalunyaCaixa

Augmenten les queixes dels gironins davant Consum, i ho fan sobretot aquelles relacionades amb productes financers tòxics de CatalunyaCaixa. L'any passat, l'agència va rebre 5.550 reclamacions des del territori (un 56,51% més que el 2012). I d'aquestes, una de cada tres -en concret, 1.659- van ser per enganys amb les participacions preferents o deute subordinat de l'entitat catalana.

Durant l'any passat, la Generalitat va donar sortida a 600 d'aquestes reclamacions. En tots els casos, Consum va dictar laudes a favor dels clients; és a dir, resolucions que obliguen CatalunyaCaixa a retornar el 100% dels estalvis que els gironins afectats van invertir en aquests productes d'alt risc.

Però el degoteig de casos que arriben a l'agència, i que esquitxen de ple l'entitat catalana, no s'atura. El seu director, Alfons Conesa, explica que durant aquest primer semestre, arreu de Catalunya ja s'han resolt 11.600 expedients més referents a preferents de CatalunyaCaixa.

Alfons Conesa ja avança que l'agència "no tirarà la tovallola" i que continuarà treballant per resoldre "els problemes" amb què es troben tots aquells que s'han enganxat els dits amb productes tòxics de CatalunyaCaixa. De fet, l'agència calcula que, a tot Catalunya, a finals d'any el global de queixes rebudes per aquest motiu ja superarà les 40.000.

Internet i la telefonia, el segon lloc

Les queixes sobre productes financers són les que més han augmentat. Però a les comarques gironines, el primer lloc del pòdium el continua acaparant tot un clàssic: els serveis d'Internet i la telefonia. L'any passat, des del territori es van presentar més de 1.900 reclamacions contra les companyies que en proveeixen serveis (per aquest ordre, Orange, Movistar i Vodafone).

A aquests dos grans grups de queixes -telecomunicacions i sector financer- les segueixen els problemes amb factures i contractes d'electricitat, gas i aigua. El 2013, per aquests motius, els gironins van fer arribar a consum més de 660 reclamacions.

El director de l'agència també ha volgut subratllar que l'estadística també posa de relleu com les queixes contra companyies aèries -a Girona, centrades en Ryanair- han anat molt a la baixa. De fet, el nom de l'aerolínia irlandesa ja no surt dins el 'top ten' de companyies que arrosseguen més crítiques.

"Això és així perquè des de Consum s'han atacat pràctiques abusives relacionades amb l'equipatge de mà o bé cobrar més per pagar el bitllet des d'Internet amb determinades targetes de crèdit", ha concretat Conesa.

462.000 euros en multes

La memòria de l'Agència Catalana del Consum a les comarques gironines també posa altres dades damunt la taula. Per exemple, que l'any passat es van rebre 256 denúncies des del territori o bé quela Generalitat va portar a terme 1.570 inspeccions arreu de la demarcació.

Fruit d'això, l'agència va retirar diferents productes que no complien amb la normativa d'etiquetatge o bé que suposaven un risc per als consumidors. La llista és llarga, però la majoria són joguines o bé adaptadors elèctrics.

Per últim, Alfons Conesa ha volgut posar de relleu que, al llarg del 2013, Consum va resoldre 91 expedients sancionadors a la demarcació, que van suposar multes per global de 462.021 euros.

Si es tenen en compte els imports, els sectors que van haver d'afrontar multes més elevades van ser el financer i el de les assegurances (112.202 euros) seguit del de les telecomunicacions (98.609 euros). Si es té en compte el número d'expedients oberts, aquí la cosa canvia, i aleshores això afecta de ple el sector immobiliari. "Sobretot, es tracta d'incompliments referits a la normativa d'habitatge turístic; és a dir, empreses que oferien lloguers d'apartaments sense tenir-los registrats" ha conclòs Alfons Conesa.