El nombre de treballadors de l'Aeroport de Girona cau en picat des del 2011

La UGT sospita que el Govern "no fa tot el que pot" per rellançar l'aeroport

Un estudi de la UGT determina que l'Aeroport de Girona ha passat de tenir 1.510 treballadors el 2011 a només 694 actualment, un 54% menys. Segons el sindicat, no es pot posar "d'excusa" la pèrdua de passatgers perquè les instal·lacions de Vilobí d'Onyar han perdut de mitjana un 8,3% de viatgers entre 2011 i 2013. El sindicat sospita que el Govern "no fa tot el que pot" per rellançar la instal·lació perquè, en el fons, està esperant que Aena tregui a la venda els aeroports i poder comprar-lo "a un preu més barat". "Sinó no s'entén perquè acorden vols amb una companyia israeliana a Alguaire i no a Girona, amb el call jueu que tenim", ha denunciat la secretària general a Girona, Dolors Bassa.


La UGT ha elaborat un estudi per avaluar com ha afectat la crisi a l'Aeroport de Girona i a les empreses que hi treballen, ja sigui en sectors com la restauració, el transport o els serveis aeroportuaris. Segons dades del sindicat, al 2011 hi havia 1.510 persones treballant a les instal·lacions de Vilobí d'Onyar. En aquell any, es van registrar poc més de 3.000.000 passatgers. Si es compara la situació amb l'actualitat, segons la UGT el nombre d'empleats ha caigut fins als 694, un 54% menys que tres anys enrere.

Entre els sectors que s'han vist més afectats per aquesta davallada destaca el de tasques aeroportuàries (inclosa plantilla d'Aena i personal dels serveis de terra de Lesma Handling), que ha passat de 917 a 312 treballadors, un 65% menys. També ha caigut el nombre d'empleats en sectors com el comerç i la restauració (de 207 a 95), el transport (de 87 a 36), personal de manteniment de la terminal (de 25 a 6) o personal de seguretat (201 a 170). Només ha augmentat el personal que el sindicat anomena 'Derivats de gestió aeroportuària' i que són aquelles tasques que Aena ha externalitzat, com per exemple els punts d'informació.

A més, el sindicat ha explicat que han tancat vuit empreses, entre les quals destaca el McDonald's (donava feina a 60 treballadors i només obre a l'estiu), l'empresa Auriga de lloguer de cotxes, l'empresa d'autobusos Terravision o el GIEM, el servei d'assistència mèdica, molt criticat en el seu dia pel sindicat.

No és comparable a la caiguda de passatgers

La secretària general del sindicat a Girona, Dolors Bassa, ha defensat que no es pot relacionar la pèrdua de llocs de treball amb la baixada de passatgers. El sindicat ha agafat de referències les dades d'Aena i assegura que, de 2011 a 2013, el nombre total de passatgers s'ha reduït de mitjana un 8,3%. "Per tant no hi ha una relació entre una cosa i altra, perquè s'han perdut més de la meitat dels llocs de treball, molt per sobre de la caiguda de passatgers", ha denunciat.

El responsable del sindicat a l'aeroport, Joan Muntada, ha explicat que l'activitat es concentra cada vegada més en franges concretes del dia i això fa moltes empreses hagin no només eliminat personal sinó que també han canviat les condicions dels contractes. Muntada ha explicat, per exemple, que el personal dels serveis de terra (responsable, per exemple, de les maletes) tenen contractes de dos hores al dia i només els fan anar a treballar en aquelles franges que hi ha més vols. "Abans hi havia 300 treballadors de Lesma que treballaven tot el dia i ara amb 50 persones ja en fan prou", ha criticat. Segons ha explicat el sindicat, en canvi, la retallada en la plantilla d'Aena frega el 25% i pràcticament tot és a causa de jubilacions, sense alterar per exemple cap de les places de controlador aeri.

Una sospita

La secretària general del sindicat a Girona ha volgut expressar una sospita que tenen sobre el paper de la Generalitat per influir en la millora de l'aeroport. Segons Bassa, no s'entén que la Generalitat hagi tancat un acord amb una empresa que portarà vols xàrters d'israelians a l'aeroport d'Alguaire per anar a visitar el Parc Nacional d'Aigüestortes mentre que a Girona, on hi ha un dels "calls jueus més potents d'Europa", no es fa el mateix.

El sindicat creu que el Govern "no fa tot el que pot" perquè vol que l'aeroport no es revalori perquè, en cas que Aena accedeixi a vendre els aeroports per separat, pugui optar a la compra i que li surti "més barat". "Des del sindicat defensem una gestió eficient i una titularitat pública", ha manifestat Dolors Bassa.

La Cambra de Comerç de Girona ja va fer arribar al Ministeri de Foment una proposta per poder comprar l'aeroport. Segons la UGT, no seria bo que les instal·lacions anessin a mans privades perquè "només mirarien pels seus propis interessos". La secretària general del sindicat ha detallat que en aquell informe es recollia com, en cas de vendre's, s'haurien de repartir els diners pel valor comptable de l'aeroport. Un 45% aniria a parar a la Diputació de Girona, un 35% a Aena, un 19% al Ministeri de Defensa i un 1% al Gremi d'Empresaris de la Costa Brava.