El Museu d'Art de Girona exposarà dues obres inèdites d'Antoni Viladomat

Un autoretrat de l'artista i un gran penó pintat per a la Catedral el 1724 per encàrrec del Capítol, seran el centre d'atenció

El Museu d'Art de Girona inaugura dissabte l'exposició 'L'home, l'artista, l'obra' d'Antoni Viladomat. Aquesta és una de les cinc mostres organitzades coordinadament arreu del país per repassar la trajectòria del pintor de referència de la Catalunya de la Nova Planta. Entre les obres més destacades, es podrà veure per primera vegada un autoretrat de l'artista, del qual se n'havia perdut la pista però que es tornar a localitzar als anys 50. També destaca un gran penó de seda vermella amb la imatge de la Verge i un sant que podria ser Sant Narcís. Durant segles havia estat guardat enrotllat en un tub a la Catedral de Girona i s'ha trobat gràcies als preparatius d'aquesta exposició.

La idea de dedicar una exposició retrospectiva a Antoni Viladomat (1678-1755)va arrencar fa cinc anys al Museu d'Art de Girona i, finalment, s'hi han acabat sumant quatre museus més i les exposicions formen part dels actes del Tricentenari. En total s'exhibiran un centenar d'obres (un terç de la producció total de l'artista), gairebé la meitat de les quals són inèdites o molt poc conegudes, i cada museu se centra en un aspecte determinat.

En el cas de Girona, la mostra s'ha titulat 'L'home, l'artista, l'obra', i s'ha dividit en diversos àmbits que, entre d'altres, rescaten la faceta del Viladomat dibuixant i tracista, obres de temàtica religiosa però també de les incursions en d'altres gèneres no religiosos fruit d'encàrrecs de la burgesia de l'època. El comissari de les exposicions, Francesc Miralpeix, ha destacat que Viladomat va ser un pintor que va "excel·lir" en tots els àmbits i registres nous que va provar, combinant la tradició i també els nous estils que van arribar a Barcelona a través d'artistes nouvinguts després de la derrota de 1714.

Miralpeix ha destacat que han buscat exposar obres poc conegudes o fins i tot inèdites. A l'exposició de Girona destaquen dos peces: un autoretrat de l'artista (que ajuda a posar-li cara per primera vegada) i un penó que va pintar per a la Catedral de Girona.

Una seda pintada del 1724

El comissari de l'exposició ha explicat que Viladomat va ser un artista que va guardar relació amb Girona. Per exemple, és l'autor de les pintures de la capella de Sant Narcís i la capella dels Dolors de la Catedral de Girona. Durant els preparatius per a aquesta exposició, però, ha sortit a la llum una obra de la qual no se'n tenia constància. Es tracta d'un gran estendard de seda vermella que el Capítol de la Catedral va encarregar a Viladomat per treure'l en processó per celebrar el Corpus. La tela -que s'ha restaurat i està exposada al sostre d'una de les sales del Museu d'Art- està pintada per les dues cares i s'hi pot veure la imatge d'una verge i un sant, que es creu que podria ser Sant Narcís. Gràcies a la documentació del Capítol, s'ha pogut comprovar que es van pagar 233 lliures -una suma molt elevada per a l'època- a un "pintor de Barcelona". Miralpeix ha explicat que han contrastat l'estil i la forma com està pintat i han pogut acreditar que es tracta d'una obra de Viladomat i que seria un dels primers encàrrecs que va rebre a Girona.

El primer autoretrat de l'artista

Una altra obra destacada de l'exposició és un autoretrat que es va fer i del qual se n'havia perdut la pista feia molts anys. Durant la seva tesi doctoral, Miralpeix va descobrir un darrer registre al Museu Nacional d'Art que datava dels anys 50 i va aconseguir trobar l'autoretrat (el primer de la pintura catalana) que permet posar cara a l'artista. A la mostra, s'exposa acompanyat d'una reproducció d'un dibuix que el fill de Viladomat li havia fet (i que s'assembla molt a l'autoretrat que després es pintaria l'artista) i la radiografia que s'ha fet al quadre per poder-lo restaurar. "S'ha fer pràcticament una actuació arqueològica per poder recuperar l'obra", ha destacat el comissari.