Red Eléctrica diu que la MAT a Riudarenes és vital per evitar que el TAV s'aturi

La companyia s'avé a negociar el ramal dels 400 kV

Red Eléctrica ha advertit per boca del seu director general de Transport, Carlos Collantes, que tant el ramal com la subestació de la MAT a Riudarenes (Selva) són vitals per garantir el subministrament al TAV.

Si no es fessin, assegura l'elèctrica, qualsevol disfunció en una altra subestació implicaria la possibilitat que la circulació de trens "s'aturi". Collantes ha dit que després de l'oposició del territori i la moció aprovada pel Parlament, Red Eléctrica ha aturat les obres de la subestació. El director general ha expressat la disposició de la companyia a negociar, però ja avança que veu "complicat" fer canvis substancials al projecte i arribar a acord amb l'Ajuntament de Santa Coloma de Farners.

En una roda de premsa a la seu de la companyia, Collantes ha reiterat que la interconnexió amb França per Girona és "fonamental" per al conjunt del sistema i suposa un inversió de 700 milions d'euros que permet unir la xarxa espanyola amb la francesa, "10 vegades més forta". La interconnexió, ha dit, permetrà suportar oscil·lacions" i aportar una "seguretat" que només s'aconsegueix unint les xarxes dels dos països, fet que beneficiarà també Portugal i Marroc.

La interconnexió estarà enllestida a finals del 2014

Segons ha explicat, el projecte quedarà definitivament enllestit a finals del 2014, però els seus 16 mòduls d'operació impliquen la necessitat de fer sis mesos de proves, i per tant no es podrà explotar comercialment fins al maig o al juny del 2015. Ara per ara, les obres tant al tram aeri de la MAT entre Bescanó i Santa Llogaia com al soterrat que creuarà els Pirineus i arribarà fins a Baixàs estan molt avançades.

Però hi ha una de les potes del projecte dels 400 kV a la demarcació, el ramal de Riudarenes, que està encallat. La fèrria oposició des del territori, traduïda també amb una moció al Parlament de Catalunya, ha arrencat el compromís de Red Eléctrica de reavaluar el projecte. El traçat d'aquest ramal té 17,5 quilòmetres, passa per zones boscoses i va a parar a la futura subestació de Riudarenes, que ha d'alimentar el TAV i millorar la xarxa elèctrica a la Selva.

Veu "complicat" fer canvis substancials al ramal de Santa Coloma

La companyia ja va afirmar, per boca del seu delegat a Catalunya, Lluís Pinós, que està "estudiant" la moció que va aprovar el Parlament de Catalunya per estudiar la necessitat i replantejar el traçat del ramal de Santa Coloma i Riudarenes. La cambra catalana va aprovar amb els vots de CiU, ERC, PSC, ICV i CUP una moció que insta el govern de la Generalitat a promoure la suspensió del procediment d'autorització demanat per Red Eléctrica per forçar la companyia a replantejar el tram entre Santa Coloma de Farners i Riudarenes.

Collantes ha recordat aquest dimecres que Red Eléctrica ja havia arribat a un acord amb l'Ajuntament de Riudarenes per aixecar la subestació, amb qui fins i tot es tenia un conveni. El director general, però, ja ha dit que veu "bastant difícil" poder arribar a una entesa amb l'Ajuntament de Santa Coloma de Farners per al pas dels 400 kV.

"Com que se'ns pot acusar de no negociar, de moment hem aturat les obres de la subestació, perquè el ramal està pendent de l'autorització definitiva, i estem pendents de veure si hi ha alguna solució", ha dit Collantes. El director general hi ha afegit, però, que veu "complicat" refer la traça del ramal de la MAT.

D'entrada "per la situació en què es troba el projecte", però també perquè el dibuix de la línia sobre plànol s'ha fet "per on ens havien indicat que la traça tenia menor impacte". En qualsevol cas, ha dit, "provarem de negociar aquesta qüestió" perquè la proposició del Parlament "ens obliga a seure de nou amb les parts implicades i la Generalitat per veure què es pot fer perquè es faci".

El TAV perilla si no es fa el ramal

Segons Collantes, actualment al TAV que uneix Barcelona, Girona i França "li falta una subestació", de manera que si en falla una altra "el tren es pararà". "Normalment es fan subestacions que permeten que en falli una altra, però si no construeixes la primera, si falla qualsevol de les contigües podria fer que el tren funcionés malament", ha dit. Amb tot ha recordat que el ramal es troba en aquests moments en tramitació, i per tant encara no hi ha un termini perquè Red Eléctrica adopti una decisió.