Poques possibilitats de trobar feina i, si s'aconsegueix, en ocupacions de curta durada i precàries. Càritas Diocesana de Girona ha denunciat que el mercat laboral no millora i que això fa que sigui molt difícil que les persones que fa temps que estan a l'atur trobin una feina i puguin sortir de la pobresa. Segons les conclusions de la memòria de l'àmbit laboral de l'entitat, durant el 2013 l'impacte de la crisi econòmica no afluixa i s'acarnissa amb les persones amb menys recursos.
Al llarg del 2013, Càritas Girona ha atès en els programes laborals 1.043 persones. Sis de cada deu són dones i la meitat d'elles tenen entre 35 i 45 anys. Segons la responsable de l'àrea d'acció social de Càritas, Raquel Carrión, la majoria són dones que es volen incorporar al mercat laboral després de ser mares o també dones que fins ara no havien treballat perquè els seus marits tenien feina.
Segons Carrión, aquestes usuàries acostumen a trobar "feinetes" per hores i sense contracte de forma més o menys senzilla, però és molt complicat trobar una ocupació que permeti tenir un sou estable i digne. A banda de les dones, els altres dos sectors amb més problemes per trobar feina són els joves menors de 35 anys i les persones majors de 45.
Un altre dels frens per accedir al mercat laboral és la poca formació de molts dels usuaris que recorren a Càritas. De fet, el 38% tenen un nivell d'estudis bàsics però, per contra, suporten molta càrrega familiar perquè el 67% dels usuaris tenen famílies amb fills al seu càrrec i el 70% tenen un nivell d'endeutament econòmic molt elevat que dificulta la situació personal.
Poca formació
Per intentar pal·liar la situació, Càritas ha augmentat la inversió dedicada a programes d'inserció laboral. L'increment global ha estat d'un 22% i durant el 2013 ha invertit 1,98 MEUR (milions d'euros) a programes laborals.
Durant el 2013, l'entitat ha iniciat tres nous projectes relacionats amb l'àmbit laboral: grups d'autoajuda per la recerca de feina, el projecte 'Anem x Feina' que ofereix formació a usuaris que ho necessitin i el projecte 'Tallers d'Ofertes Laborals' que ofereix suport als participants perquè aprenguin a buscar feina a través de les noves tecnologies.
Carrión ha detallat que Càritas també ha fet d'enllaç entre famílies que vulguin ocupar persones en l'àmbit domèstic -per a neteja o de cuidadors de persones dependents- i empreses de les comarques gironines que ofereixen pràctiques o llocs de treball.
A més, l'empresa d'inserció de Càritas, Ecosol, ha incrementat un 12% la seva facturació, arribant al milió d'euros, gràcies a noves línies d'activitat: la neteja de grafitis, la recollida de roba de segona mà o el projecte col·laboració amb Grup Èxit per fer les bosses de mà Alma.
Càritas denuncia l'ombra de l'economia submergida
L'entitat alerta de la precarització del mercat laboral amb ocupacions de curta durada i sous molt baixos


