El 90% dels tràilers que abans passaven per l'N-II ara ho fan per l'AP-7

Generalitat i Abertis corregiran amb la renovació del conveni els greuges que pateixen els camioners

Dissabte vinent, 19 d'abril, es complirà el primer aniversari de l'entrada en vigor de les restriccions de tràilers per l'N-II. Des d'aleshores, la mesura ha permès desviar per l'AP-7 el 90% dels camions que abans circulaven per la nacional entre Maçanet de la Selva i la Jonquera (Alt Empordà). Si es trasllada aquest percentatge en xifres, això suposa que més d'1.100.000 tràilers han deixat de passar pels trams empantanegats o sense desdoblar de l'N-II.

Per al conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, no hi ha dubte que la mesura s'ha revelat efectiva. D'entrada, perquè ha suposat reduir dràsticament les xifres de sinistralitat. Dels quinze morts que hi va haver el 2012, l'any passat es va passar només a quatre. I d'aquestes víctimes, només una va perdre la vida després del primer trimestre (és a dir, un cop ja havia entrat en vigor la mesura).

Vila també ha subratllat que l'increment de trànsit que ha absorbit l'AP-7 ha comportat que la prohibició hagi tingut "cost zero" per a les administracions. És a dir, que ni Estat ni Generalitat hauran de posar diners de la seva butxaca per compensar la concessionària de l'autopista.

Actualment, de mitjana cada dia circulen uns 8.000 tràilers pel corredor de l'AP-7 comprès entre Maçanet i la Jonquera. I d'aquests, es calcula que entre 3.500 i 4.000 abans ho feien per l'N-II.

El director general d'Abertis ha assegurat que, durant el darrer any, el volum de camions que transiten per aquest tram d'autopista s'ha incrementat "fins a un 60%". De retruc, segons Giménez, això ha suposat començar a compensar el descens de trànsit global de fins al 30% -comptant turismes i tràilers- que arrossega l'AP-7 d'ençà que va començar la crisi.

"Les restriccions per als camions, lligades a la recuperació d'un cert nivell d'activitat econòmica, han permès començar a recuperar trànsit", ha dit el director general. Giménez també ha explicat que l'increment de tràilers a l'AP-7 també ha suposat que s'hagin registrat "un major nombre d'incidències", però que afortunadament, totes elles han estat menors i no s'han traduït en accidents mortals.

Corregir el greuge

El conseller de Territori ha recordat que les restriccions de pas per als tràilers són una "mesura temporal", que està "clarament lligada" a la situació que viu l'N-II a les comarques gironines. És a dir, que la prohibició continuarà mentre la nacional no estigui desdoblada.

Santi Vila ja ha avançat que, de moment, la prohibició continuarà com a mínim un any més. Es preveu que aquest maig, les tres parts implicades (Estat, Generalitat i Abertis) signin la renovació del conveni que ho posarà per escrit.

I precisament, en aquest document també es corregiran els greuges que, fins ara, patien alguns camioners que feien recorreguts interns. En concret, aquests transportistes es queixen que, si van més avall de Maçanet o més amunt de la Jonquera, han de passar vuit hores abans no se'ls torni a aplicar el descompte del 50% del peatge.

El director general de Transports, Pere Padrosa, ha explicat que ara es posarà fi a aquesta "anomalia", que perjudicava uns 200 camions. Gràcies al Teletac, se seguiran els moviments d'aquests tràilers i se'ls aplicarà automàticament el descompte corresponent. Padrosa ha dit que, sobretot, aquells qui pateixen els greuges són "empreses petites del territori, que fan transport privat o bé aquells tràilers que van d'una fàbrica a l'altra d'una mateixa empresa".

El nou enllaç, pendent d'un document

El conseller de Territori i el director general d'Abertis han visitat aquest dilluns el nou enllaç nord de l'AP-7 a Figueres. Aquí, l'obra ja està completament acabada, i per posar-lo en servei s'està pendent d'un darrer tràmit: rebre l'auditoria vial que ha d'emetre el Ministeri de Foment. Un cop aquest document arribi, l'enllaç s'obrirà al trànsit.

El nou enllaç resoldrà un greuge històric i permetrà que, a partir d'ara, els vehicles que entrin o surtin de l'AP-7 per aquest punt puguin fer-hi tots els moviments. A més, ajuntament i Generalitat també esperen que l'enllaç nord espongi el trànsit que actualment circula per l'interior de Figueres (a través de l'N-IIa) o bé pel cinturó de ronda en direcció cap a la costa.

L'alcaldessa de Figueres, Marta Felip, també ha subratllat que l'obertura de l'enllaç era condició "sine qua non" perquè pogués entrar en servei la nova presó unificada de les comarques gironines, el Puig de les Basses. "Era impensable que un equipament d'aquestes dimensions s'inaugurés sense tenir un accés directe des de l'autopista; hem de pensar que tindrà 1.000 interns i 500 funcionaris", ha precisat Felip.

A diferència del què passa a Girona (on la circumval·lació de l'AP-7 és gratuïta) a Figueres serà de pagament. El peatge que hauran d'abonar els vehicles serà d'entre 1,30 i 1,40 euros. Marta Felip ha avançat que, d'entrada, caldrà estudiar el trànsit que absorbeix el nou enllaç abans de demanar que la circumval·lació de Figueres sigui gratuïta, però ja ha avançat que sí que farà aquesta sol·licitud quan comencin les obres de duplicació de l'N-II en aquest punt de l'Alt Empordà.

Per la seva banda, Josep Lluís Giménez no s'ha oposat a aquest darrer extrem, perquè és el que se sol fer "quan hi ha situacions de provisionalitat per obres". En relació a fer gratuït el tram entre els dos peatges de manera permanent, tot i no tancar-hi la porta, sí que ha dit que dependrà "de la negociació" amb l'Estat. "No hem d'oblidar però que l'AP-7 és una via pensada per a llargs recorreguts", ha conclòs.